הִלְכוֹת פָּרָה אֲדֻמָּה פֵּרֶק ה
א כָּל הָעוֹסְקִין בַּפָּרָה מִתְּחִלָּה וְעַד סוֹף, מְטַמְּאִין בְּגָדִים כָּל זְמָן עֲשִׂיָּתָן--שֶׁנֶּאֱמָר בַּשּׁוֹחֵט וּמַשְׁלִיךְ עֵץ אֶרֶז "וְכִבֶּס בְּגָדָיו . . . וְרָחַץ בְּשָׂרוֹ" (במדבר יט,ז), וְנֶאֱמָר בַּשּׂוֹרֵף "וְהַשֹּׂרֵף אֹתָהּ--יְכַבֵּס בְּגָדָיו" (במדבר יט,ח), וְנֶאֱמָר "וְכִבֶּס הָאֹסֵף אֶת-אֵפֶר הַפָּרָה" (במדבר יט,י): מְלַמֵּד שֶׁכָּל הָעוֹסְקִין בָּהּ מִתְּחִלָּה וְעַד סוֹף--מְטַמְּאִין בְּגָדִים וּטְעוּנִין טְבִילָה וְהַעְרֵב שֶׁמֶשׁ, דִּין תּוֹרָה; אֲבָל הַמְּשַׁמֵּר אוֹתָהּ בְּשָׁעַת עֲשִׂיָּתָהּ, מְטַמֵּא בְּגָדִים מִדִּבְרֵיהֶם--גְּזֵרָה, שֶׁמֶּא יָזִיז בָּהּ אֵבֶר.
ב כָּל מָקוֹם שֶׁנֶּאֱמָר בַּתּוֹרָה בַּטֻּמְאוֹת "יְכַבֵּס בְּגָדָיו" (ויקרא יא,כה; עוד עשר פעמים בספר ויקרא; במדבר יט,ח; במדבר יט,כא), לֹא בָא לְלַמְּדֵנוּ שֶׁהַבְּגָדִים שֶׁעָלָיו בִּלְבָד הֶן הַטְּמֵאִים. אֵלָא לְלַמַּד שֶׁכָּל בֶּגֶד אוֹ כְּלִי שֶׁיִּגַּע בּוֹ הַטָּמֵא הַזֶּה, בְּשָׁעַת חִבּוּרוֹ בִּמְטַמְּאָיו--הֲרֵי הֶן טְמֵאִים; אֲבָל אַחַר שֶׁיִּפְרֹשׁ מִמְּטַמְּאָיו, אֵינוּ מְטַמֵּא בְּגָדִים. כֵּיצַד: הַנּוֹשֵׂא אֶת הַנְּבֵלָה--אֶחָד בֶּגֶד שֶׁעָלָיו, אוֹ כְּלִי שֶׁיִּגַּע בּוֹ, כָּל זְמָן שְׁהוּא נוֹשֵׂא אוֹתָהּ--הֲרֵי הֶן טְמֵאִים, וַהֲרֵי הֶן רִאשׁוֹן לַטֻּמְאָה; וְכֵן זֶה הַנּוֹשֵׂא, הֲרֵי הוּא רִאשׁוֹן. פֵּרַשׁ מִמְּטַמְּאָיו, וְהִשְׁלִיךְ אֶת הַנְּבֵלָה--הֲרֵי הוּא רִאשׁוֹן, כְּמוֹת שֶׁהָיָה; וְאִם יִגַּע בִּכְלִי אוֹ בֶּגֶד, אֵינוּ מְטַמֵּא אוֹתוֹ--שְׁאֵין וֶלֶד טֻמְאָה מְטַמֵּא כֵּלִים, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בִּתְחִלַּת הַסֵּפֶר. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֶא בַּנְּבֵלָה. וְכֵן כָּל הָעוֹסְקִין בַּפָּרָה--אִם נָגַע בְּבֶגֶד אוֹ בִּכְלִי בְּשָׁעַת שְׁחִיטָה, אוֹ בְּשָׁעַת שְׂרֵפָה--הֲרֵי הֶן טְמֵאִים; אֲבָל אַחַר שֶׁיִּפְרֹשׁ מִמַּעֲשֶׂיהָ--אַף עַל פִּי שֶׁעֲדַיִן לֹא טָבַל--אִם נָגַע בִּכְלִי, אֵינוּ מְטַמְּאוֹ: מִפְּנֵי שְׁהוּא וֶלֶד טֻמְאָה. וְהַפָּרָה עַצְמָהּ אֵינָהּ מְטַמְּאָה, לֹא אָדָם וְלֹא כֵּלִים שֶׁנָּגְעוּ בָּהּ; אֵלָא הַמִּתְעַסֵּק בָּהּ בִּלְבָד--הוּא הַטָּמֵא וְטָעוּן טְבִילָה, וּמְטַמֵּא בְּגָדִים כָּל זְמָן שֶׁעוֹסֵק בָּהּ.
ג בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, בִּזְמָן שֶׁנִּשְׂרֶפֶת כְּמִצְוָתָהּ. אֲבָל אִם נִפְסְלָה, הַמִּתְעַסֵּק בָּהּ טָהוֹר: אֵרַע פְּסוּל בִּשְׁחִיטָתָהּ, אֵינָהּ מְטַמְּאָה בְּגָדִים. אֵרַע בְּהַזָּיָתָהּ פְּסוּל--כָּל הָעוֹסֵק בָּהּ לִפְנֵי פְּסוּלָהּ, מְטַמֵּא בְּגָדִים; לְאַחַר פְּסוּלָהּ, אֵינוּ מְטַמֵּא בְּגָדִים.
ד הִשְׁלִים לִכְנֹס אֶת אֶפְרָהּ--הַמִּתְעַסֵּק בָּהּ אַחַר כֵּן בְּחִלּוּק הָאֵפֶר אוֹ בְּהַצְנָעָתוֹ, וְכֵן הַנּוֹגֵעַ בּוֹ--טָהוֹר. וְלֹא הַפָּרָה בִּלְבָד, אֵלָא כָּל הַחַטָּאוֹת הַנִּשְׂרָפוֹת מִן הַפָּרִים וּמִן הַשְּׂעִירִים--הַשּׂוֹרֵף אוֹתָם מְטַמֵּא בְּגָדִים בְּשָׁעַת שְׂרֵפָתָן, עַד שֶׁיֵּעָשׂוּ אֵפֶר: שֶׁהֲרֵי הוּא אוֹמֵר בְּפָר וְשָׂעִיר שֶׁלְּיוֹם הַכִּפּוּרִים, "וְהַשֹּׂרֵף אֹתָם--יְכַבֵּס בְּגָדָיו" (ויקרא טז,כח)--מִפִּי הַשְּׁמוּעָה לָמְדוּ שֶׁזֶּה בִּנְיַן אָב לְכָל הַנִּשְׂרָפִין, שֶׁיִּהְיוּ מְטַמְּאִין בְּגָדִים עַד שֶׁיֵּעָשׂוּ אֵפֶר. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, בְּשֶׁלֹּא אֵרַע בָּהֶן פְּסוּל, וְנִשְׂרְפוּ כְּמִצְוָתָן בְּבֵית הַדֶּשֶׁן; אֲבָל אִם נִפְסְלוּ בָּעֲזָרָה--נִשְׂרָפִין שָׁם כִּפְסוּלֵי הַמֻּקְדָּשִׁין, וְשׂוֹרְפָן טָהוֹר. וְכֵן הַמִּתְעַסֵּק בָּהֶן מִשֶּׁיֵּעָשׂוּ אֵפֶר, אֵינוּ מְטַמֵּא בְּגָדִים. וְאֵיזֶה הוּא שׂוֹרֵף: זֶה הַמְּסַיֵּעַ בַּשְּׂרֵפָה--כְּגוֹן הַמְּהַפֵּךְ בַּבָּשָׂר, וְהַמַּשְׁלִיךְ עֵצִים, וְהַמַּהַפֵּךְ בָּאֵשׁ, וְהַחוֹתֶה גֶּחָלִים כְּדֵי שֶׁתִּבְעַר הָאֵשׁ, וְכַיּוֹצֶא בְּזֶה; אֲבָל הַמַּצִּית אֶת הָאוּר לְשָׂרְפָן, וְהַמְּסַדֵּר אֶת הַמַּעֲרָכָה--טָהוֹר. וְכֵן לָמְדוּ מִפִּי הַשְּׁמוּעָה שֶׁהַנּוֹשֵׂא פָּרִים וּשְׂעִירִים הַנִּשְׂרָפִין, לְהוֹצִיאָן לְבֵית הַדֶּשֶׁן לְשָׂרְפָן--טָמֵא וּמְטַמֵּא בְּגָדִים דִּין תּוֹרָה, כָּל זְמָן שְׁהוּא עוֹסֵק בְּהוֹלָכָתָן; וְטָעוּן טְבִילָה וְהַעְרֵב שֶׁמֶשׁ: כְּמוֹ הַמְּשַׁלֵּחַ אֶת הַשָּׂעִיר לַעֲזָאזֵל, שְׁהוּא מְטַמֵּא כָּל בֶּגֶד, וְכָל כְּלִי שֶׁיִּגַּע בּוֹ כְּכֵלִים שֶׁעָלָיו, כָּל זְמָן שֶׁמִּתְעַסֵּק בְּשִׁלּוּחוֹ--שֶׁנֶּאֱמָר "וְהַמְשַׁלֵּחַ אֶת-הַשָּׂעִיר, לַעֲזָאזֵל--יְכַבֵּס בְּגָדָיו" (ויקרא טז,כו).
ה מֵאֵימָתַי מְטַמְּאִין בְּגָדִים, הַנּוֹשְׂאִין פָּרִים וּשְׂעִירִים הַנִּשְׂרָפִין--מִשֶּׁיֵּצְאוּ בָּהֶן חוּץ לְחוֹמַת הָעֲזָרָה. נְשָׂאוּם בְּמוֹטוֹת, וְיָצְאוּ מִקְצַת הַנּוֹשְׂאִין חוּץ לְחוֹמַת הָעֲזָרָה, וְהָאַחֲרוֹנִים לֹא יָצְאוּ--אֵלּוּ שֶׁיָּצְאוּ, מְטַמְּאִין בְּגָדִים; וְאֵלּוּ שֶׁעֲדַיִן לֹא יָצְאוּ, אֵינָן מְטַמְּאִין בְּגָדִים עַד שֶׁיֵּצְאוּ. יָצְאוּ וְחָזְרוּ לָעֲזָרָה--הַנּוֹשֵׂא אוֹתָן בָּעֲזָרָה, טָהוֹר עַד שֶׁיֵּצֵא בָּהֶן. הָיָה עוֹמֵד חוּץ לָעֲזָרָה, וּמוֹשֵׁךְ אוֹתָם מִשָּׁם מֵאַחַר שֶׁחָזְרוּ--הוֹאִיל וּכְבָר יָצְאוּ לָחוּץ, וַהֲרֵי זֶה הַמּוֹשֵׁךְ אוֹתָן בַּחוּץ--הֲרֵי הוּא סְפֵק טָמֵא.
ו וּמֵאֵימָתַי מְטַמֵּא בְּגָדִים, הַמְּשַׁלֵּחַ אֶת הַשָּׂעִיר--מִשֶּׁיֵּצֵא חוּץ לְחוֹמַת יְרוּשָׁלַיִם, עַד שָׁעַת דְּחִיָּתוֹ לַעֲזָאזֵל. אֲבָל אַחַר שֶׁדָּחָהוּ--אִם נָגַע בְּכֵלִים וּבְגָדִים, טְהוֹרִים.
ז הַנּוֹגֵעַ בְּפָרִים וּשְׂעִירִים הַנִּשְׂרָפִין עַצְמָן, אַפִלּוּ אַחַר שֶׁיָּצְאוּ--בֵּין אָדָם בֵּין כֵּלִים, בֵּין אֹכָלִין בֵּין מַשְׁקִין--הַכֹּל טָהוֹר; וְכֵן אִם נָגְעוּ בְּשָׂעִיר הַמִּשְׁתַּלֵּחַ עַצְמוֹ, בִּזְמָן הוֹלָכָתוֹ--טְהוֹרִים: שְׁאֵין אֵלּוּ מְטַמְּאִין אֵלָא לַמִּתְעַסֵּק בָּהֶן בִּלְבָד, שֶׁנֶּאֱמָר "וְהַשֹּׂרֵף אֹתָם--יְכַבֵּס בְּגָדָיו" (ויקרא טז,כח); אֲבָל הַנּוֹגֵעַ, טָהוֹר.