Letter # 3506

כ"ד אייר, תשט"ו - מוה"ר ניסן שי' הורביץ

With effort, you will be able to study Torah Ohr and Likkutei Torah.

The Rebbe discusses the first letter of the Alter Rebbe in Iggeres HaKodesh.

Previous
0:00/0:00
1x

0.25x

0.5x

0.75x

1x

1.25x

1.5x

1.75x

2x

Next

ב"ה, כ"ד אייר, תשט"ו

ברוקלין.

הרה"ח אי"א נו"נ כו' מוה"ר ניסן שי'[1]

שלום וברכה!

במענה על מכתבו מי"ב אייר, מ"ש שאין נמצא בסביבתו מי שיוכל ללמוד - בל"נ - דרושי התו"א ולקו"ת מתאים לשיחת שבת מברכים שלפני חנוכה, כבר אמרו רז"ל לא יגעת ומצאת אל תאמין, יגעת ולא מצאת אל תאמין, ופשוט שאין כוונה בהנ"ל ליטול שעות הקבועות ללימוד הנגלה אלא להוסיף עליהם.

ומה שהעיר באה"ק סי' א' במ"ש שם המעמיד ומקיים את ראש הוא השכל כו',[2] להוליד מתבונה זו דו"ר כו'[3], בחינת הזרועות והגוף שבנפש, ולמה השמיט ראש. - הנה פשוט הוא כי זהו סיום הביאור על ההולדה מתבונה זו דו"ר כו', היינו המדות שנחלקות לשלש, חסד דרועא ימינא גבורה כו' תפארת גופא. מ"ש אח"כ לקיים הראש והזרועות, מפני שמתחיל לבאר פעולת המתנים שהם מעמידים לא רק המדות אלא גם את השכל[4], ומה שלא פרט גם בכאן הגוף[5] הוא דאטו כרוכלא ליזל ולחשוב, והרי כבר נתפרטו כל שלשת הקוים לפני זה, ששם נכנס בפרטיות המדריגות של המדות וכמו שמבאר רשפי אש פחד ה' וליבוש כו'.

ובמה שהעיר במ"ש להלן במוסגר ועל העמדת וקיום בחינת הראש אמר טעמה כי טוב סחרה, ורוצה לאמר שהכוונה בזה לתיבת סחרה ומדבר במקיפים. הנה לדעתי אינו כן, כי אין נזכר כלל לעיל אודות מקיפים והדיוק הוא כפשוטו בתיבת טעמה - טעם ושכל ובא בהמשך לפסוק הקודם חגרה בעוז מתני' ותאמץ זרועותי' שזה המתנים והגוף כו' ובהמשך לזה - טעמה, עניני טו"ד.

בברכה.

  1. 1 הורביץ
  2. 2 שם מבואר שהאמונה הוא בדוגמת המתנים שהם מעמידים את הראש עם השכל .
  3. 3 היינו שמהשכל שהאמונה מעמידה נולדים אהבה ויראה, שהם בדוגמת הזרועות והגוף. והכותב מקשה שהרי האמונה מעמיד גם הראש ולמה מזכיר זרועות ולא ראש. ואדמו"ר מתרצו שזה פשוט שעכשיו הוא המשך הביאור איך שהשכל הוא מוליד אהבה ויראה ואין מדבר עכשיו מהאמונה שמעמיד הראש.
  4. 4 היינו שקודם מסביר אדה"ז איך שהשכל הוא המוליד אהבה ויראה ולאח"ז חוזר לבאר איך שהמתנים הם מעמידים לא רק המדות אלא גם השכל.
  5. 5 "כמו שפרט לעיל "בחינת הזרועות והגוף שבנפש"