ב"ה, ה' אלול, תשי"ד
ברוקלין.
שלום וברכה!
במענה על מכתבו, נהניתי ממה שרואה הצלחה בלימודי דא"ח עם תלמידי בית ספר למלאכה, ומ"ש שהרבה לא הצליח בלימודו הוא, הרי זה היפך דברי רבנו הזקן בעל התניא - פוסק בנסתר דתורה - והשולחן ערוך - פוסק בנגלה דתורה - שכותב בספרו תורה אור בתחלתו שעל ידי מעשה הצדקה נעשים מוחו ולבו זכים אלף פעמים ככה,
(אלא שמלשון זה עצמו מובן שרק שנזדככו המוח והלב ובאופן מפליא היינו אלף פעמים ככה, וע"פ ביאור הצ"צ והגהות ללקו"ת לג' פרשיות שם הרי זה לא רק הגדלה בכמות אלא גם באיכות ושלא בערך כי הוא מעולם העשי' לעולם האצילות, אבל לאחכ"ז ה"ז רק הזדככות שפירושו שאם ילמוד אח"כ שעה יצליח כבאלף שעה, אבל עכ"פ שעה זו צריך ללמוד, ולימוד פירושו אליבא דנפשי' ואח"כ גם לשמה וכמבואר בחסידות כל המדריגות בזה).
והשי"ת יצליחו בכל הנ"ל ושיראה הפעולה באופן שלא ישאר מקום להסתת הלעו"ז.
בברכת הצלחה וכוח"ט ולבשר טוב מהטבת מצב בריאות אביו שי'.
נ.ב.
מ"ש שיש סברא שיהי' בביתו בימי ר"ה הבע"ל אף שכמה מתלמידי תו"ת יהיו בימי סגולה האלו בכותלי הישיבה והטעם לזה מפני שמצב בריאות אביו שי' אינו כדבעי. הנה נפלאתי ונבהלתי על חוסר הבטחון כ"כ בהשי"ת, שבשילהי מנ"א כבר קובעים ובטוחים ח"ו שתהי' בריאות אביו שי' לאחר חדש שלא כדבעי ובמילא מקבל סברא שצריך הוא למעט בעבודת התפלה וכו', והרי הי' טוב ומתאים יותר להוראת נשיאנו הק' טראכט גוט וועט זיין גוט ולהיות בטוחים שבודאי יוטב מצב בריאות אביו שי' ובודאי יוכל הוא להוסיף בעבודתו עבודה שבלב ככל הצורך.