Letter # 4162

ט"ז אדר, התשט"ז

Torah-observant Jews should not participate in the New York Board of Rabbis and Synagogue Council.

We need to be clear about this, as it's not just a question of a specific issue but also about the attitude towards Reform and Conservative Judaism, which affects thousands of people.

Previous
0:00/0:00
1x

0.25x

0.5x

0.75x

1x

1.25x

1.5x

1.75x

2x

Next

ב"ה, ט"ז אדר, התשט"ז

ברוקלין, נ.י.

שלום וברכה!

במענה על שאלתו אודות דעתי בהנוגע לבעיא שעלתה בחדשים האחרונים על סדר היום של הרבנים בארצה"ב, והיא:

המותר לשומרי תורה ומצוה להשתתף בארגונים אשר בהם נכנסים גם ראבבי'ס בתור ראבבייס מייצגי תנועת וחוגי הריפורמים או השמרנים (קונסרוואטיבים), השתתפות בתור יחידים (וכמו בניו-יורק בארד אוו ראבבייס וכיו"ב), או השתתפות בתור ארגונים (וכמו בסינאגאג קאונסיל), וכידוע טעמי המחייבים והשוללים שנתפרסמו על ידם בהזדמנויות שונות וגם נדפסו בעתונים.

ובמענה על הנ"ל: בשבועות האחרונים החריפה השאלה והבעי' וקבלה פנים חדשות על ידי זה - שהציבור הרחב, וביחוד הרבנים הצעירים, והנוער היהודי שבארצה"ב בכלל, התחילו מתענינים בשימת לב מיוחדת בשאלה זו, והשקפתם היא שפתרון השאלה הנ"ל והפסק-דין בזה - הרי זה פסק-דין לא רק בהנוגע להשתתפות בארגון זה או אחר, אלא גם כן - פסק-דין אודות היחס לתנועת הריפורמים והקונסרוואטיבים בכלל, היינו:

אם הראבייס הנ"ל, זאת אומרת, נושאי-דגל ומייצגי התנועות הנ"ל אינם אלא "רבנים מקילים", בהבדל מהרבנים החרדים שהם "מחמירים", או -

הדין עם הרמב"ם (הל' תשובה פ"ג ה"ח): האומר שאין התורה מעם ה' אפילו פסוק אחד אפילו תיבה אחת, אם אמר משה אמרו מפי עצמו הרי זה כופר בתורה, וכן הכופר בפירושה והוא תורה שבעל פה, אפילו דקדוק וכו'.

ועל פי זה מובן, אשר כל אחד ואחד שיש בידו להשפיע על מהלך הענינים, ועל אחת כמה וכמה על ההוראה והפסק בזה ועל הניסוח של הפסק - עליו לדעת ולהכיר ברור את המצב והתוצאות הכרוכות בזה, היינו שזוהי שאלה הנוגעת ביחסם של אלפים ורבבות מישראל לעקרי הדת, ואשר הרווחים המדומים שאודותם יש כותבים ומדברים - אינם תופסים מקום בשאלה מסוג זה.

וזאת למודעי: אלו הרוצים לנַמֵק מקום לספק, או עכ"פ לשלילה שלא בתוקף הדרוש, בזה שאין הם דנים בעצם השאלה של היחס העקרי לתנועת הקונסרוואטיבים או הריפורמים - אין בזה נפקא מינה כלל בהנוגע לההוראה והפסק וניסוחו הכי מוחלטי, כי הצבור הרחב וחלק מסויים מהרבנים לא יתענינו בהנימוקים והטעמים וההסברות, כי אם ישאלו לההחלטה, אם היא לחיוב או לשלילה החלטית.

ויהי רצון מהשי"ת אשר, מתאים לזמננו זה, עת קץ, יתבררו ויתלבנו וייצרפו רבים, להבדיל בין תורת דברי אלקים חיים ובין תחבולות בני אדם.

בברכה,

מ. שניאורסאהן