ב"ה, כ"ט שבט, תשט"ו
ברוקלין.
הוו"ח אי"א נו"נ כו' מוה"ר ירמי' שי'[1]
שלום וברכה!
במענה על מכתבו מכ"ב שבט (אשר גם בו אינני מוציא סיבה להפסק הידיעות ממנו זמן ארוך כ"כ) נהניתי לקרות בו שנסתדר בעניני פרנסתו ושהם גם עתה בעסקנות הצבורית שנוסף על כל, הנה תקותי חזקה שינצל כל הזדמנות ואפשריות לחזק ולהפיץ היהדות (אידישקייט) ונקודת היהדות שבכל דבר בכל שהשפעתו מגעת, ויהי' זה חדור בהחום והחיות החסידותיים ויכשירם ג"כ - מושפעיו לקבל תורת החסידות והדרכותי' לא רק בהנוגע לקיום המצות אלא אפילו בחיי היום יומים בעניני הרשות, ובודאי ידוע לו הפתגם ששמענוהו כ"פ מכ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע, דאס וואס מען טאר ניט טאר מען דאך ניט און דאס וואס מען מעג דארפען ניט, ודלא כטעות העולם שאומרים שאין עמא דבר מוכשר לקבל פתגם זה בימינו אלה, כי אדרבה ואדרבה ובפרט בשנים האחרונות נתאכזבו כמה מבנ"י מאלילי השקר הנקראים בלע"ז אידעאלען החילונים, ומחפשים את האמת ואת החי לא בבית הקברות אלא בבתי הכנסיות ובבתי המדרש עד שלפעמים מספיק סיוע מעט, ואפילו רמז שיכנסו פנימה בד' אמות של תפלה וד' אמות של תורה וימשיכו לשם גם את ב"ב, וכבר ידוע הבטחת הקב"ה רבונו של עולם כולו כפשוטו, פתחי לי כחודו של מחט ואני אפתח לך כפתחו של אולם.
לפלא קצת שבהשיעורים שלומד ברבים אינו מזכיר שיעור לימוד הלכות הצריכות בחיי היום יומים (מלבד חיי אדם הלכות שבת שאין זה מספיק כלל וכלל כמובן), שהרי סו"ס המעשה הוא העיקר וכמ"ש את האלקים ירא ואת מצותיו שמור כי זה כל האדם, ולכמה מקומות כבר כתבתי וכן מסרתי בע"פ ע"ד ההכרח הגדול לפרסם הידיעות בדיני ברכות הנהנין הפסק בתפלה, מוקצה כו' שרבה העם הארצות בזה במדה מבהלת, ואם בדורות שלפנינו זרזו על זה (עיין הלכות ת"ת לרבנו הזקן ובהקדמות השו"ע לרבנו הזקן וכו'), עאכו"כ בימינו אלה שהי' הפסק ובלבול המוחין, ובפרט הדור הצעיר שאינו רואה הנהגה ישרה בהנ"ל ברחוב ולא בבית, שמוכרח ללמוד בבית הספר ובביהמ"ד אפילו ענינים הפשוטים ביותר ובפרט בהנ"ל, ועל כגון דא נאמר שגגת תלמוד עולה זדון, ובודאי ישתדל עכ"פ מכאן ולהבא שיתפרסמו דינים אלו ע"י לימוד ובאופנים המתאימים וכו' וחפץ ד' בידו יצליח.
...ולפלא שאינו מזכיר ע"ד יום ההילולא יו"ד שבט, ואף שהוא כבר בעבר ותפלה בזה היא תפלת כו', הנה יה"ר שלא יהי' זה אלא השמטה בכתב אבל לא בפועל.
אתענין לדעת משלום אנ"ש אשר במדינתו אשר בטח עומד עמהם בקישור מכתבים או גם פנים בפנים, ות"ח אם יכתבו אודותם במכתבו הבא.
בברכה לבשו"ט.