Rambam Safer Hamitzvot

המצווה הרמ"ח

האזהרה שהזהרנו מלכפור בחובות שאנו חייבים, ובפקדונות שהפקדו אצלנו.

והוא אמרו: "ולא תכחשו" (ויקרא יט, יא).

ונתבאר, שבממון הכתוב מדבר.

ולשון ספרא: "לפי שנאמר: 'וכחש בה ונשבע על שקר' (ויקרא ה, כב) למדנו עונש, אזהרה מנין? תלמוד לומר: 'לא תכחשו'".

וכבר ידעת, שהכופר בפיקדון, פסול לעדות, אף על פי שלא נשבע, לפי שעבר על אמרו יתעלה: "לא תכחשו".

וכבר נתבארו גם דיני מצווה זו בכמה מקומות במסכת שבועות.

המצווה הרמ"ט

האזהרה שהזהרנו משבועת שקר, שאנו נשבעים לכפור חוב הקבוע עלינו.

והוא אמרו: "ולא תשקרו איש בעמיתו" (ויקרא יט, יא), .

כגון: אם כפר בפיקדון - הרי עבר על אמרו יתעלה: 'לא תכחשו'; ואם נשבע על כפירתו - עבר על אמרו: 'לא תשקרו'.

ובספרא: "'ולא תשקרו' מה תלמוד לומר? לפי שנאמר: 'ונשבע על שקר' למדנו עונש, אזהרה מנין? תלמוד לומר: 'לא תשקרו'".

וכבר נתבארו דיני מצווה זו בפרק ה' משבועות.

ושם נתבאר שהנשבע שבועת שקר על כפירת ממון - עובר בשני לאווין: משום "לא תשבעו בשמי לשקר" (ויקרא יט, יב) ומשום "לא תשקרו איש בעמיתו".