ב"ה, ו' טבת, תשט"ו
ברוקלין.
הרה"ג הרה"ח אי"א נו"נ עוסק בצ"צ מוה"ר שניאור זלמן שי'[1]
שלום וברכה!
ז"ע נתקבל מכתבו מכ"ד כסלו, ולפלא גדול שמקצר כ"כ אודות התועדות דיום הבהיר י"ט כסלו, והעיקר מביקורם של הנמצאים בחוצה, וכמרז"ל גדולה לגימה שמקרבת, שקירוב זה מכשיר להיותם כלים לקליטת המעינות, ורואים במוחש, שכשיודעים שצריך לכתוב למי שהוא בכגון דא הרי זה מוסיף מרץ בהפעולות וע"ד מרז"ל אילו הי' יודע ראובן וכו'[2]. ביחוד מענין אותי אם נתקבל המברק שלי בהנוגע לאנשי החיל בעתו, ואם הסבירו להם כמתאים לפניהם המלות האחדות אשר בו.
מצער אותי ביותר מה שכנראה ענין השייטלין (פארוק) נעשית הזזה בזעיר אנפין, והרי ידוע שכל אתערותא הבאה מבחוץ צריך לנצלה בשעת מעשה, משא"כ כשעובר משך זמן. ומ"ש אודות דוחק המצב כו' וכו' הנה האומנם אי אפשר הי' להשיג הלואות בקופות בגמ"ח של אנ"ש (שכפי הנודע לי הנה ישנה באגודת חב"ד שע"י כת"ר שליט"א אצל הוו"ח כו' הר"ד גנזבורג ושנים או שלשה בירושלים עיה"ק ת"ו)... וכבר ידוע גודל הזהירות וגודל הנסיון (ובא בהתחלת כל חלקי השו"ע) דאל יבוש מפני המלעיגים, והמפורסמות אין צריכים ראי', אלא שבענין שלא הורגלו בו כ"כ אף שרק מפני סיבה צדדית ובאונס, הנה סו"ס נעשה כעין טבע, והמצב אינו מעורר את הכחות שנצרך הי' לעורר מפני הרצינית שבזה.
וכנראה שה"ה בהנוגע לעניני הנשים והבנים וחנוכם בכלל, שמוזנחים הענינים בכו"כ פרטים, אף שראו במוחש החורבן הגדול שגרמה אי שימת הלב להנשים ובנות, נוסף על דרז"ל שמות רבה שאמר השי"ת בנתינת התורה, כה תאמר לבית יעקב תחלה, ואח"כ תדבר לבני ישראל, והוכחה בזה שבמצות עה"ד הי' לא כן וגרם מה שגרם עד סוף כל הדורות.
מובן שאין כוונתי בזה להטיף מוסר, אלא שיחפש הוא עצות ואותיות אשר יבהירו את המצב כמו שהוא, אפילו גם בענינים אלו שלא הורגלו עד עתה...
בברכה לבשו"ט בכל הנ"ל.