ב"ה, ט"ו תמוז, תשי"ד
ברוקלין.
הנהלת בית ספר למלאכה בכפר חב"ד
ה' עליהם יחיו
שלום וברכה!
מאשר הנני קבלת המכתב מג' תמוז. ומ"ש אודות הלימודי חול, הנה הנקודה בזה שאין מתפקיד חב"ד לייסד בתי ספר ללימודי חול ואפי' לא בדרך טפל, ויוצא מן הכלל בזה (וזהו רק בדרך אונס) הוא ע"ד הנעשה גם בארצוה"ב בידיעתו של כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע שעד הגיל שחל ע"ז לימוד חובה מצד הממשלה לומדים המינימום דלימודי חול שדורש החוק כיון שבלתי זה אי אפשר להחדרים והכתות הנמוכות שיתקיימו ובנין אב מזה לחדרי הרשת הת"ת דהכפר הבית רבקה כו'. משא"כ בהנוגע לבית ספר למלאכה ובכלל להכתות שכבר עברו הגיל דחנוך חובה אלא שישנם הורים או שישנה תנועה באיזה אנשים מהקרובים לחב"ד שילמדו ג"כ לימודי חול, הרי זה שינוי שאין להסכים עליו.
מובן שדבר זה אמור בלימודי חול בכלל אבל המשמש טפל ללימוד המלאכה הנלמדת בבי"ס למלאכה הרי אינו לימוד בפ"ע אלא סניף ללימוד המלאכה, וה"ה בנוגע לתכנית בי"ס למלאכה הרי אינו נוגע מה שנקרא זה אצל מי שהוא בשם בי"ס תיכוני, כי מה שדברתי כאן עם הרב יאנג שי' הוא ע"ד יסוד בי"ס למלאכה ולא בי"ס תיכוני ללימודי חול או אפי' ללימודי חול וקדש ביחד, ומזה מובן אשר יש מקום ללמוד הענינים השייכים להעבודה וכמו שכותבים במכתבם, אבל אין כל מקום בבי"ס זה לימוד ענינים כדי שהתלמידים יוכלו לקבל תעודת גמר בי"ס תיכוני וכה"ג.
ובודאי גם בזה יש להתחיל מפתיחה לשלום ובדרכי נועם אף שאי אפשר לוותר על הענין.
ב) נהניתי ממ"ש שלימודי קדש ותפלה הם הרבה יותר זמן מאשר לימוד העבודה והשייך אלי' ובודאי ישמרו על זה...
בודאי למותר לעורר עוה"פ לשמור שבית הספר למלאכה לא יהי' מקום בריחה מישיבת תו"ת דלוד וכן שבכלל הכניסה לשם תהי' אחרי לימוד משך זמן בישיבת תו"ת דלוד ורק באופן יוצא מן הכלל יש לקבל תלמידים אחרים...
בברכת הצלחה בעבודתם בקדש.