נה נֹסַח בִּרְכַת הַמָּזוֹן:
בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, הַזָּן אֶת הָעוֹלָם כֻּלּוֹ בְּטוֹב בְּחֶסֶד וּבְרַחֲמִים. וְטוּבוֹ הַגָּדוֹל לֹא חָסַר לָנוּ וְאַל יֶחְסַר לָנוּ לְעוֹלָם וָעֶד, כִּי הוּא זָן וּמְפַרְנֵס לַכֹּל--כָּאָמוּר פּוֹתֵחַ אֶת-יָדֶךָ; וּמַשְׂבִּיעַ לְכָל-חַי רָצוֹן--, וּמֵכִין מָזוֹן לְכָל בִּרְיוֹתָיו אֲשֶׁר בָּרָא. בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה, הַזָּן אֶת הַכֹּל.נוֹדֶה לָךְ יְהוָה אֱלֹהֵינוּ, וּנְבָרֶכְךָ מַלְכֵּנוּ, כִּי הִנְחַלְתָּ אֶת אֲבוֹתֵינוּ אֶרֶץ חֶמְדָּה טוֹבָה וּרְחָבָה, בְּרִית וְתוֹרָה; עַל שֶׁהוֹצֵאתָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם וּפְדִיתָנוּ מִבֵּית עֲבָדִים, עַל תּוֹרָתָךְ שֶׁלִּמַּדְתָּנוּ עַל חֻקֵּי רְצוֹנָךְ שֶׁהוֹדַעְתָּנוּ. עַל כֻּלָּם יְהוָה אֱלֹהֵינוּ, אָנוּ מוֹדִים לָךְ וּמְבָרְכִים אֶת שְׁמָךְ--כָּאָמוּר וְאָכַלְתָּ, וְשָׂבָעְתָּ--וּבֵרַכְתָּ אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, עַל-הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר נָתַן-לָךְ. בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה, עַל הָאָרֶץ וְעַל הַמָּזוֹן.רַחֵם יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַל יִשְׂרָאֵל עַמָּךְ, וְעַל יְרוּשָׁלַיִם עִירָךְ וְעַל צִיּוֹן מִשְׁכַּן כְּבוֹדָךְ, וְעַל הַבַּיִת הַגָּדוֹל וְהַקָּדוֹשׁ שֶׁנִּקְרָא שִׁמְךָ עָלָיו, וּמַלְכוּת בֵּית דָּוִיד מְשִׁיחָךְ תַּחְזִיר לִמְקוֹמָהּ בְּיָמֵינוּ. וּבְנֵה אֶת יְרוּשָׁלַיִם בְּקָרוֹב, כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ. בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה, בּוֹנֵה בְרַחֲמָיו אֶת יְרוּשָׁלַיִם.בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, הָאֵל, אָבִינוּ, מַלְכֵּנוּ, אַדִּירֵנוּ, בּוֹרְאֵנוּ, קְדוֹשֵׁנוּ, קְדוֹשׁ יַעֲקֹב, הַמֶּלֶךְ הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב, שֶׁבְּכָל יוֹם וָיוֹם הוּא גּוֹמְלֵנוּ חֵן וְחֶסֶד וְרַחֲמִים, וְכָל טוּב. הָרַחֲמָן יִשְׁתַּבַּח לְדוֹרֵי דוֹרִים. הָרַחֲמָן יִתְפָּאַר לְנֵצַח נְצָחִים. הָרַחֲמָן יְפַרְנְסֵנוּ בְּכָבוֹד. הָרַחֲמָן יְזַכֵּנוּ לִימוֹת הַמָּשִׁיחַ, וּלְבִנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, וּלְחַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא. מִגְדּוֹל, יְשׁוּעוֹת מַלְכּוֹ; וְעֹשֶׂה-חֶסֶד לִמְשִׁיחוֹ לְדָוִד וּלְזַרְעוֹ, עַד-עוֹלָם. כְּפִירִים, רָשׁוּ וְרָעֵבוּ; וְדֹרְשֵׁי יְהוָה, לֹא-יַחְסְרוּ כָל-טוֹב. הוֹדוּ לַיהוָה כִּי-טוֹב: כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ.
נו הַמַּפְטִיר בַּנָּבִיא, מְבָרֵךְ לְפָנֶיהָ: בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר בָּחַר בִּנְבִיאִים טוֹבִים, וְרָצָה בְדִבְרֵיהֶם, הַנֶּאֱמָרִים בֶּאֱמֶת. בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה--הַבּוֹחֵר בַּתּוֹרָה, וּבְמֹשֶׁה עָבְדוֹ, וּביִשְׂרָאֵל עֲמוֹ, וּבִנְבִיאֵי הָאֱמֶת וְהַצֶּדֶק.וּמְבָרֵךְ לְאַחֲרֶיהָ:בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה אֶלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, צוּר כָּל הָעוֹלָמִים צַדִּיק בְּכָל הַדּוֹרוֹת. הָאֵל הַנֶּאֱמָן--הָאוֹמֵר וְעוֹשֶׂה מְדַבֵּר וּמְקַיֵּם, אֲשֶׁר כָּל דְּבָרָיו הָאֱמֶת וְהַצֶּדֶק; נֶאֱמָן הוּא יְהוָה אֱלֹהֵינוּ, וְנֶאֱמָנִים דְּבָרֶיךָ, וְדָבָר מִדְּבָרֶיךָ אָחוֹר לֹא יָשׁוּב רֵיקָם, כִּי אֵל נֶאֱמָן אָתָּה. בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה, הָאֵל הַנֶּאֱמָן בְּכָל דְּבָרָיו. רַחֵם עַל צִיּוֹן, כִּי הִיא בֵית חַיֵּינוּ, וְלַעֲגוּמַת נֶפֶשׁ תִּנְקֹם נָקָם מְהֵרָה בְּיָמֵינוּ, וְתִבָּנֶה מְהֵרָה. בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה, בּוֹנֵה יְרוּשָׁלָיִם. אֶת צֶמַח דָּוִיד מְהֵרָה תַצְמִיחַ, וְקַרְנוֹ תָרוּם בִּישׁוּעָתֶךָ. בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה, מָגֵן דָּוִיד. עַל הַתּוֹרָה וְעַל הַנְּבִיאִים, וְעַל יוֹם הַמָּנוֹחַ הַזֶּה שֶׁנָּתַתָּ לָנוּ יְהוָה אֶלֹהֵינוּ לִקְדֻשָּׁה לְכָבוֹד וּלְתִפְאֶרֶת--עַל הַכֹּל, אָנוּ מְבָרְכִין אֶת שְׁמָךְ. בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה, מְקַדֵּשׁ הַשַּׁבָּת.וּבְיוֹם טוֹב, הוּא אוֹמֵר: וְעַל יוֹם טוֹב מִקְרָא קֹדֶשׁ הַזֶּה שֶׁנָּתַתָּ לָנוּ יְהוָה אֱלֹהֵינוּ לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה. בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה, מְקַדֵּשׁ יִשְׂרָאֵל וְהַזְּמַנִּים.וְאִם הָיָה שַׁבָּת וְיוֹם טוֹב, כּוֹלֵל שְׁנֵיהֶן וְחוֹתֵם מְקַדֵּשׁ הַשַּׁבָּת וְיִשְׂרָאֵל וְהַזְּמַנִּים: כַּנֹּסַח שְׁהוּא חוֹתֵם בַּתְּפִלָּה בִּבְרָכָה אֶמְצָעִית בְּאוֹתוֹ הַיּוֹם, כָּךְ הוּא חוֹתֵם בִּבְרָכָה אַחֲרוֹנָה זוֹ.
נז הָעִנְיָנוֹת שֶׁנָּהֲגוּ רֹב הָעָם לִקְרוֹת מִן הַנְּבִיאִים בְּכָל שַׁבָּת וְשַׁבָּת, וּמַפְטִירִין בָּהֶן; וְאֵלּוּ הֶן: בְּרֵאשִׁית--"הֵן עַבְדִּי אֶתְמָךְ-בּוֹ" (ישעיהו מב,א) עַד "אֵלֶּה הַדְּבָרִים, עֲשִׂיתִם וְלֹא עֲזַבְתִּים" (ישעיהו מב,טז) בִּישַׁעְיָה;אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ--"רָנִּי עֲקָרָה, לֹא יָלָדָה" (ישעיהו נד,א) בִּישַׁעְיָה עַד "הַטּוּ אָזְנְכֶם וּלְכוּ אֵלַי" (ישעיהו נה,ג); לֵךְ לְךָ--"וְאֶל-מִי תְדַמְּיוּנִי, וְאֶשְׁוֶה" (ישעיהו מ,כה) עַד "אֲנִי ה' אֶעֱנֵם, אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל לֹא אֶעֶזְבֵם" (ישעיהו מא,יז) בִּישַׁעְיָה; וַיֵּרָא אֵלָיו--"וְאִשָּׁה אַחַת מִנְּשֵׁי . . ." (מלכים ב ד,א) עַד "וַתִּשָּׂא אֶת-בְּנָהּ, וַתֵּצֵא" (מלכים ב ד,לז) בִּמְלָכִים;וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה--תְּחִלַּת מְלָכִים עַד "יְחִי אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ דָּוִד, לְעֹלָם" (מלכים א א,לא); וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק--"מַשָּׂא דְבַר-ה', אֶל-יִשְׂרָאֵל, בְּיַד, מַלְאָכִי" (מלאכי א,א) עַד "וְעָרְבָה, לַה' . . ." (מלאכי ג,ד), בִּתְרֵי עָשָׂר;וַיֵּצֵא יַעֲקֹב--"וְעַמִּי תְלוּאִים, לִמְשׁוּבָתִי" (הושע יא,ז) עַד "וּבְנָבִיא, הֶעֱלָה . . ." (הושע יב,יד), בִּתְרֵי עָשָׂר;וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב--"חֲזוֹן, עֹבַדְיָה" (עובדיה א,א) עַד סוֹף סִפְרוֹ, בִּתְרֵי עָשָׂר;וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב--"עַל-שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל . . ." (עמוס ב,ו) עַד "אַרְיֵה שָׁאָג, מִי לֹא יִירָא . . ." (עמוס ג,ח), בִּתְרֵי עָשָׂר;וַיְהִי מִקֵּץ--"וַיִּקַץ שְׁלֹמֹה, וְהִנֵּה חֲלוֹם . . ." (מלכים א ג,טו) עַד "וַיְהִי הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה, מֶלֶךְ עַל-כָּל-יִשְׂרָאֵל" (מלכים א ד,א), בִּמְלָכִים;וַיִּגַּשׁ אֵלָיו--"וְאַתָּה בֶן-אָדָם, קַח-לְךָ עֵץ אֶחָד . . ." (יחזקאל לז,טז) עַד "וְיָדְעוּ, הַגּוֹיִם, כִּי אֲנִי ה' . . ." (יחזקאל לז,כח), בִּיחֶזְקֵאל;וַיְּחִי יַעֲקֹב--"וַיִּקְרְבוּ יְמֵי-דָוִד, לָמוּת . . ." (מלכים א ב,א) עַד "וּשְׁלֹמֹה--יָשַׁב, עַל-כִּסֵּא דָּוִד . . ." (מלכים א ב,יב), בִּמְלָכִים.
נח וְאֵלֶּה שְׁמוֹת--"בֶּן-אָדָם, הוֹדַע אֶת . . ." (יחזקאל טז,ב) עַד "וַיֵּצֵא לָךְ שֵׁם בַּגּוֹיִם . . ." (יחזקאל טז,יד), בִּיחֶזְקֵאל; וָאֵרָא--"וְלֹא-יִהְיֶה עוֹד לְבֵית יִשְׂרָאֵל, סִלּוֹן מַמְאִיר . . ." (יחזקאל כח,כד) עַד "בַּיּוֹם הַהוּא, אַצְמִיחַ קֶרֶן . . ." (יחזקאל כט,כא), בִּיחֶזְקֵאל;בֹּא אֶל פַּרְעֹה--"מַשָּׂא, מִצְרָיִם . . ." (ישעיהו יט,א) עַד "אֲשֶׁר בֵּרְכוֹ ה' צְבָאוֹת" (ישעיהו יט,כה), בִּישַׁעְיָה;וַיְהִי בְּשַׁלַּח--שִׁירַת דְּבוֹרָה, מִן "וַיַּכְנַע אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַהוּא . . ." (שופטים ד,כג) עַד "וַתִּשְׁקֹט הָאָרֶץ, אַרְבָּעִים שָׁנָה" (שופטים ה,לא);וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ--"בִּשְׁנַת-מוֹת הַמֶּלֶךְ עֻזִּיָּהוּ . . ." (ישעיהו ו,א) עַד "לְמַרְבֵּה הַמִּשְׂרָה . . ." (ישעיהו ט,ו), בִּישַׁעְיָה;וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָטִים--"הַדָּבָר אֲשֶׁר-הָיָה אֶל-יִרְמְיָהוּ . . ." (ירמיהו לד,א; ירמיהו לד,ח; ירמיהו לה,א) עַד "לֹא-יִכָּרֵת אִישׁ לְיוֹנָדָב בֶּן-רֵכָב . . ." (ירמיהו לה,יט); וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה--"וַה', נָתַן חָכְמָה לִשְׁלֹמֹה . . ." (מלכים א ה,כו) עַד "וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל . . ." (מלכים א ו,יג), בִּמְלָכִים;וְאַתָּה תְּצַוֶּה--"הַגֵּד אֶת-בֵּית-יִשְׂרָאֵל . . ." (יחזקאל מג,י) עַד "וְרָצִאתִי אֶתְכֶם . . ." (יחזקאל מג,כז), בִּיחֶזְקֵאל; כִּי תִשָּׂא--"וּדְבַר-ה' הָיָה אֶל-אֵלִיָּהוּ . . ." (מלכים א יח,א) עַד "וַיִּרְכַּב אַחְאָב, וַיֵּלֶךְ יִזְרְעֶאלָה" (מלכים א יח,מה), בִּמְלָכִים;וַיַּקְהֵל--"וַיִּשְׁלַח הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה, וַיִּקַּח אֶת-חִירָם מִצֹּר" (מלכים א ז,יג) עַד "וַתִּתֹּם, מְלֶאכֶת הָעַמּוּדִים" (מלכים א ז,כב), בִּמְלָכִים;אֵלֶּה פְקוּדֵי--"וַיַּעַשׂ חִירוֹם--אֶת-הַכִּיֹּרוֹת . . ." (מלכים א ז,מ) עַד "וְהַפֹּתוֹת לְדַלְתוֹת הַבַּיִת הַפְּנִימִי . . ." (מלכים א ז,נ), בִּמְלָכִים.
נט וַיִּקְרָא--"עַם-זוּ יָצַרְתִּי לִי . . ." (ישעיהו מג,כא) עַד "כֹּה-אָמַר ה' מֶלֶךְ-יִשְׂרָאֵל וְגֹאֲלוֹ . . ." (ישעיהו מד,ו), בִּישַׁעְיָה;צַו אֶת אַהֲרֹן--"עֹלוֹתֵיכֶם סְפוּ עַל-זִבְחֵיכֶם . . ." (ירמיהו ז,כא) עַד "כִּי-בְאֵלֶּה חָפַצְתִּי, נְאֻם-ה'" (ירמיהו ט,כג), בְּיִרְמְיָה;וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי--"וַיֹּסֶף עוֹד דָּוִד אֶת-כָּל-בָּחוּר . . ." (שמואל ב ו,א) עַד "כֹּל אֲשֶׁר בִּלְבָבְךָ לֵךְ עֲשֵׂה" (שמואל ב ז,ג), בִּשְׁמוּאֵל;אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ--"וְאִישׁ בָּא מִבַּעַל שָׁלִשָׁה . . ." (מלכים ב ד,מב) עַד "וַיֵּלֶךְ מֵאִתּוֹ, כִּבְרַת-אָרֶץ" (מלכים ב ה,יט), בִּמְלָכִים;זֹאת תִּהְיֶה--"וַיֹּאמֶר אֱלִישָׁע . . ." (מלכים ב ז,א), "וְאַרְבָּעָה אֲנָשִׁים . . ." (מלכים ב ז,ג), וּמְדַלֵּג עַד "וְלֹא-הִשְׁלִיכָם מֵעַל-פָּנָיו . . ." (מלכים ב יג,כג), בִּמְלָכִים;אַחֲרֵי מוֹת--"הֲתִשְׁפֹּט הֲתִשְׁפֹּט . . ." (יחזקאל כב,ב) עַד "וְנִחַלְתְּ בָּךְ, לְעֵינֵי גוֹיִם . . ." (יחזקאל כב,טז), בִּיחֶזְקֵאל;קְדֹשִׁים תִּהְיוּ--"בָּאוּ אֲנָשִׁים מִזִּקְנֵי יִשְׂרָאֵל . . ." (יחזקאל כ,א) עַד "צְבִי הִיא, לְכָל-הָאֲרָצוֹת" (יחזקאל כ,טו), בִּיחֶזְקֵאל;אֱמֹר אֶל-הַכֹּהֲנִים--"וְהַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם בְּנֵי צָדוֹק . . ." (יחזקאל מד,טו) עַד "כָּל-נְבֵלָה . . ." (יחזקאל מד,לא), בִּיחֶזְקֵאל;בְּהַר סִינַי--"ה' עֻזִּי וּמָעֻזִּי, וּמְנוּסִי . . ." (ירמיהו טז,יט) עַד "רְפָאֵנִי ה' וְאֵרָפֵא" (ירמיהו יז,יד), בְּיִרְמְיָה;אִם בְּחֻקֹּתַי--"הִנָּבֵא עַל-רוֹעֵי יִשְׂרָאֵל . . ." (יחזקאל לד,ב) עַד "וְהִצַּלְתִּים, מִיַּד הָעֹבְדִים בָּהֶם" (יחזקאל לד,כז), בִּיחֶזְקֵאל.
ס בְּמִדְבַּר סִינַי--"וְהָיָה מִסְפַּר בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל . . ." (הושע ב,א) עַד "וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי, בֶּאֱמוּנָה . . ." (הושע ב,כב), בִּתְרֵי עָשָׂר;נָשֹׂא--"וַיְהִי אִישׁ אֶחָד מִצָּרְעָה . . ." (שופטים יג,ב) עַד "וַיִּגְדַּל הַנַּעַר, וַיְבָרְכֵהוּ ה'" (שופטים יג,כד), בְּשׁוֹפְטִים;בְּהַעֲלֹתְךָ--"רָנִּי וְשִׂמְחִי, בַּת-צִיּוֹן . . ." (זכריה ב,יד) עַד "יְדֵי זְרֻבָּבֶל, יִסְּדוּ . . ." (זכריה ד,ט), בִּתְרֵי עָשָׂר;שְׁלַח לְךָ--"וַיִּשְׁלַח יְהוֹשֻׁעַ-בִּן-נוּן . . ." (יהושוע ב,א) עַד "וְגַם-נָמֹגוּ כָּל-יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ, מִפָּנֵינוּ" (יהושוע ב,כד), בִּיהוֹשׁוּעַ;וַיִּקַּח קֹרַח--"וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל-הָעָם, לְכוּ וְנֵלְכָה הַגִּלְגָּל . . ." (שמואל א יא,יד) עַד "כִּי לֹא-יִטֹּשׁ ה' . . ." (שמואל א יב,כב), בִּשְׁמוּאֵל;זֹאת חֻקַּת--"וְיִפְתָּח הַגִּלְעָדִי . . ." (שופטים יא,א) עַד "מִיָּמִים יָמִימָה . . ." (שופטים יא,מ), בְּשׁוֹפְטִים;וַיַּרְא בָּלָק--"וְהָיָה שְׁאֵרִית יַעֲקֹב . . ." (מיכה ה,ו; מיכה ה,ז) עַד "וְהַצְנֵעַ לֶכֶת, עִם-אֱלֹהֶיךָ" (מיכה ו,ח), בִּתְרֵי עָשָׂר;פִּינְחַס--"וְיַד-ה', הָיְתָה אֶל-אֵלִיָּהוּ . . ." (מלכים א יח,מו) עַד "וַיָּקָם, וַיֵּלֶךְ אַחֲרֵי אֵלִיָּהוּ" (מלכים א יט,כא), בִּמְלָכִים;רָאשֵׁי הַמַּטּוֹת--"וַיִּתֵּן מֹשֶׁה, לְמַטֵּה בְנֵי-רְאוּבֵן . . ." (יהושוע יג,טו) עַד "וַיַּחְלְקוּ, אֶת-הָאָרֶץ" (יהושוע יד,ה), בִּיהוֹשׁוּע;אֵלֶּה מַסְעֵי--"אֵלֶּה הַנְּחָלֹת . . ." (יהושוע יט,נא) עַד "וַיִּתְּנוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל לַלְוִיִּם" (יהושוע כא,ג; יהושוע כא,ח), בִּיהוֹשׁוּע.
סא אֵלֶּה הַדְּבָרִים--"וְאֵלֶּה הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' אֶל-יִשְׂרָאֵל--וְאֶל-יְהוּדָה . . ." (ירמיהו ל,ד) עַד "וִהְיִיתֶם לִי, לְעָם" (ירמיהו ל,כב), בְּיִרְמְיָה;וָאֶתְחַנַּן--"וָאֶתְפַּלֵּל, אֶל-ה', אַחֲרֵי תִתִּי . . ." (ירמיהו לב,טז) עַד "שָׂדוֹת בַּכֶּסֶף יִקְנוּ . . ." (ירמיהו לב,מד), בְּיִרְמְיָה;וְהָיָה עֵקֶב--"הָלֹךְ וְקָרָאתָ בְאָזְנֵי יְרוּשָׁלִַם . . ." (ירמיהו ב,ב) עַד "וְהִתְבָּרְכוּ בוֹ גּוֹיִם, וּבוֹ יִתְהַלָּלוּ" (ירמיהו ד,ב), בְּיִרְמְיָה;רְאֵה אָנֹכִי--"הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם-ה', וַהֲקִמֹתִי לְדָוִד צֶמַח צַדִּיק . . ." (ירמיהו כג,ה) עַד "אִם-יִסָּתֵר אִישׁ בַּמִּסְתָּרִים" (ירמיהו כג,כד), בְּיִרְמְיָה;שֹׁפְטִים--"וַיְהִי, כַּאֲשֶׁר זָקֵן שְׁמוּאֵל . . ." (שמואל א ח,א) עַד "וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל-אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל . . ." (שמואל א ח,כב), בִּשְׁמוּאֵל;כִּי תֵצֵא--"וַיַּאַסְפוּ פְלִשְׁתִּים אֶת-מַחֲנֵיהֶם . . ." (שמואל א יז,א) עַד "וַיְהִי דָוִד לְכָל-דְּרָכָו, מַשְׂכִּיל; וַה', עִמּוֹ" (שמואל א יח,יד), בִּשְׁמוּאֵל;וְהָיָה כִּי תָבֹא--"אָז יִבְנֶה יְהוֹשֻׁעַ מִזְבֵּחַ . . ." (יהושוע ח,ל) עַד "וְלֹא הָיָה כַּיּוֹם הַהוּא . . ." (יהושוע י,יד), בִּיהוֹשׁוּע;אַתֶּם נִצָּבִים--"וַיֶּאֱסֹף יְהוֹשֻׁעַ אֶת-כָּל-שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל . . ." (יהושוע כד,א) עַד "כְּרָמִים וְזֵיתִים אֲשֶׁר לֹא-נְטַעְתֶּם . . ." (יהושוע כד,יג), בִּיהוֹשׁוּע;הַאֲזִינוּ--"וְלָקַחְתִּי אָנִי מִצַּמֶּרֶת הָאֶרֶז . . ." (יחזקאל יז,כב) עַד "וְהָשִׁיבוּ, וִחְיוּ" (יחזקאל יח,לב), בִּיחֶזְקֵאל;וְזֹאת הַבְּרָכָה--"וַיְהִי, אַחֲרֵי מוֹת מֹשֶׁה--עֶבֶד ה' . . ." (יהושוע א,א), וּמְדַלֵּג עַד "וַיְהִי ה', אֶת-יְהוֹשֻׁעַ . . ." (יהושוע ו,כז).
סב כָּל שַׁבָּת שֶׁקּוֹרִין בָּהּ שְׁתֵּי פָּרָשִׁיּוֹת, מַפְטִירִין בָּהּ מֵעִנְיַן פָּרָשָׁה אַחֲרוֹנָה; וְזֶה הוּא הַמִּנְהָג, בְּרֹב הַמְקוֹמוֹת.
סג וְכֵן נָהֲגוּ רֹב הָעָם, לִהְיוֹת מַפְטִירִין בְּנֶחָמוֹת יְשַׁעְיָה, מֵאַחַר תִּשְׁעָה בְּאָב עַד רֹאשׁ הַשָּׁנָה:בַּשַּׁבָּת שֶׁאַחַר תִּשְׁעָה בְּאָב--"נַחֲמוּ נַחֲמוּ, עַמִּי . . ." (ישעיהו מ,א);בַּשְּׁנִיָּה--"וַתֹּאמֶר צִיּוֹן, עֲזָבַנִי ה' . . ." (ישעיהו מט,יד);בַּשְּׁלִישִׁית--"עֲנִיָּה סֹעֲרָה . . ." (ישעיהו נד,יא);בָּרְבִיעִית--"אָנֹכִי אָנֹכִי הוּא, מְנַחֶמְכֶם . . ." (ישעיהו נא,יב);בַּחֲמִישִׁית--"רָנִּי עֲקָרָה, לֹא יָלָדָה" (ישעיהו נד,א);בַּשִּׁשִּׁית--"קוּמִי אוֹרִי, כִּי בָא אוֹרֵךְ" (ישעיהו ס,א);בַּשְּׁבִיעִית--"שׂוֹשׂ אָשִׂישׂ . . ." (ישעיהו סא,י).
המצווה הקנ"ד
הציווי שנצטווינו לשבות בשבת.
והוא אמרו: "וביום השביעי תשבת" (שמות כג, יב).
וכבר נכפל הציווי במצווה זו כמה פעמים.
וביאר לנו יתעלה, שהשביתה הזאת מן המלאכה, היא חובה לנו ולבהמתנו ולעבדינו.
וכבר נתבארנו דיני מצווה זו במסכת שבת, וגם במסכת יום טוב.