Letter # 4056

כ"ה טבת, תשט"ז - מו"ה אפרים אליעזר שי' הכהן יאלעס

4056 - The Rebbe explains that the merit of the Rebbe should protect us.

There are also additional explanations in Chassidus.

Previous
0:00/0:00
1x

0.25x

0.5x

0.75x

1x

1.25x

1.5x

1.75x

2x

Next

ב"ה, כ"ה טבת, תשט"ז

ברוקלין.

הרה"ג הרה"ח אי"א נו"נ עוסק בצ"צ
מו"ה אפרים אליעזר שי' הכהן[1]

שלום וברכה!

במענה על מכתבו מיום ההילולא של רבנו הזקן, כ"ד טבת, ויה"ר שיקוים נוסח המסור ומקודש מדורי דורות בכגון דא, זכותו יגן עלינו, ויהי' זה מגינה ומצלי[2] בעידנא דעסיק ואפילו בעידנא דלא עסיק[3] כיון שנשיאי חב"ד הדורשים בכל ענין פנימיות הם כולם תורה (סוטה כ"א א*), הוראה לכל השייכים אליהם ועי"ז לכלל ישראל. - ולהעיר מתניא פ"ה וקונטרס עה"ח בתחילתו.

מוסג"פ מה שהו"ל ז"ע והדפיסו שם גם הקטע בנוגע להילולא אף שלא בשלימות.

בברכה - בקשר ליום ההולדת - לשנת הצלחה ובברכה לבשו"ט.

ז"ע נתקבל הגלוי'. ובמש"כ בתו"א (נה, א): מל' דאצי' ששורשה מבחי' מל' דא"ס שהיא מל' דא"ק - שלכאורה היפך הסדר. דממטלמ"ע הוא א"ק ולמעלה מזה א"ס.

ולדידי הענין שהיא מל' דא"ק הוא מאמר המוסגר (ולכן אינו בביאור המאמר) ובא רק לתוספת ביאור איך שייך ענין הצמיחה לבחי' מל' דא"ס ומבאר שזהו מל' דא"ק הרצון הכולל כל ההשתלשלות, וכמבואר בכ"מ. ויעוין ע"ח ש"ג פ"א: והעתיק שהוא מל' דא"ק וכו'. עט"ר לאדהאמ"צ בתחלתו. ועוד.

*) גם לפי המסקנא[4] - בנדו"ד שהוא ת"ח ויראת חטא, וכדמסיים שם[5]. וכתוד"ה כל חגיגה טו, ב[6].

  1. 1 יאלעס
  2. 2 הזכות לא רק שיגן אלא שגם יציל
  3. 3 היינו שהתורה מגן ומציל לא רק בשעה שעוסק בתורה אלא גם כשאינו עוסק בתורה הזכות של הצדיק שעסק בה מגן ומציל כמבואר בגמרא שם: א"ר יוסף מצוה בעידנא דעסיק בה מגנא ומצלא בעידנא דלא עסיק בה אגוני מגנא אצולי לא מצלא תורה בין בעידנא דעסיק בה ובין בעידנא דלא עסיק בה מגנא ומצלא
  4. 4 מתקיף לה רבה אלא מעתה דואג ואחיתופל מי לא עסקי בתורה אמאי לא הגינה עלייהו אלא אמר רבא תורה בעידנא דעסיק בה מגנא ומצלא בעידנא דלא עסיק בה אגוני מגנא אצולי לא מצלא מצוה בין בעידנא דעסיק בה בין בעידנא דלא עסיק בה אגוני מגנא אצולי לא מצלא
  5. 5 רב נחמן בר יצחק אמר זה ת"ח ויראת חטא
  6. 6 כלומר מי שיראתו קודמת לחכמתו חכמתו מתקיימת ודואג ואחיתופל דלא מגני להו תורתן לפי שלא היה להם יראה כלל