Enjoying this page?

MOED KATAN - 012a – מי שהפך – פרק שני – מועד קטן, יב ע”א

צורת הדף באתר היברובוקס

אמר שמואל: מקבלי קיבולת

- בתוך התחום אסור.

מקבלי קיבולת בתוך התחום אסור - ליתן מלאכה לנכרי בקיבולת כי עבדי ליה בשבתא, דידעי כולי עלמא ואמרי היום בשבת יהב ליה. והא דשרי בית הלל בפ"ק דשבת (ד' יז:) ליתן  כלים לכובס בע"ש עם חשיכה ואפי' בתוך התחום - משום דכביסה בנכרי מידי דלא מינכר וליכא חשדא, אבל מידי דמינכר - בתוך התחום אסור משום חשדא:

חוץ לתחום - מותר.

אמר רב פפא: ואפי' חוץ לתחום לא אמרן אלא דליכא מתא דמקרבא להתם.

אבל איכא מתא דמקרבא להתם

אבל אי איכא מתא דמקרבא להתם - אותן פועלים נכרים אסורים, דאינהו ידעי דהני נכרים עבדי ליה מלאכה ואמרי בשבתא יהב להו:

- אסור.

אמר רב משרשיא: וכי ליכא מתא דמקרבא להתם נמי לא אמרן אלא בשבתות ובימים טובים, דלא שכיחי אינשי דאזלי להתם.

אבל בחוש"מ דשכיחי אינשי דאזלי ואתו להתם - אסור.

אסור - דאמרי: היום יהבו ליה:

מר זוטרא בריה דרב נחמן בנו ליה אפדנא מקבלי קיבולת חוץ לתחום.

איקלע רב ספרא ורב הונא בר חיננא ולא עלו לגביה.

ואיכא דאמרי: הוא נמי לא על בגוויה.

והאמר שמואל: מקבלי קיבולת: בתוך התחום אסור חוץ לתחום מותר?

אדם חשוב שאני.

ואיכא דאמרי סיועי סייע בתיבנא בהדייהו.

סיועי הוה מסייע בתיבנא - שהיה נותן להם תבן למלאכה, דהואיל והוא מסייע בהדייהו אסור:

רב חמא שרא להו לאבונגרי דבי ריש גלותא 

אבוגנגרי - מסדרי שולחנות:

למיעבד להו עבידתא בחולא דמועדא.

למיעבד עבידיתייהו - אם נשבר השלחן שרי לתקנו:

אמר: כיון דאגר לא קא שקלי, שרשויי הוא דקא משרשו ליה.

שרשויי - ריוח בעלמא כדי סעודתם, דקא אכלי בהדייהו, ולא קא חשיב מלאכה:

ולית לן בה.

תנו רבנן: מקבלין קיבולת במועד לעשותה לאחר המועד.

מקבלין קיבולת - נותנה לנכרי לעשותה אחר המועד:

ובמועד - אסור.

כללו של דבר: כל שהוא עושה - אומר לנכרי ועושה.

וכל שאינו עושה - אינו אומר לנכרי ועושה.

תניא אידך. מקבלין קיבולת במועד לעשותה לאחר המועד.

ובלבד שלא ימדוד ושלא ישקול ושלא ימנה כדרך שהוא עושה בחול.

ת"ר: אין מרביעין בהמה בחולו של מועד.

אין מרביעין בהמה - משום דעביד מלאכה בחולו של מועד:

אין מרביעין - אין אוחזין הבהמה ומביאין עליה זכר:

כיוצא בו: אין מרביעין בבכור.

בבכור - דקעביד ביה מלאכה, וכתיב (דברים טו) לא תעבוד בבכור שורך:

ולא בפסולי המוקדשין.

תניא אידך: אין מרביעין בהמה בחולו של מועד.

ר' יהודה אומר: חמורה שתבעה - מרביעין עליה זכר בשביל שלא תצטנן.

ושאר כל הבהמות מכניסין אותן לבקרות.

לבקרות - מקום שיש שם בהמות והיא רובעת מעצמה:

Audio   Video

ת"ר. אין מדיירין

מדיירין - מכניסין בהמה לשדה כדי שיוציאו זבל ומזבלין השדה:

לא בשבתות,  -, ולא בחולו של מועד.

ואם באו מאליהן - מותר.[1]

ואין מסייעין אותן.

אין מסייעין אותן - לבהמה לבא בשדה, או אם נכרים הם אין מסייעין להם להסיען ממקום למקום כדי שתזבל כל השדה אפילו בבאין מעצמם:[2]

ואין מוסרין להם שומר לנער את צאנם.

לנער - לשמור כגון אם נכרים הם:[3]

היה שכיר שבת,

שכיר שבת - ששכרו כל השבוע לדייר שדהו:

שכיר חדש, שכיר שנה, שכיר שבוע

שבוע - שמיטה:

- מסייעין אותן

מסייעין - כאילו של נכרים הוא:

ה"ג ועושה נכרי בשבת וי"ט ומסייעין במועד - דלא טרח מלאכה כלומר יכולין לסייע לאותו שכיר לדייר:

ומוסרין להם שומר לנער את צאנם.

ומוסרין לו רועה אחד לנער צאנו - שמדיירין אותה הואיל ואינו שכיר לשבת ממש:[4]

רבי אומר: בשבת - בטובה,

רבי אומר בשבת בטובה - אם רוצה שום אדם לסייע לאותו שכיר בטובתו - עושה, כלומר בחנם ולא בשכר:

ביו"ט - במזונות,

במועד - בשכר.[5]

אמר רב יוסף: הלכתא כרבי:

משנה

וכן מי שהיה יינו בתוך הבור,

בתוך הבור - שלפני הגת אותו כלי שהיין נופל בו מן הגת קרוי בור:[6]

ואירעו אבל, או אונס או שהטעוהו -

זולף וגומר וגף כדרכו.

זולף וגומר כדרכו - כלומר מריק אותו בחבית וגף החבית במגופה גמורה:

דברי ר' יוסי.

ר' יהודה אומר: עושה לו לימודים בשביל שלא יחמיץ:

עושה לו למודים - אינו יכול לגוף כדרכו אלא שיתפס היינו לימודין בשביל שלא יחמיץ שאם אינו סותמו מחמיץ:[7]

גמרא

וצריכא.

וצריכא - למימר בתרוייהו, בשני בבי דמתני' דמשחא ודחמרא: ר' יוסי אומר זולף כו': בההיא רישא דמתניתין:

דאי אשמעינן קמייתא - בההיא קאמר ר' יוסי

קאמר רבי יוסי - זולף כדרכו:

משום דמישחא נפיש פסידיה.

דמשחא - יקיר ואיכא פסידא יתירא:

אבל חמרא דלא נפיש פסידיה,

אימא מודי ליה לרבי יהודה.

מודה ליה לר' יהודה - דאינו זולף וגף ממש אלא עושה לימודים עראי:

ואי אשמעינן בתרייתא - בההיא קאמר רבי יהודה.[8]

אבל בהך, אימא מודה לר' יוסי.

צריכא.

אמר רב יצחק בר אבא: מאן תנא שינוי במועד בדבר האבד?

דלא כר' יוסי.

דלא כר' יוסי - דאמר: גומר כדרכו ואינו צריך שינוי:

אמר רב יוסף: הלכה כר' יוסי.

בעו מיניה מרב נחמן בר יצחק: מהו למישע חביתא דשיכרא בחולא דמועדא?

למישע - לגוף החבית:

אמר להו: סיני אמר 

סיני: רב יוסף:

הלכה כר' יוסי.

הלכה כר' יוסי - דגף כדרכו:

אימור דאמר רבי יוסי בחמרא, בשיכרא מי אמר?

חמרא טעמא מאי, משום דנפיש פסידיה, שיכרא נמי אית בה פסידא.

דאמר אביי: אמרה לי אם: בר שית סאוי ושייע, מבר תמני ולא שייע.

בר שית סאוי ושייע מבר תמני ולא שייע - כלומר יפה שכר מוגף שמחזיק ששה סאין משכר שהוא בכלי גדול שמחזיק שמונה סאין:[9]

אמר רב חמא בר גוריא אמר רב: הלכות מועד כהלכות כותים בהלכה.

כהלכות כותים - דאמרינן (חולין דף ד.) היכא דאחזיק אחזיק היכא דלא אחזיק לא אחזיק:[10] 

למאי הלכתא?

אמר רב דניאל בר קטינא: לומר שהן עקורות,

עקורות - כאשה עקרה שאין לאדם ממנה פרי אלא גופה:

ואין למידות זו מזו.

ואין למידין זו מזו - דאימא כשם שזו מותרת כך זו מותרת, כמו בכותים. ולא אמרינן כי היכי דמחזיק בהאי מחזיק בהאי, אלא לא ילפי הני מהני:

דאמר שמואל: זופתין כוזתא[11] ואין זופתין חביתא[12].

רב דימי מנהרדעא אמר: זופתין חביתא ואין זופתין כוזתא.

מר חייש לפסידא

מר - דאמר זופתין חביתא חייש לפסידא, ובחביתא איכא פסידא יתירא אי לא זפתי לה משום דנפיש יינא. ובכוזתא ליכא פסידא יתירא. כוזא כלי קטן:

ומר חייש לטירחא.

מר - דאמר זופתין לכוזא, דחייש לטירחא יתירא ובכוזא ליכא טירחא יתירא, ובחביתא איכא טירחא יתירא:

אמר אביי: נקטינן הלכות מועד כהלכות שבת. 

  1. 1 פירש רש"י כת"י, שהנכרים באו לדייר השדה מאליהן, ומותר לו להניחם לעשות כן. ולענין כל איסורי שבת הדין הוא, שאם בא הנכרי מעצמו לעשות מלאכה עבור הישראל בבית הישראל, שהוא צריך למחות בידו שלא יעשה, ומכל מקום כאן התירו, הואיל ואין זה איסור גמור, אלא שנראה כמזבל. כן כתב המג"א (תקלז יד)
  2. 2 אין עוזרים לבהמה להכנס לשדה, או לגוי המוליכן להעבירן ממקום למקום בשדה כדי שתזבל כולה.
  3. 3 אין מוסרין בעלי השדה להם לגויים המוליכין, שומר גוי נוסף לנער את צאנם, להעירם ולהעמידם שיעברו ממקום מנוחתם למקום אחר, כדי שתזדבל השדה.
  4. 4 כי הוי קבלנות כיון שלא שכרו לזבל יום יום, ונחשב הדבר כאילו השדה היא של הנכרי לזיבול.
  5. 5 ביום טוב מותר אף בעד מזונות  ובחול המועד מותר אף בשכר
  6. 6 וכשם שהתירו במי שהפך זיתיו, כן התירו למי שהיה יינו בתוך הבור שלפני הגת, וממנו צריך להעבירו לגת כדי שלא יחמיץ
  7. 7 עושה לו ליין "לימודים", שמחפהו בנסרים בשביל שלא יחמיץ. כי אף מלאכת דבר האבד עושין בשינוי.
  8. 8 שעושה לו לימודים ואסור לגוף את החבית, כיון שאין ההפסד גדול.
  9. 9 אמרה לי אם: טובה חבית שיכר שיש בה רק "בר שית סאוי" שש סאים שיכר, ושייע, אבל מוחלק כסוייה, דהיינו, שהיא מוגפת היטב, יותר מאשר חבית "בר תמני סאין" ולא שייע! היות ואם החבית אינה מגופה על ידי מריחה חלקה, נפחת טיבו של השיכר.
  10. 10 כמו שבכותיים נאמר הכלל: היכא דאחזיק (שהוחזקו הכותיים לנהוג כדין) - אחזיק, היכא דלא אחזיק - לא אחזיק! והיינו, שיש הלכות שהכותיים שומרים לקיימן ויש הלכות שהם נמנעים מלקיימם, וכשראינו אותם לנהוג בהלכה מסויימת אין זה ראיה שהם מקיימים גם הלכה אחרת, על אף שהיא דומה להלכה שהם מקיימיים, ושתי ההלכות הן מאותה הכלל. וכן הוא הכלל בהלכות המועד.
  11. 11 מזפתים בזפת כלי קטן, כמו כד
  12. 12 שהיא גדולה יותר.