Rambam Safer Hamitzvot

המצווה הקכ"א

האזהרה שהזהרנו מלשבור עצם מעצמות קרבן פסח.

והוא אמרו:"ועצם לא תשברו בו" (שמות יב, מו)

והשובר עצם מעצמיו -לוקה.

ובפירוש אמרו:

"השובר את העצם בפסח טהור - הרי זה לוקה".

המצווה הקכ"ב

האזהרה שהזהרנו מלשבור עצם מעצמות פסח שני גם כן.

והוא אמרו יתעלה בו: "ועצם לא תשברו בו" (במדבר ט, יב).

והשובר בו - גם הוא חייב מלקות.

ובגמרא פסחים אמרו:"כשהוא אומר 'ועצם לא תשברו בו' בפסח שני, שאין תלמוד לומר; שכבר נאמר 'ככל חקת הפסח' (שם)?

האוי אחד עצם שיש בו מח, ואחד עצם שאין בו מח".

וכבר נתבארו דיני שבירת העצם בפרק ז מפסחים.

המצווה הקכ"ג

האזהרה שהזהרנו מלהוציא כלום מבשר הפסח מן המקום שנתקבצו לאכלו.

והוא אמרו יתעלה: "לא תוציא מן הבית מן הבשר חוצה" (שמות יב, מו).

ולשון המכילתא:"'חוצה' - חוץ למקום אכילתו".

והדבר היוצא ממנו, אסור לאכלו והוא במדרגת טרפה.

ובגמרא פסחים אמרו:"המוציא בשר פסח מחבורה לחבורה - אינו חייב עד שיניח.

'הוצאה' כתובה בו כשבת".

ואם הניח, אז יתחייב מלקות.

וכבר נתבארו גם דיני מצווה זו בפרק ז מפסחים.

המצווה הקכ"ה

האזהרה שהזהרנו מלאכול קרבן הפסח מבשל או נא, אלא צלי בלבד.

והוא אמרו יתעלה: "אל תאכלו ממנו נא ובשל מבשל" (שמות יב, ט).

וכבר נתבאר לך בכלל התשיעי ממאמר זה, שהעובר על לאו זה - לוקה.

 

המצווה הקכ"ו

האזהרה שהזהרנו מלהאכיל לגר תושב מן הפסח.

והוא אמרו יתעלה: "תושב ושכיר לא יאכל בו" (שמות יב, מה).

המצווה הקכ"ז

האזהרה שהזהר הערל מלאכול הפסח.

והוא אמרו: "וכל ערל לא יאכל בו" (שמות יב, מח).

והאוכלו ערל - לוקה.

המצווה הקכ"ח

האזהרה שהזהרנו מלהאכיל את הפסח לישראל שנשתמד.

והוא אמרו יתעלה: "כל בן נכר לא יאכל בו" (שמות יב, מג).

אמר המתרגם על פי הקבלה: כל בר ישראל דישתמד.

ולשון המכילתא: "כל בן נכר - זה ישראל משמד שעבד עבודה זרה".