ב"ה, ט' אדר, תשט"ז
ברוקלין.
שלום וברכה!
במענה על מכתבו מר"ח אדר דמרבין בשמחה, בו כותב אודות הענין דקבוץ גליות קבוץ כל שבטי ישראל וע"ד מה שנאמר הקבצו, ובא מזה לכמה מסקנות, ובמענה עליהם:
א) אנו אין לנו אלא התורה הזאת, ובטרם לגשת לאיזו פעולה צריך לברר פסקי תוה"ק אם היא מחלק החיוב או להפך מחלק שאסורים בו או מחלק הרשות וזהו האבן הבוחן ליחס לפעולות אלו, ובנדון דידי' במ"ש אודות האינם יהודים האומה היפנית וחקירות פב"פ בהנוגע למוצאם וכו'.
והנה פשוט אשר ע"פ שו"ע, דין אינם יהודים להם ולכל הפרטים, ומזה ג"כ מובן שעליהם חלים כל ההגדרות וההנהגות שבשו"ע בהנוגע לקבלת גרים ועאכו"כ להשתדלות לגייר, ומזה מסקנא פשוטה שאין מקום לפעולות אלו שכותב אודותם, ועאכו"כ וחס מלהזכיר שזהו מעכב הגאולה ח"ו וכו'.
ב) במה שחוקר אודות איחור זמן גאולתנו, הרי לפלא חיפוש בנסתרות ותירוצים בדוחק, בה בשעה שאמרו רז"ל גלוי (סנהדרין צז, ב) כלו כל הקצים ואין הדבר תלוי אלא בתשובה ומע"ט, וכלשון המורה הגדול רבנו הרמב"ם (הלכות תשובה פ"ז הלכה ה') הבטיחה תורה שסוף ישראל לעשות תשובה בסוף גלותם ומיד הן נגאלין, ותחת לחפש עצות איך לפעול על האומה היפנית, הרי על כאו"א לנצל כחותיו ויכולתו להחזיר את בנ"י בתשובה, ולא המדרש עיקר אלא המעשה, שיוסיפו במעשה בפועל בחיי היום יומים ובפרט כל אלו הנמצאים בארץ אשר עיני ה' אלקיך בה מראשית שנה עד אחרית שנה.
ג) מובן ג"כ שכיון שכל ישראל קומה שלימה הם וכמ"ש אתם נצבים היום כולכם ראשיכם גו' שואב מימיך, הרי כל אחד שמוסיף בד' אמות שלו בלימוד התורה ובקיום המצות בהידור, בדרך ממילא נתוסף חיות בכל הקומה וכדוגמת גוף האדם בגשמיות.
ד) ובדוגמת גוף האדם הגשמי שככל שיתוסף בגילוי חיות הנשמה מתוספת שלימות בבריאות הגוף ביותר וביותר, עד"ז ועוד ביתר שאת, ככל שמוסיפים בנשמתא דאורייתא בלימוד פנימיות התורה והליכה בהדרכותי' ומנהגי' הרי זה מוסיף בגופא דאורייתא ועי"ז גם בגוף איש הישראלי, והאריכות בדבר הפשוט אך למותר.
בברכה לבשו"ט בקרוב ממש שמנהל תעמולה במרץ הדרוש להחזקת היהדות ומצותי' בכל מקום שידו מגעת,
בשם כ"ק אדמו"ר שליט"א
מזכיר