ב"ה, י' מ"ח, תשט"ז
ברוקלין.
שלום וברכה!
...בפרט שע"פ תורת הבעש"ט אודות השגחה פרטית על כל פרט ופרט מחיי האדם וביחוד בהנוגע לתורה ומצות, הרי פשוט שכל אלו ... ניתנו להם הכחות לתקן המצב כל אחד לפי ענינו, כי הרי אמרז"ל לפום גמלא שיחנא, וכבר ידועה הוראת נשיאנו הק' טובה פעולה אחת מאלף אנחות. ומ"ש שלא ישמעו ולא יעשו ע"פ ההוראה, הנה אין אתנו יודע בזה, וכמרז"ל הידוע אם לפניך גלוי וגו'[1] (שבת נ"ה ע"א), שמזה מוכח שקשה לבן אדם לדעת זה בבירור, ובפרט כשהמדובר בכאלו שבמדה גדולה או פחות גדולה נהנו ממאור שבתורה זוהי תורת החסידות הדרכותי' ומנהגי'...
וע"פ כל הנ"ל מובן ששיפור המצב ותיקונו תלוי בעיקרו בהנמצאים על אתר וכל הגדול מחבירו, אם בחכמה או בשנים אחריותו וגם זכותו גדולים יותר, וכבר פסקו רז"ל שמצות הוכחה היא עד כדי כו' (ערכין ט"ז ב), ועדיין רחוקים הם המוכיחים מזה, וכבר האריכו רבותינו נשיאנו הק' נשיאי חב"ד ע"ד אופן ההוכחה, שגם זה יהי' בדרכי נועם וכו', והאריכות בדבר הפשוט אך למותר...
בברכה לבשו"ט.