Letter # 3683

כ"ט תמוז, תשט"ו - מוה"ר אברהם ישראל משה שי' - סלמן

The Rebbe speaks of the significance of spreading the study of the Talmud Yerushalmi.

The Rebbe also comments on the notes of Rabbi Solomon.

Previous
0:00/0:00
1x

0.25x

0.5x

0.75x

1x

1.25x

1.5x

1.75x

2x

Next

ב"ה, כ"ט תמוז, תשט"ו

ברוקלין.

הרה"ג וו"ח אי"א נו"נ עוסק בצ"צ
מוה"ר אברהם ישראל משה שי'[1]

שלום וברכה!

במענה על מכתבו, כותב אודות המסכתות דתלמוד ירושלמי, הנה לע"ע קבלתי רק כרך אחד מס' ברכות, ולא הכרכים דפאה דמאי ומעשר שני שמזכיר במכתבו.

ויה"ר אשר חפץ ד' בידם יצליח להפיץ גם לימוד תלמוד ירושלמי, וכבר נודע מ"ש כ"ק אדמו"ר האמצעי בנו של רבנו הזקן בעל התניא והשו"ע, ע"ד תלמוד ירושלמי, נדפס בשערי אורה (הוצאת קה"ת עמוד מד-ז. ועוד{באתר הברובוקס}).

בברכת הצלחה לו ולחבריו הרבנים שליט"א.

נ.ב.

מוסג"פ סקריפ להוצאות המשלוח.

לחביבותא דמילתא, הנה אני אמרתי עכ"פ בחפזי איזה הערות בקונטרס חדושי הראי"מ[2] אשר בסוף הכרך.

בתחלתו: אם אמרינן דק"ש דרבנן - בדרבנן לא עבדינן סייג כו'. - ראה בבלי (ד, ב): חכמים עשו סייג לדבריהם כו' תפלת ערבית.

- לסיום הפסקא יש להעיר משאג"א ס"א.

שם רפ"ה: ויש להתבונן מאי ענין זל"ז כו'[3] ואינו מפורש אם כו'.[4] - שני הדברים מבוארים בברייתא, (אלא שבהירושלמי הובאה בקיצור), וז"ל (תוספתא פ"ג, כא. בבלי לא, א): אין עומדין להתפלל כו' וכן לא יפטר כו' שכן מצינו בנביאים הראשונים שסיימו דבריהם בדברי שבח ותנחומין. - שהראי' מסיום הנביאים פשיטא שהיא גם על אל יפטר, שג"ז[5] סיום הענין הוא. ואדרבה פשוטה יותר מהראי' לתפלה[6] (עיין בתר"י באלפס). - ועפ"ז מובן אשר מתוך כך זוכרהו הוא ענין בפ"ע[7]. ומפורש כן בתר"י שם. והגר"א מגי' בבבלי בפירוש אל יפטר כו' אלא מתוך שמחה של מצוה[8]. ובתוספתא ג"כ הגירסא שווה בתפלה ובפטירת אדם מחברו: דבור של חכמה[9].

בסופו. ר"מ אומר אדם מישראל מוקף במצות במרחץ ערום מן המצות עד שנסתכל במילה. ומקשה דלמ"ד מותר להרהר ד"ת בביהכ"ס יכול להרהר בד"ת, ושקו"ט בזה. - ול"ק מעיקרא, כי כוונת ר"מ היא לבאר מעלת כאו"א מישראל שמוקפין במצות, גם בשעה שאינו מתכון ומתעסק בזה כלל. וראה במנחות מג, ב: סיבבן הקב"ה. ואין מקום לקושיא הנ"ל. - ולשיטת הקונטרס עדיפא הו"ל להקשות, דהרי בודאי הי' מתקיים גם במרחץ מצות דחובת הלבבות, וכמו אמונת ה' ליחדו לאהבו וליראו כו'. ועוד יתרה, שבאמירתו עצמה אוי לי שאני ערום מן המצות במרחץ, מקיים מצות יראת ה' (ואמונתו). ופשוט.

  1. 1 סלמן, ירושת"ו.
  2. 2 הרב אברהם ישראל משה כותב המכתב
  3. 3 בגמרא ברכות לא, א: ת"ר ואין עומדין להתפלל לא מתוך עצבות ולא מתוך עצלות ולא מתוך שחוק ולא מתוך שיחה ולא מתוך קלות ראש ולא מתוך דברים בטלים אלא מתוך שמחה של מצוה וכן לא יפטר אדם מחברו לא מתוך שיחה ולא מתוך שחוק ולא מתוך קלות ראש ולא מתוך דברים בטלים אלא מתוך דבר הלכה שכן מצינו בנביאים הראשונים שסיימו דבריהם בדברי שבח ותנחומים וכן תנא מרי בר בריה דרב הונא בריה דר' ירמיה בר אבא אל יפטר אדם מחבירו אלא מתוך דבר הלכה שמתוך כך זוכרהו
  4. 4 אין עומדין להתפלל. .. אלא מתוך שמחה של מצוה לא יפטר אדם מחברו אלא מתוך דבר הלכה
  5. 5 הפטירה מחבירו
  6. 6 שהרי כשעומד להתפלל אינו מסיים כלום
  7. 7 כי הטעם שאל יפטר הוא משום שכם מצינו בנביאים והטעם שמתוך כך זוכרהו הוא טעם נוסף
  8. 8 כמו בתפלה
  9. 9 אף כי לא בלשון הבבלי אבל שווה בתפלה ובפטירת אדם מחברו: דיבר של חכמה