Pasuk 5
Pasuk 14
Pasuk 16
ישעיהו פרק ח
א וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֵלַ֔י קַח־לְךָ֖ גִּלָּי֣וֹן גָּד֑וֹל וּכְתֹ֤ב עָלָיו֙ בְּחֶ֣רֶט אֱנ֔וֹשׁ[1] לְמַהֵ֥ר שָׁלָ֖ל חָ֥שׁ בַּֽז׃
(א) גליון - מגילה.
בחרט אנוש - במכתב כתב אשר ירוץ כל אנוש הקורא בו, אפי' אנוש כל שהוא, ואפילו אינו חכם. וכן ת"י: "כתב מפרש".
למהר שלל - לבא סנחרב [ושלמנאסר מלך אשור, שהחריבו את ממלכת עשרת השבטים], ולשלול את כל הון עשרת השבטים.
ולהחיש לבוז: נבוכדנצר [מלך בבל] אחריו, את צדקיהו ודורו [בימי צדקיהו חרבה בית המקדש הראשון ומלכות יהודה הוגלתה מארצה. גלות יהיכין מלך יהודה לבבל הי' יא שנה לפני"ז. ובמשך אותו יא שנה עד חורבן בית המקדש הראשון הי' המלך בירושלים צדקיהו (לברר אם זה נכון) [מלכי יהודה וישראל]]:
ב וְאָעִ֣ידָה לִּ֔י עֵדִ֖ים נֶֽאֱמָנִ֑ים אֵ֚ת אֽוּרִיָּ֣ה הַכֹּהֵ֔ן וְאֶת־זְכַרְיָ֖הוּ בֶּ֥ן יְבֶֽרֶכְיָֽהוּ׃
(ב) ואעידה לי - גם באותן הימים, בימי יהויקים [מלך יהודה, שמלך לפני יהויכין [מלכי יהודה וישראל]], על אותו פורענות שני עדים נאמנים.
האחד לבשרם רעה העתידה לבא עליהם, אוריה הכהן, שהרגו יהויקים.
שנאמר: (ירמיה כו) "וגם איש היה מתנבא בשם ה' אוריה בן שמעיה מקרית היערים ויתנבא על העיר הזאת ועל המקום הזה את כל דברי ירמיה".
ואת זכריה בן יברכיה - בשנת ב' לדריוש [זכריה חי בזמן בית המקדש השני]: "עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים" (זכריה ח). אוריה סימן לזכריה. אם תראו שתתקיים נבואת אוריה תהיו מצפים שתתקיים נבואת זכריה. כשם שהעדותי בשל סנחרב: עמוס וישעי': עמוס לפורענותן של עשרת השבטים: "וישראל גלה יגלה" (עמוס ז). וישעיה: (ישעיהו לב) להבטחתו של חזקיהו כשימלוך:
ג וָֽאֶקְרַב֙ אֶל־הַנְּבִיאָ֔ה וַתַּ֖הַר וַתֵּ֣לֶד בֵּ֑ן {ס} וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֵלַ֔י קְרָ֣א שְׁמ֔וֹ מַהֵ֥ר שָׁלָ֖ל חָ֥שׁ בַּֽז׃
(ג) ותלד בן - הוא הבן עצמו שקראה הנביאה "עמנו אל", על שם שהיה הקב"ה בעזר של חזקיה כשימלוך. וא"א לומר שבן שני הוא. שהרי שנינו בשנת ד' לאחז נאמרה נבואה זו. ובשנת ד' לאחז נהרג פקח וא"א שני בנים להוולד בשנה אחת בזה אחר זה וישעיה אביו קרא שמו מהר שלל על שם פורענות העתידה לבא על רצין ובן רמליהו שהיו באין ליטול מלוכה מבית דוד ותושבת מלכותו של חזקיה:
ד כִּ֗י בְּטֶ֨רֶם֙ יֵדַ֣ע הַנַּ֔עַר קְרֹ֖א אָבִ֣י וְאִמִּ֑י יִשָּׂ֣א ׀ אֶת־חֵ֣יל דַּמֶּ֗שֶׂק[2] וְאֵת֙ שְׁלַ֣ל שֹֽׁמְר֔וֹן לִפְנֵ֖י מֶ֥לֶךְ אַשּֽׁוּר׃ {ס}
(ד) ישא את חיל דמשק - ויעל דמשק ויתפשה (מלכים ב טז). ואת שלל שומרון - לאחר שנהרג פקח ומלך הושע עליו עלה שלמנסר מלך אשור ויהי לו הושע עבד ונתן לו מנחה ושוחד (מלכים ב' טז) הוא שלל שומרון כל אלה היה בשנת ד' לאחז:
Pasuk 5
ה וַיֹּ֣סֶף יְהוָ֔ה דַּבֵּ֥ר אֵלַ֛י ע֖וֹד לֵאמֹֽר׃
ו יַ֗עַן כִּ֤י מָאַס֙ הָעָ֣ם הַזֶּ֔ה אֵ֚ת מֵ֣י הַשִּׁלֹ֔חַ הַהֹֽלְכִ֖ים לְאַ֑ט[3] וּמְשׂ֥וֹשׂ אֶת־רְצִ֖ין וּבֶן־רְמַלְיָֽהוּ׃
(ו) את מי השלוח ההולכים לאט - במלכותא דבית דוד, דמדבר להון בניח , כמי שלוחא דנגדין בניח. "שלוח", מעין הוא ושמו "גיחון" ו"שילוח". שרצו להסיר את מלכות בית דוד בימי אחז [מלך יהודה] לפקח בן רמליהו [מלך ישראל]. [מלכי יהודה וישראל].
וכאן ניבא על שבנא וסיעתו שרצו למרוד בחזקיהו שמאסו בו על שראוהו שלא היה בוחר בשולחן מלכים, אלא אוכל ליטר' ירק ועוסק בתורה. עליו נאמר: "צדיק אוכל לשובע נפשו". (משלי יג) וראו את פקח בן רמליה אוכל ארבעים סאה גוזלות בקינוח סעודה. והיו מליזין על חזקיהו ואומרין: זה הגון להיות מלך?! אין זה מלך, אלא רצין [מלך ארם ו] בן רמליהו [פקח] היו ראויין למלוך בחייהן.
וזהו "ומשוש את רצין וגו' [ובן רמליהו]".
אמר להם הקב"ה: אוכלין אתם מתאוי'?!, אני מביא עליכם אוכלין הרבה. "הנה ה' מעלה עליכם וגו' את מי הנהר העצומים", תחת מי השילוח חלשים והנוחים:
ז וְלָכֵ֡ן הִנֵּ֣ה אֲדֹנָי֩ מַֽעֲלֶ֨ה עֲלֵיהֶ֜ם אֶת־מֵ֣י הַנָּהָ֗ר הָֽעֲצוּמִים֙ וְהָ֣רַבִּ֔ים אֶת־מֶ֥לֶךְ אַשּׁ֖וּר וְאֶת־כָּל־כְּבוֹד֑וֹ וְעָלָה֙ עַל־כָּל־אֲפִיקָ֔יו וְהָלַ֖ךְ עַל־כָּל־גְּדוֹתָֽיו׃
(ז) ועלה - הנהר.
על כל אפיקיו - יתגברו מימיו לעלות על כל אפיקי = מוצא מימיו.
והלך - הנהר ממולא על כל גדותיו = על גדודיו. הן שפתותיו הזקופות במקום שהנהר מושך בין גידודין זקופין, והוא כבתוך מרזב:
ח וְחָלַ֤ף בִּֽיהוּדָה֙ שָׁטַ֣ף וְעָבַ֔ר עַד־צַוָּ֖אר יַגִּ֑יעַ וְהָיָה֙ מֻטּ֣וֹת כְּנָפָ֔יו מְלֹ֥א רֹֽחַב־אַרְצְךָ֖ עִמָּ֥נוּ אֵֽל׃ {ס}
(ח) וחלף ביהודה - בארץ יהוד'.
שטף - בחזקה.
עד צואר - עד עיקר חוזק צוארם. ות"י: "עד ירושלם ימטי".
מוטות כנפיו - פרק קטן שבסוף הכנף קרוי מוט'.
וראיתי בתנחומא: "כמה הם מוטות כנפי התרנגול", אחד מן ששים באוכלוסי סנחריב.
מלא רוחב - ארץ יהודה.
עמנואל - הוא שבט יהודה. שהבטיחו הקב"ה להיות עמם בימי חזקיהו. כדברי הנביאה שקראה שם בנה: "עמנואל":
ט רֹ֤עוּ עַמִּים֙ וָחֹ֔תּוּ וְהַֽאֲזִ֔ינוּ כֹּ֖ל מֶרְחַקֵּי־אָ֑רֶץ הִתְאַזְּר֣וּ וָחֹ֔תּוּ הִֽתְאַזְּר֖וּ וָחֹֽתּוּ׃
(ט) רעו עמים - לשון: "רעהו", "רעך". כת"י: "איתחברו", התחברו יחד אוכלוסי סנחריב.
וחתו - ותשברו.
התאזרו וחתו - התאזרו בכל מיני גבורה, וסופכם להיות חתים:
י עֻ֥צוּ עֵצָ֖ה וְתֻפָ֑ר דַּבְּר֤וּ דָבָר֙ וְלֹ֣א יָק֔וּם כִּ֥י עִמָּ֖נוּ אֵֽל׃ {ס}
(י) עוצו - לשון צווי:
יא כִּי֩ כֹ֨ה אָמַ֧ר יְהוָ֛ה אֵלַ֖י כְּחֶזְקַ֣ת הַיָּ֑ד וְיִסְּרֵ֕נִי מִלֶּ֛כֶת בְּדֶ֥רֶךְ הָֽעָם־הַזֶּ֖ה לֵאמֹֽר׃
בחזקת היד - בהתגבר הנבואה עלי. כשהוסיף לדבר עלי בדבר זה. כמו שכתוב למעלה: "ויוסף ה' דבר אלי" (לעיל ז).
ובלשון זה אמר (יחזקאל יז) "ויד ה' עלי חזקה", לשון נבואה.
ויסרני מלכת וגו' - הזהירני שלא להיות בעצת שבנא הסופר וסיעתו, שנקשרו למרוד על חזקיהו. כמו שמפורש (בסנהדרין כו).
ויש רמז בספר הזה (לקמן כב) "לך בא אל הסוכן וגו'"
ויסרני - כמו וליסרני.
יב לֹֽא־תֹאמְר֣וּן קֶ֔שֶׁר לְכֹ֧ל אֲשֶׁר־יֹאמַ֛ר הָעָ֥ם הַזֶּ֖ה קָ֑שֶׁר וְאֶת־מֽוֹרָא֥וֹ לֹא־תִֽירְא֖וּ וְלֹ֥א תַֽעֲרִֽיצוּ׃
לא תאמרון קשר - אַתֶּם, סיעתו של חזקיה, אע"פ שהם מועטים מסיעת שבנא, "לא תאמרו" אחרי רבים להטות.
לכל אשר יאמר העם הזה - שעם שבנא. לפי שהוא קשר רשעים ואינו מן המנין. וכן בקשר של עשרת השבטים שיתקשרו עם מלכי מצרים.
ואת מוראו - העם הזה שהם אומרים לכם, לירא מסנחרב ולהשלים עמו.
לא תיראו ולא תעריצו - לא תאמרו חזק הוא. כן ת"י: "לא תימרון תקוף".
יג אֶת־יְהוָ֥ה צְבָא֖וֹת אֹת֣וֹ תַקְדִּ֑ישׁוּ וְה֥וּא מוֹרַֽאֲכֶ֖ם וְה֥וּא מַעֲרִֽצְכֶֽם׃
והוא מעריצכם – מחזיקכם.
Pasuk 14
יד וְהָיָ֖ה לְמִקְדָּ֑שׁ וּלְאֶ֣בֶן נֶ֠גֶף[4] וּלְצ֨וּר מִכְשׁ֜וֹל לִשְׁנֵ֨י בָתֵּ֤י יִשְׂרָאֵל֙ לְפַ֣ח וּלְמוֹקֵ֔שׁ לְיוֹשֵׁ֖ב יְרֽוּשָׁלִָֽם׃
והיה למקדש - אותה עצה שיעץ שבנא, ושיעץ פקח להשבית מלכות בית דוד, יהיה לסימן פורענות לבא עליהם.
למקדש - כמו התקדשו למחר (יהושע ג, גם בבמדבר יא, יח נמצא לשון זה וצריך לברר מי הכניס המ"מ ברש"י זה).
"ולאבן נגף", שהרגלים נגפים בם. לשון מכשול כמו: "בטרם יתנגפו רגליכם". (ירמיהו יג) "פן תגוף באבן רגלך". (תהלים צא)
"ולצור מכשול" - הוא לשון "אבן נגף", שהצור הוא אבן.
"לשני בתי ישראל" - שבאו, להיות לפח ולמוקש ליושבי ירושלים.
ומי הם שני הבתים?
פקח בן רמליהו וסיעתו, ושבנא וסיעתו.
טו וְכָ֥שְׁלוּ בָ֖ם רַבִּ֑ים וְנָֽפְל֣וּ וְנִשְׁבָּ֔רוּ וְנֽוֹקְשׁ֖וּ וְנִלְכָּֽדוּ׃ {פ}
וכשלו בם רבים - ואותן האבנים יכשלו אלו וסיעתם.
שניהם יפלו ביד שונאיהם.
פקח נהרג, שהרגו הושע.
וי' השבטים נפלו ביד סנחריב.
ושבנא יצא מירושלים. כשעלה סנחריב מעליה לילך על תרהקה מלך כוש, שטף שבנא וסיעתו והלך לו.
[ובסדר עולם אומר: כשהלך לכוש שטף שבנא וסיעתו והלך לכוש. ובדברי רז"ל: כשבא סנחריב וצר על ירושלם כתב שבנא כתב והשליכו עם החץ שירד למחנה שור והיה כתוב בו שבנא וסיעתו השלימו, חזקיהו וסיעתו לא השלימו, וכאשר יצא עם סיעתו בא גבריאל וסגר דלתות העיר בפני סיעתו, כשבא אצל סנחריב אמר לו: היכן סיעתך? אמר להם: חזרו בהם, נקבוהו בעקביו ותלאוהו בזנבי הסוסים והיו מגררים אותו על הקוצים ועל הברקנים.]
Pasuk 16
טז צ֖וֹר תְּעוּדָ֑ה חֲת֥וֹם תּוֹרָ֖ה בְּלִמֻּדָֽי׃
ציר תעודה - כל זה מן הנבואה שנאמרה למעלה: "כי כה אמר ה' אלי". ועוד זאת אמר לי: "צור תעודה" לשון: "העדותי בכם היום", לשון התראה.
קשור התראתי, וחתום התורה על לב לימודי, תלמידך ויראי שמים, הנקראים "לימודי ה'".
ואם תאמר אין לשון קשירה נופל בלימוד תורה?
נופל הוא בו. שנאמר: "קשרם על לבך תמיד". (משלי ו)
יז וְחִכִּ֨יתִי֙ לַֽיהוָ֔ה הַמַּסְתִּ֥יר פָּנָ֖יו מִבֵּ֣ית יַֽעֲקֹ֑ב וְקִוֵּ֖יתִי־לֽוֹ׃
וחכיתי לה' - אמר ישעיהו: "אני המחכה לה', המסתיר פניו מי' השבטים.
"קויתי לו" לאמת דברי אלה ולהושיע את בית דוד".
וחכיתי לה' המסתיר פניו וגו' - אין לך נבואה קשה כאותה שעה שאמר משה: (דברים לא) "ואנכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא". ואף בו ביום הבטיחם: "וענתה השירה הזאת לפניו לעד כי לא תשכח מפי זרעו" (שם)
יח הִנֵּ֣ה אָֽנֹכִ֗י וְהַיְלָדִים֙ אֲשֶׁ֣ר נָֽתַן־לִ֣י יְהוָ֔ה לְאֹת֥וֹת וּלְמֽוֹפְתִ֖ים בְּיִשְׂרָאֵ֑ל מֵעִם֙ יְהוָ֣ה צְבָא֔וֹת הַשֹּׁכֵ֖ן בְּהַ֥ר צִיּֽוֹן׃ {ס}
הנה אנכי והילדים וגו' לאותות - לשני אותות: פורענות פקח, כמו שנקרא הילד: "מהר שלל חש בז", ותשועת בית דוד, כמו שנקרא הילד: "עמנו אל".
זהו הישוב בענין לפי פשוטו.
ומדרש אגדה בבראשית רבה על אחז, שאחז בתי כנסיו ובתי מדרשות, שלא ילמדו תינוקות של בית רבן תורה.
אמר: "אם אין גדיים, אין תיישים. אם אין צאן, אין רועה. אגרום לו לסלק שכינתו".
אמר לו הנביא: "כל מה שאתה קושר התעודה וחותם התורה לסותמה, שלא תמצא בישראל - לא יועיל לך".
הנה אנכי והילדים וגו' - הם תלמידים, שחביבין עלי כבנים - יהיו לאותות ולמופתים, שתתקיים תורה בישראל על ידם:
יט וְכִֽי־יֹאמְר֣וּ אֲלֵיכֶ֗ם דִּרְשׁ֤וּ אֶל־הָֽאֹבוֹת֙ וְאֶל־הַיִּדְּעֹנִ֔ים הַֽמְצַפְצְפִ֖ים וְהַמַּהְגִּ֑ים הֲלוֹא־עַם֙ אֶל־אֱלֹהָ֣יו יִדְרֹ֔שׁ בְּעַ֥ד הַֽחַיִּ֖ים אֶל־הַמֵּתִֽים׃
וכי יאמרו אליכם - אמר רבי סימון: בארה אביו של הושע בן בארי: נבא שני מקראות הללו. ולא היה בהם כדי ספר ונטפלו בישעיהו.
וניבא אותם, לגלות עשרת השבטים.
כשהגלה סנחריב לראובני ולגדי (והגלוהו עמהם). כמה שנאמר: (דברי הימים א ה) "בארה בנו נשיא לראובני, ההוא אשר הגלה תגלת פלאסר".
וכי יאמרו אליכם – האומות.
דרשו אל האבות וגו' המצפצפים והמהגים - לשון גנאי הוא.
שאף הדבור אין בהם אלא כעופות הללו, שמפטפטין בקולם.
לשון ציפצוף והגה נופל בעופות.
"כסוס עגור, כן אצפצף, אהגה כיונה" (לקמן לח, יד)..
וכן מצינו לשון ציפצוף בקול נמוך.
שנאמר: (לקמן כט) "והיה כאוב מארץ קולך, ומעפר אמרתך תצפצף".
הלא עם אל אלהיו ידרוש - זו תהא תשובתכם: "הלא עם כמונו, אשר לו אלהים כאלהינו, "אל אלהיו ידרוש". שמא תאמרו לנו להיות כמותכם לדרוש צורכי החיים מן המתים?"
הלא עם אל אלהיו ידרוש - עובדים עבודת כוכבים, ודורשים בעד החיים אל המתים, אף אתם יש לכם לעשות כן.
כ לְתוֹרָ֖ה וְלִתְעוּדָ֑ה אִם־לֹ֤א יֹֽאמְרוּ֙ כַּדָּבָ֣ר הַזֶּ֔ה אֲשֶׁ֥ר אֵֽין־ל֖וֹ שָֽׁחַר׃
לתורה ולתעודה - מחובר למעלה הימנו, שמא נדרוש אל המתים, "לתורה ולתעודה" בעד החיים, להורות לנו מה נעשה.
כל זה לפי המדרש.
ולפי פשוטו יש לפתור, "וכי יאמרו אליכם וגו'" גמר נבואתו הוא.
שאמר: "ויסרני מלכת בדרך העם הזה".
והוכיחו הקב"ה לנביא ולסיעתו של חזקיה.
כשיאמרו אליכם: שבנא וסיעתו, שיראו את חזקיה מבעט בעבודת כוכבים: "דרשו אל האבות ואל הידעונים" ובררו בעבודת כוכבים, כאשר עשו אבות הראשונים, והשיבו את המלוכה אל סנחרב.
לתורה ולתעודה - זו תהא תשובתכם: שתשמרו את התורה.
כמה שנאמר למעלה: "צור תעודה חתום תורה", ולא תאמינו לדבריהם.
אם לא יאמרו כדבר הזה אשר אין לו שחר - מאחר שתשיבו לו תשובה זו, תראו ותשמעו, אם לא יהיו מודים כשרים שבהם לדבריכם.
ויאמרו כדבר הזה: "אמת אשר אין לו אלוה אוב וידעוני שום שחר". אין ראוי לשחר פניו. כן תירגם יונתן.
ומדרש אגדה: על עצמו אינו מזריח השחר, שהרי: עינים לו ואינו רואה, ואיך יזריח על אחרים?!
ענין אחר: "אם לא יאמרו כדבר הזה": עתה תראו אם לא יאמרו אליכם כדבר הזה: "דרשו אל האובות אע"פ שאין לו שחר ולא ממש" בדבר הזה, לא יבושו מלומר אליכם.
כא וְעָ֥בַר בָּ֖הּ נִקְשֶׁ֣ה וְרָעֵ֑ב וְהָיָ֨ה כִֽי־יִרְעַ֜ב וְהִתְקַצַּ֗ף וְקִלֵּ֧ל בְּמַלְכּ֛וֹ וּבֵֽאלֹהָ֖יו וּפָנָ֥ה לְמָֽעְלָה׃
ועבר בה נקשה ורעב - מוסב למעלה.
מה אמור בתחלת הענין: "ויסרני מלכת בדרך העם הזה".
ופירש מה הוא הדרך?
"לא תאמרו קשר לקשר עשרת השבטים שיתקשרו עם מלכי מצרים".
ופירש את עונשן: "והיה למקדש וכשלו בם", וכל העניין.
ועבר בה - העובר באותה הדרך, שעוזבים את הקב"ה וסומכין על מלכי מצרים.
נקשה - מאורע קשה.
נקשה ורעב - נלאה בצרות קשות ורעב.
כי קושי, ומצור, ומציק, ורעב, יבא עליהם בימי מצור. שלש שנים שצר סנחרב על שומרון:
והיה כי ירעב וקלל - בעגלים ובעלים, שהיו עובדים להם:
ופנה למעלה - לבקש מאת הקב"ה. ולא ישמעב - כי יתחתם גזר דין. וכן תירגם יונתן:
כב וְאֶל־אֶ֖רֶץ יַבִּ֑יט וְהִנֵּ֨ה צָרָ֤ה וַֽחֲשֵׁכָה֙ מְע֣וּף צוּקָ֔ה וַֽאֲפֵלָ֖ה מְנֻדָּֽח׃
ואל ארץ יביט - אולי ימצא עזר.
אשר שלח מלאכים הושע בן אלה אל סוא מלך מצרים (מלכים ב י):
והנה צרה"- כי לא יעזרוהו.
וגם שבנא, יצא לסנחריב לרעה לו:
מעוף צוקה - עיפות צוקה:
ואפלה מנודח - על ידי אפלה הוא מנודח.
שכן לשון נידוח נופל באפלה.
כמו: (ירמיהו כג) "לכן יהיה דרכם להם כחלקלקות, באפלה ידחו ונפלו בה".
ולאפלה הם מנודחים:
כג כִּ֣י לֹ֣א מוּעָף֮ לַֽאֲשֶׁ֣ר מוּצָ֣ק לָהּ֒ כָּעֵ֣ת הָֽרִאשׁ֗וֹן הֵקַ֞ל אַ֤רְצָה זְבֻלוּן֙ וְאַ֣רְצָה נַפְתָּלִ֔י וְהָאַֽחֲר֖וֹן הִכְבִּ֑יד דֶּ֤רֶךְ הַיָּם֙ עֵ֣בֶר הַיַּרְדֵּ֔ן גְּלִ֖יל הַגּוֹיִֽם׃
כי לא מועף לאשר מוצק לה - כי מלך אשור, אשר ניתן למוצק ולהצר לה לארצכם, אינו עיף, ואינו עצל, מלבא עליהם, עד שלש פעמים:
אחת: בימי פקח (מלכים ב טו) "אשר לקח את עיון ואת אבל מעכה ואת קדש ואת הגליל כל ארץ נפתלי".
והגלות ההיא בשנת ד' לאחז.
ובשנת שתים עשרה: "ויער אלהי ישראל את רוח פול מלך אשור, ויגלם לראובני ולגדי ולחצי שבט המנשה".
מקרא זה (בדברי הימים א ה').
וגלות זה בשנת שתים עשרה לאחז, תחלת מרדו של הושע בן אלה.
כענין שנאמר (מלכים ב יז) "וימצא מלך אשור בהושע קשר וגו'", לאחר שנשתעבד לו שמנה שנה.
ואין החשבון מפורש במקרא בגלוי, אבל יש ללמוד מברייתא דסדר עולם.
והשלישית: בשנת שש לחזקיה. שנת תשע למרדו של הושע, אשר נלכדה שומרון היא עיר המלוכה, וגלו כולם.
וזה האמור כאן: "כי לא עיפות לאויב, אשר הוא מוצק לה לארץ ישראל", האמורה בענין: "ואל ארץ יביט":
כעת הראשון הקל ארצה זבולן - הגלות הזה האמצעי, קלה תהיה, כאותה של עת ראשון, אשר הקל להגלות את ארץ זבולון ונפתלי. שאף בשנייה לא הגלה אלא שני המטות וחצי המטה, שבעבר הירדן.
אבל האחרון מסע השלישי הוא:
הכביד - טיאט את הכל, כמכבד את הבית.
ויש לפרשו אף לשון כובד לפי עניין המקרא, שפתח ראשונה בלשון הקל ארצה זבולן, והאחרון הכביד.
וכשאמר ישעיהו נבואה זו כבר גלו הראשונים:
דרך הים - אותן היושבים על ימה של טבריה, היא ארץ נפתלי. שנאמר: "ים ודרום ירשה" (דברים לג):
עבר הירדן - היא גלות שנייה, של ראובן וגד:
גליל הגוים - היא כל ארץ ישראל.
שהיתה גוללת אליה כל הגוים. שהכל מתאוין לה ובאין לה לסחורה.
כענין שנאמר" (ירמיהו ג) "נחלת צבי, צבאות גוים".
ויונתן תירגם לשון אחר: