הלכות מאכלות אסורות יש בכללן שמונה ועשרים מצוות: ארבע מצוות עשה, וארבע ועשרים מצוות לא תעשה. וזה הוא פרטן: (א) לבדוק בסימני בהמה וחיה, להבדיל בין טמאה לטהורה. (ב) לבדוק בסימני העוף, להבדיל בין טמא לטהור. (ג) לבדוק בסימני חגבים, להבדיל בין טמא לטהור. (ד) לבדוק בסימני דגים, להבדיל בין טמא לטהור. (ה) שלא לאכול בהמה וחיה טמאה. (ו) שלא לאכול עוף טמא. (ז) שלא לאכול דגים טמאים. (ח) שלא לאכול שרץ העוף. (ט) שלא לאכול שרץ הארץ. (י) שלא לאכול רמש הארץ. (יא) שלא לאכול תולעת הפירות כשתצא לארץ. (יב) שלא לאכול שרץ המים. (יג) שלא לאכול נבילה. (יד) שלא ליהנות בשור הנסקל. (טו) שלא לאכול טריפה. (טז) שלא לאכול אבר מן החי. (יז) שלא לאכול דם. (יח) שלא לאכול חלב בהמה טהורה. (יט) שלא לאכול גיד הנשה. (כ) שלא לאכול בשר בחלב. (כא) שלא לבשלו. (כב) שלא לאכול לחם תבואה חדשה. (כג) שלא לאכול קלי מן החדש. (כד) שלא לאכול כרמל מן החדש. (כה) שלא לאכול ערלה. (כו) שלא לאכול כלאי הכרם. (כז) שלא לאכול טבל. (כח) שלא לשתות יין נסך.
הִלְכוֹת מַאֲכָלוֹת אֲסוּרוֹת פֵּרֶק א
א מִצְוַת עֲשֵׂה הֶן הַסִּימָנִין שֶׁמַּבְדִּילִין בָּהֶן בֵּין בְּהֵמָה וְחַיָּה וָעוֹף וְדָג וְחָגָב שֶׁמֻּתָּר לְאָכְלָן, וּבֵין שְׁאֵין מֻתָּר לְאָכְלָן--שֶׁנֶּאֱמָר "וְהִבְדַּלְתֶּם בֵּין-הַבְּהֵמָה הַטְּהֹרָה, לַטְּמֵאָה, וּבֵין-הָעוֹף הַטָּמֵא, לַטָּהֹר" (ויקרא כ,כה), "וּבֵין הַחַיָּה, הַנֶּאֱכֶלֶת, וּבֵין הַחַיָּה, אֲשֶׁר לֹא תֵאָכֵל" (ויקרא יא,מז).
ב סִימָנֵי בְּהֵמָה וְחַיָּה נִתְפָּרְשׁוּ בַּתּוֹרָה, וְהֶם שְׁנֵי סִימָנִין: "מַפְרֶסֶת פַּרְסָה", וּ"מַעֲלַת גֵּרָה" (ויקרא יא,ג; דברים יד,ו)--עַד שֶׁיִּהְיוּ שְׁנֵיהֶם. וְכָל בְּהֵמָה וְחַיָּה שְׁהִיא מַעֲלַת גֵּרָה, אֵין לָהּ שִׁנַּיִם בַּלֶחִי הָעֶלְיוֹן. וְכָל בְּהֵמָה שְׁהִיא מַעֲלַת גֵּרָה, הֲרֵי הִיא מַפְרֶסֶת פַּרְסָה--חוּץ מִן הַגָּמָל; וְכָל בְּהֵמָה שְׁהִיא מַפְרֶסֶת פַּרְסָה, הֲרֵי הִיא מַעֲלַת גֵּרָה--חוּץ מִן הַחֲזִיר.
ג לְפִיכָּךְ הַמּוֹצֶא בְּהֵמָה בַּמִּדְבָּר וְאֵינוּ מַכִּירָהּ, וּמְצָאָהּ חֲתוּכַת הַפְּרָסוֹת--בּוֹדֵק בְּפִיהָ: אִם אֵין לָהּ שִׁנַּיִם לְמַעְלָה, בַּיָּדוּעַ שְׁהִיא טְהוֹרָה--וְהוּא, שֶׁיַּכִּיר גָּמָל. מָצָא בְּהֵמָה שֶׁפִּיהָ חָתוּךְ--בּוֹדֵק בְּפַרְסוֹתֶיהָ: אִם הִיא שְׁסוּעָה, טְהוֹרָה--וְהוּא, שֶׁיַּכִּיר חֲזִיר. מָצָא פִּיהָ חָתוּךְ, וְרַגְלֶיהָ חֲתוּכוֹת--בּוֹדֵק בָּהּ אַחַר שֶׁיִּשְׁחֲטֶנָּה בְּכַנְפֵי הָעֹקֶץ: אִם מָצָא בְּשָׂרָהּ שָׁם מְהַלֵּךְ שְׁתִי וְעֵרֶב, טְהוֹרָה--וְהוּא שֶׁיַּכִּיר עָרוֹד, שֶׁכֵּן הוּא בְּשָׂרוֹ מְהַלֵּךְ שְׁתִי וְעֵרֶב.
ד בְּהֵמָה טְהוֹרָה שֶׁיָּלְדָה כְּמִין בְּהֵמָה טְמֵאָה--אַף עַל פִּי שְׁאֵינוּ מַפְרִיס פַּרְסָה, וְלֹא מַעֲלֶה גֵּרָה, אֵלָא כְּמִין סוּס אוֹ חֲמוֹר לְכָל דָּבָר--הֲרֵי זֶה מֻתָּר בַּאֲכִילָה. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, בְּשֶׁיָּלְדָה בְּפָנָיו. אֲבָל אִם הִנִּיחַ פָּרָה מְעֻבֶּרֶת בְּעֶדְרוֹ, וּבָא וּמָצָא כְּמִין חֲזִיר כָּרוּךְ אַחֲרֶיהָ--אַף עַל פִּי שְׁהוּא יוֹנֵק מִמֶּנָּה--הֲרֵי זֶה סָפֵק, וְאָסוּר בַּאֲכִילָה: שֶׁמֶּא מִן הַטְּמֵאָה נֻלַּד, וְנִכְרַךְ אַחַר הַטְּהוֹרָה.
ה בְּהֵמָה טְמֵאָה שֶׁיָּלְדָה כְּמִין בְּהֵמָה טְהוֹרָה--אַף עַל פִּי שְׁהוּא מַפְרִיס פַּרְסָה, וּמַעֲלֶה גֵּרָה, וַהֲרֵי הוּא כְּמִין שׁוֹר לְכָל דָּבָר, אוֹ כְּמִין שֶׂה--הֲרֵי זֶה אָסוּר בַּאֲכִילָה: שֶׁהַגָּדֵל מִן הַטָּמֵא, טָמֵא; וְהַגָּדֵל מִן הַטָּהוֹר, טָהוֹר. לְפִיכָּךְ דָּג טָמֵא הַנִּמְצָא בִּמְעֵי דָּג טָהוֹר, אָסוּר, וְדָג טָהוֹר הַנִּמְצָא בִּמְעֵי דָּג טָמֵא, מֻתָּר--לְפִי שְׁאֵינוּ גִּדּוּלָיו, אֵלָא בְּלָעוֹ.
ו בְּהֵמָה טְהוֹרָה שֶׁיָּלְדָה, אוֹ שֶׁנִּמְצָא בָּהּ, בִּרְיָה שֶׁיֵּשׁ לָהּ שְׁנֵי גַּבִּין, וּשְׁתֵּי שְׁדָרוֹת--אֲסוּרָה בַּאֲכִילָה; וְזוֹ הִיא "הַשְּׁסוּעָה" שֶׁנֶּאְמְרָה בַּתּוֹרָה--שֶׁנֶּאֱמָר "אַךְ אֶת-זֶה לֹא תֹאכְלוּ, מִמַּעֲלֵי הַגֵּרָה, וּמִמַּפְרִיסֵי הַפַּרְסָה, הַשְּׁסוּעָה" (דברים יד,ז), כְּלוֹמַר בִּרְיָה שֶׁנֻּלְּדָה שְׁסוּעָה לִשְׁתֵּי בְּהֵמוֹת.
ז וְכֵן בְּהֵמָה שֶׁנִּמְצָא בָּהּ דְּמוּת עוֹף--אַף עַל פִּי שְׁהוּא עוֹף טָהוֹר, הֲרֵי זֶה אָסוּר בַּאֲכִילָה: לֹא הֻתָּר מִן הַנִּמְצָא בַּבְּהֵמָה, אֵלָא מַה שֶׁיֵּשׁ לוֹ פַּרְסָה.
ח אֵין לָךְ בְּכָל בְּהֵמָה וְחַיָּה שֶׁבָּעוֹלָם שֶׁמֻּתָּר בַּאֲכִילָה, חוּץ מֵעֲשֶׂרֶת הַמִּינִין הַמְּנוּיִין בַּתּוֹרָה: שְׁלוֹשָׁה מִינֵי בְּהֵמָה--וְהֶן שׁוֹר, שֶׂה, וְעֵז; וְשִׁבְעַת מִינֵי חַיָּה--אַיָּל, וּצְבִי, וְיַחְמוּר, וְאַקּוֹ, וְדִישׁוֹן, וּתְאוֹ, וְזֶמֶר. הֶן וּמִינֵיהֶן--כְּגוֹן שׁוֹר הַבָּר וְהַמְּרִיא, שְׁהֶן מִמִּין הַשּׁוֹר. וְכָל הָעֲשָׂרָה מִינִין וּמִינֵיהֶן, מַעֲלֵי גֵּרָה וּמַפְרִיסֵי פַּרְסָה; לְפִיכָּךְ מִי שְׁהוּא מַכִּירָן, אֵינוּ צָרִיךְ לִבְדֹּק לֹא בַּפֶּה וְלֹא בָּרַגְלַיִם.
ט אַף עַל פִּי שֶׁכֻּלָּן מֻתָּרִין בַּאֲכִילָה, צְרִיכִין אָנוּ לְהַבְדִּיל בֵּין בְּהֵמָה טְהוֹרָה וְחַיָּה טְהוֹרָה: שֶׁהַחַיָּה--חֶלְבָּהּ מֻתָּר, וְדָמָהּ טָעוּן כִּסּוּי; וְהַבְּהֵמָה הַטְּהוֹרָה--חֶלְבָּהּ בְּכָרֵת, וְאֵין דָּמָהּ טָעוּן כִּסּוּי.
י וְסִימָנֵי חַיָּה, מִפִּי הַשְּׁמוּעָה הֶן. כָּל מִין שְׁהוּא מַפְרִיס פַּרְסָה, וּמַעֲלֶה גֵּרָה, וְיֵשׁ לוֹ קְרָנַיִם מְפֻצָּלוֹת כְּגוֹן הָאַיָּל--הֲרֵי זוֹ חַיָּה טְהוֹרָה בַּוַּדַּאי. וְכָל שְׁאֵין קְרָנָיו מְפֻצָּלוֹת--אִם הָיוּ קְרָנָיו כְּרוּכוֹת כְּקַרְנֵי הַשּׁוֹר, וַחֲדוּקוֹת כְּקַרְנֵי הָעֵז, וְיִהְיֶה הַחֶדֶק מֻבְלָע בָּהֶן, וַהֲדוּרוֹת כְּקַרְנֵי הַצְּבִי--הֲרֵי זוֹ חַיָּה טְהוֹרָה: עַד שֶׁיִּהְיוּ בַּקְּרָנַיִם שְׁלוֹשָׁה סִימָנִין אֵלּוּ--כְּרוּכוֹת, וַחֲדוּקוֹת, וַהֲדוּרוֹת.
יא בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, בְּמִין שְׁאֵינוּ מַכִּירוֹ; אֲבָל שִׁבְעַת מִינֵי חַיָּה הָאֲמוּרִין בַּתּוֹרָה, אִם הָיָה מַכִּיר אוֹתָן--אַפִלּוּ לֹא מָצָא לוֹ קְרָנַיִם--הֲרֵי זֶה אוֹכֵל חֶלְבּוֹ, וְחַיָּב לְכַסּוֹת דָּמוֹ.
יב שׁוֹר הַבָּר, מִין בְּהֵמָה הוּא; וְהַקֶּרֶשׁ--אַף עַל פִּי שְׁאֵין לוֹ אֵלָא קֶרֶן אַחַת, הֲרֵי הוּא חַיָּה. וְכָל שֶׁיִּסְתַּפַּק לָךְ אִם הוּא מִין חַיָּה אוֹ מִין בְּהֵמָה--חֶלְבּוֹ אָסוּר וְאֵין לוֹקִין עָלָיו, וּמְכַסִּין אֶת דָּמוֹ.
יג כִּלְאַיִם הַבָּא מִן בְּהֵמָה טְהוֹרָה עִם חַיָּה טְהוֹרָה, הוּא הַנִּקְרָא כּוֹי--חֶלְבּוֹ אָסוּר וְאֵין לוֹקִין עָלָיו, וּמְכַסִּין אֶת דָּמוֹ; וְאֵין מִין טָמֵא מִתְעַבֵּר מִמִּין טָהוֹר כְּלָל.
יד סִימָנֵי עוֹף טָהוֹר, לֹא נִתְפָּרְשׁוּ מִן הַתּוֹרָה; אֵלָא מָנָה מִינִין טְמֵאִין בִּלְבָד, וּשְׁאָר מִינֵי הָעוֹף מֻתָּרִין. וְהַמִּינִין הָאֲסוּרִין, אַרְבָּעָה וְעֶשְׂרִים מִין; וְאֵלּוּ הֶן: (א) נֶשֶׁר; (ב) פֶּרֶס; (ג) עָזְנִיָּה; (ד) דָּאָה, וְהִיא "הָרָאָה" (דברים יד,יג) הָאֲמוּרָה בְּמִשְׁנֵה תּוֹרָה; (ה) וְאַיָּה, וְהִיא "הַדַּיָּה" (שם) הָאֲמוּרָה בְּמִשְׁנֵה תּוֹרָה; (ו) וּמִין הָאַיָּה, שֶׁכֵּן כָּתוּב בָּהּ "לְמִינָהּ" (ויקרא יא,יד) מִכְּלָל שְׁהֶן שְׁנֵי מִינִין; (ז) וְעוֹרֵב; (ח) וְזַרְזִיר, שֶׁכֵּן נֶאֱמָר בָּעוֹרֵב "לְמִינוֹ" (ויקרא יא,טו; דברים יד,יד) לְהָבִיא אֶת הַזַּרְזִיר; (ט) וְיַעֲנָה; (י) וַתַּחְמָס; (יא) וְשַׁחַף; (יב) וְנֵץ; (יג) וְשָׁרְנִיקָא, וְהוּא מִין הַנֵּץ שֶׁכֵּן כָּתוּב בּוֹ "לְמִינֵהוּ" (ויקרא יא,טז; דברים יד,טו); (יד) וְכוֹס; (טו) וְשָׁלָךְ; (טז) וְיַנְשׁוּף; (יז) וְתִנְשֶׁמֶת; (יח) וְקָאָת; (יט) וְרָחָם; (כ) חֲסִידָה; (כא) הָאֲנָפָה; (כב) וּמִין הָאֲנָפָה, שֶׁכֵּן נֶאֱמָר בָּהּ "לְמִינָהּ" (ויקרא יא,יט; דברים יד,יח); (כג) הַדּוּכִיפַת; (כד) וְהָעֲטַלֵף. הֲרֵי אַרְבָּעָה וְעֶשְׂרִים.
טו כָּל מִי שְׁהוּא בָּקִי בְּמִינִין אֵלּוּ וּבִשְׁמוֹתֵיהֶן--הֲרֵי זֶה אוֹכֵל כָּל עוֹף שְׁאֵינוּ מֵהֶן, וְאֵין צָרִיךְ בְּדִיקָה; וְעוֹף טָהוֹר, נֶאֱכָל בְּמָסֹרֶת--וְהוּא, שֶׁיִּהְיֶה דָּבָר פָּשׁוּט בְּאוֹתוֹ מָקוֹם שֶׁזֶּה עוֹף טָהוֹר. וְנֶאֱמָן צַיָּד לוֹמַר, עוֹף זֶה הִתִּיר לִי רִבִּי הַצַּיָּד--וְהוּא, שֶׁהֻחְזַק אוֹתוֹ צַיָּד שְׁהוּא בָּקִי בְּמִינִין אֵלּוּ וּבִשְׁמוֹתֵיהֶן.
טז מִי שְׁאֵינוּ מַכִּירָן, וְאֵינוּ יוֹדֵעַ שְׁמוֹתֵיהֶן--בּוֹדֵק בְּסִימָנִין אֵלּוּ שֶׁנָּתְנוּ חֲכָמִים: כָּל עוֹף שְׁהוּא דּוֹרֵס וְאוֹכֵל, בַּיָּדוּעַ שְׁהוּא מֵאֵלּוּ הַמִּינִין וְטָמֵא. וּשְׁאֵינוּ דּוֹרֵס וְאוֹכֵל--אִם יֵשׁ בּוֹ אֶחָד מִשְּׁלוֹשָׁה סִימָנִין אֵלּוּ, הֲרֵי זֶה עוֹף טָהוֹר; וְאֵלּוּ הֶן--אֶצְבָּע יְתֵרָה, אוֹ זְפָק וְהִיא הַמֻּרְאָה, אוֹ שֶׁיִּהְיֶה קֻרְקְבָנוֹ נִקְלָף בַּיָּד.
יז לְפִי שְׁאֵין בְּכָל אֵלּוּ הַמִּינִין הָאֲסוּרִין מִין שְׁאֵינוּ דּוֹרֵס, וְיֵשׁ בּוֹ אֶחָד מִשְּׁלוֹשָׁה סִימָנִין אֵלּוּ, חוּץ מִפֶּרֶס וְעָזְנִיָּה; וּפֶרֶס וְעָזְנִיָּה אֵינָן מְצוּיִין בַּיִּשּׁוּב, אֵלָא בְּמִדְבְּרוֹת אִיֵּי הַיָּם הָרְחוֹקוֹת עַד מְאוֹד שְׁהֶן סוֹף הַיִּשּׁוּב.
יח הָיָה הַקֻּרְקְבָן נִקְלָף בְּסַכִּין, וְאֵינוּ נִקְלָף בַּיָּד, וְאֵין בּוֹ סִימָן אַחֵר--אַף עַל פִּי שְׁאֵינוּ דּוֹרֵס, הֲרֵי זֶה סָפֵק; הָיָה חָזָק וְדָבֵק, וְהִנִּיחוֹ בַּשֶּׁמֶשׁ וְנִתְרַפָּה, וְנִקְלָף בַּיָּד--הֲרֵי זֶה מֻתָּר.
יט אָמְרוּ הַגְּאוֹנִים, שֶׁמָּסֹרֶת בִּידֵיהֶם שְׁאֵין מוֹרִין לְהַתִּיר עוֹף הַבָּא בְּסִימָן אֶחָד, אֵלָא אִם כֵּן הָיָה אוֹתוֹ סִימָן שֶׁיִּקָּלֵף קֻרְקְבָנוֹ בַּיָּד; אֲבָל אִם אֵינוּ נִקְלָף בַּיָּד--אַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ לוֹ זְפָק אוֹ אֶצְבָּע יְתֵרָה, מֵעוֹלָם לֹא הִתִּירוּהוּ.
כ כָּל עוֹף שֶׁחוֹלֵק אֶת רַגְלָיו כְּשֶׁמּוֹתְחִין לוֹ חוּט, שְׁתַּיִם לְכָאן וּשְׁתַּיִם לְכָאן, אוֹ שֶׁקּוֹלֵט מִן הָאַוֵּיר, וְאוֹכֵל בָּאַוֵּיר--הֲרֵי זֶה דּוֹרֵס וְטָמֵא. וְכָל הַשּׁוֹכֵן עִם הַטְּמֵאִים, וְנִדְמֶה לָהֶם--הֲרֵי זֶה טָמֵא.
כא מִינֵי חֲגָבִים שֶׁהִתִּירָה תּוֹרָה, שְׁמוֹנָה; וְאֵלּוּ הֶן: (א) חָגָב; (ב) וּמִין חָגָב, וְהִיא הַדֻּבְנִית; (ג) חַרְגּוֹל; (ד) וּמִין חַרְגּוֹל, וְהִיא עַצְרוֹנִיָּא; (ה) אַרְבֶּה; (ו) וּמִין אַרְבֶּה, וְהִיא צִפֹּרֶת כְּרָמִים; (ז) סָלְעָם; (ח) וּמִין סָלְעָם, וְהִיא יוֹחָנָה יְרוּשְׁלְמִית.
כב מִי שְׁהוּא בָּקִי בָּהֶן וּבִשְׁמוֹתֵיהֶן, אוֹכֵל; וְהַצַּיָּד נֶאֱמָן עֲלֵיהֶן, כָּעוֹף. וּמִי שְׁאֵינוּ בָּקִי, בּוֹדֵק בַּסִּימָנִין; וּשְׁלוֹשָׁה סִימָנִין יֵשׁ לָהֶן: כָּל שֶׁיֵּשׁ לוֹ אַרְבַּע רַגְלַיִם, וְאַרְבַּע כְּנָפַיִם שֶׁחוֹפוֹת רֹב אֹרֶךְ גּוּפוֹ וְרֹב הֶקֵּף גּוּפוֹ, וְיֵשׁ לוֹ שְׁנֵי כְּרָעַיִם לְנַתַּר בָּהֶן--הֲרֵי זֶה מִין טָהוֹר. וְאַף עַל פִּי שֶׁרֹאשׁוֹ אָרוּךְ וְיֵשׁ לוֹ זָנָב--אִם הָיָה שְׁמוֹ חָגָב, טָהוֹר.
כג מִי שְׁאֵין לוֹ עַכְשָׁו כְּנָפַיִם אוֹ כְּרָעַיִם, אוֹ שְׁאֵין לוֹ כְּנָפַיִם הַחוֹפוֹת אֶת רֻבּוֹ, וַעֲתִיד לְגַדַּל אוֹתָן אַחַר זְמָן כְּשֶׁיַּגְדִּיל--הֲרֵי זֶה מֻתָּר מֵעַתָּה.
כד וּבַדָּגִים שְׁנֵי סִימָנִין--סְנַפִּיר, וְקַשְׂקֶשֶׂת: וּסְנַפִּיר, הוּא שֶׁפּוֹרֵחַ בּוֹ; וְקַשְׂקֶשֶׂת, הִיא הַדְּבוּקָה בְּכָל גּוּפוֹ. וְכָל שֶׁיֵּשׁ לוֹ קַשְׂקֶשֶׂת, יֵשׁ לוֹ סְנַפִּיר. אֵין לוֹ עַכְשָׁו, וּכְשֶׁיַּגְדִּיל יִהְיוּ לוֹ, אוֹ שֶׁיֵּשׁ לוֹ קַשְׂקֶשֶׂת כִּשְׁהוּא בַּיָּם, וּכְשֶׁיַּעֲלֶה יַשִּׁיר קַשְׂקַשָּׂיו--הֲרֵי זֶה מֻתָּר. וּמִי שְׁאֵין קַשְׂקַשָּׂיו חוֹפִין אֶת כֻּלּוֹ, מֻתָּר: אַפִלּוּ אֵין בּוֹ אֵלָא סְנַפִּיר אֶחָד, וְקַשְׂקֶשֶׂת אַחַת--הֲרֵי זֶה מֻתָּר.