ב"ה, י"ב סיון, תשי"ד
ברוקלין.
הרה"ח הוו"ח אי"א נו"נ עוסקים בצ"צ, מוה"ר אברהם שי' דרייזין ומוה"ר אפרים שי' וואלף
שלום וברכה!
מאשר הנני קבלת שלשת מכתביהם מי"ד וי"ז וכ"ט אייר - בהנוגע לבית ספר למלאכה...
והנה מובן מעצמו, שאין ביכולתי לשנות דרך ליובאוויטש וגם אין זה ברצוני - אפילו אם תהי' בזה דרישת משרד העבודה ביחד עם הדזשוינט. וברור דברתי עם הרב יאנג שי', כשהי' תחלת הדבור אודות בית ספר למלאכה, שיהי' ברוחה של ליובאוויטש, כי באם לאו - הרי ידי מסולקות וגם לא אתחיל בזה. והוא תמה גם על הקס"ד בזה שאפשר שיתערבו בענינים כמו אלו. ומובן שהשקפתי בזה לא נשתנתה במשך זמן זה. ובמילא מה שמוכרח ואי אפשר לוותר על זה - שהזמן המוקדש ללימודי קדש יהי' יותר מזמן המוגבל ללימוד המלאכה (מה טוב שיהי' שני שלישים מהזמן לתפלה ולימודי קדש ושליש לימוד המלאכה).
ב) מוכרח שסדר הלמודי קדש יהי' לפני הסדר של לימוד המלאכה וגם לאחר המלאכה - סדר לימוד בלילה.
ג) מוכרח ג"כ שלימוד הדא"ח יהי' הן בבקר והן בערב.
ד) הנקודה העיקרית בבי"ס למלאכה - שלימוד המלאכה הוא טפל ללימודי הקדש, ולא, ח"ו, להיפך...
ו) כנראה, אשר בחורף העבר שלחו מכתבי בקשת עזר בעד הבי"ס למלאכה לארצוה"ב ואולי גם לשאר מקומות. ואתענין לדעת אם היתה ההכנסה גדולה על ההוצאה, ובכמה לפי ערך.
ז) אף שזוהי נקודה שנוגעת ביותר לתו"ת דלוד מאשר לבי"ס למלאכה, אבל כיון שנוגע גם לבי"ס למלאכה - מכניס הנני ענין זה במכתבי דנא, והוא: אשר כנראה ממכתבים המתקבלים לכאן, יש תנועה בתלמידי תו"ת דלוד לברוח לבי"ס למלאכה.
וכבר ידוע מרז"ל לא עכברא גנב אלא חורא כו'. וצריך להלחם בזה בעוד מועד, באופנים המתאימים, ולעשות איזה הגבלות וסדרים בזה - מי הוא המתקבל לבי"ס למלאכה. ומה טוב שאחד מתנאי הקבלה יהי', שבתחלה צריך ללמוד זמן מסוים באחת מישיבות חב"ד שבאה"ק ת"ו, ורק אח"כ יתקבל לבי"ס למלאכה.
ח) טוב הוא שלע"ע אינם מקבלים תלמידים נוספים על אלו שישנם כבר, כי עד שיסתדרו הדברים, טוב שבבי"ס למלאכה יהיו רק תלמידים כאלו שכבר מכירים אותם שכבר בילו משך זמן במוסד חינוך חב"די.
ט) בהנוגע להוצאות בי"ס למלאכה, הנה הי' המדובר שלאחרי שיקימו הבנין - הרי הדזוינט יקח ע"ע החזקת המורים התלמידים כו' וכו'. מובן שקודם שיצא הדבר לפועל לא יכלו לפרט הפרטים בזה, ולפלא שאין הם מזכירים במכתב אם נאמר להם מה עד"ז עתה. ובכל אופן, מה שמקשרים את בי"ס למלאכה עם הועד וכו' אין הדבר כן, וכמש"כ בתחלת הדבור ע"ד בי"ס למלאכה - כי זהו ענין נפרד בפ"ע וכו' וכו'.
י) על שאר הענינים אבוא בפעם אחרת, כי אין ברצוני לעכב מכתבי זה בכדי לקבוע מסמרות בענינים עיקרים דבי"ס למלאכה. ועיקר העיקרים - שזהו בית ספר לחינוך נוער ישראל ברוח ישראל סבא, אלא שלומדים שם ג"כ מלאכה, שבזה מבוארות כמה מנקודות הנ"ל.
בברכה,