ב"ה, י"ב כסלו, תשט"ז
ברוקלין.
שלום וברכה!
במענה על מכתבו מר"ח כסלו, בו כותב אשר עד עתה למד בישיבה כל היום כולו, ובהתחשב עם המציאות לפי דבריו רצונו לצאת מהישיבה עתה ולהכנס ללימוד אומנות מהנדס, והנהו בגיל עשרים שנה, ושואל דעתי בזה.
והנה אם לקולי ישמע ובהתחשב עם המציאות, לפי דעתי אני והשקפתי במשך שנה הבאה יסיח דעתו מכל וכל מבקשת תכלית בלשון העולם, וילמוד תורה בלי חשבונות ובהתמדה ובשקידה גדולה וכעבור שנה זו הנה אז יעמיד עוד הפעם את השאלה, ואם ירצה לשאול את דעתי גם אז בזה, מובן אשר בעזה"י אודיעו גם זאת.
ואל יאמר שאי אפשר לו ללמוד להסיח דעת מהנ"ל כיון שהרעיון מבלבלו, כי אין הדבר תלוי אלא ברצונו, ובפרט וביחוד שכל המאמין בגלוי מאמין ברור שהשי"ת הוא הזן ומפרנס לכל, ודוקא בחסד וברחמים בעת המתאים ובאופן המתאים, וכבר אמרו רז"ל שאין אדם יודע במה משתכר כו' ומלכות בית דוד מתי תחזור כו', הנה הושוו זה לזה, וכמאמר רבנו הזקן הידוע (אגה"ק סי' כ"ב) יש מקום לחשוב אשר המלך זקן וכסיל ושבעניניו אומן הוא, יתחפש באיצטלא של טענות מטענות שונות ואפשר יביא ראי' לדבריו גם ממאמרי רז"ל וכו' על ידי שישתמש בהם שלא במקומם, ובמילא לפעמים תכופות היפך כוונתם, וכדי למעט בלבולים האלו, שע"ז אמרז"ל אלמלי הקב"ה עוזרו וכו', יקבע לימוד בכל יום במאור שבתורה זוהי פנימיות התורה, ויזהר בטבילת עזרא, ובכל יום חול קודם התפלה (שתחלת י"ב האמצעיות שהם בקשת צרכי האדם היא חנינת דעת) פרוטה לצדקה יתן, והשי"ת יצליחו.
בברכה לבשו"ט בכל האמור,
בשם כ"ק אדמו"ר שליט"א
מזכיר