ב"ה, ט' ניסן, תשט"ז
ברוקלין.
שלום וברכה!
במענה על מכתבו מר"ח הגאולה שנקבע ליעקב ובניו[1], וכפתגם רבנו הזקן הידוע, קביעות בזמן וקביעות בנפש[2]. ת"ח על כתבו ע"ד ההתועדות וראשי פרקים מהמדובר בהם, ובודאי גם להבא ינהג במנהג טוב זה, ותנוח דעתו כאשר מניח את דעתי[3].
דא"ג מ"ש אודות מאמר רז"ל יבוא זה וכו'[4], הנה ישנו מאמר מכ"ק אדמו"ר הצ"צ בזה, אף שהוא בכתובים ועדיין לא נדפס, ובכללות הענין הוא ע"פ המבואר גם בלקו"ת ובכ"מ בביאור מאמר רז"ל משה נתנבא בזה, ובלשון המובנת לכל יש לבאר על יסוד כל הנ"ל, כי זה הוראה באצבע יש לומר רק על ענין שיש לו מציאות אמיתי, ולכן אפשרי רק בעניני קדושה וע"פ לשון הרמב"ם שהוא אמיתת המציאות כו'.
במ"ש אודות השקו"ט שיש בין אנ"ש ... בהנוגע למגביות השונות. - ידוע מרז"ל, תרווייהו צדיקים גמורים נינהו וכו' (יעוין לקו"ת במדבר מד, ב). אף שצודק בכתבו שהענינים שבהם מתעסק בשביל מוסדות חב"ד מוכרחים הם, הנה צודק גם בר פלוגתי' דילי', שמוכרח לסדר הענינים באופן שיהי' מקום למגביות גם בשביל מוסדות חב"ד אחרים, שגם קיומם מוכרח, ומובן שאי אפשר שבבת אחת יבקרו את הבע"ב לטובת כמה מוסדות שעל כולם נקרא שם חב"ד ליובאוויטש. והעצה היעוצה לזה, שיקבעו זמנים מיוחדים למגבית בשביל מוסדות השונים (או שיחלקו את הבע"ב, אבל מובן שאופן השני קשה מהראשון וגם צריך עיון אם הבע"ב יקבלו הסברא שהוא אינו שייך אלא למוסד אחד דליובאוויטש ולא להשני), ויש די זמן במשך השנה בשביל שיספיקו לכל המוסדות, והלואי שהיו מנצלים האפשרית האלו עכ"פ.
ובודאי למותר לעורר על דיוק מרז"ל ת"ח מרבים שלום בעולם, שאין מספיק שלום גרידא ואין מספיק שלום בביתו, אלא שצ"ל דוקא רוב השלום דוקא וגם בהעולם, וכפירוש תיבת עולם, העלם, שאף במקום שעדיין ההעלם שולט, יכניסו לשם את השלום ודוקא ברובו, ואז יקוימו בהם כל הענינים התלוים בזה וכאמור במדרש אסתר רבה בסופו. ואל יקשה השואל איך אפשרית עבודה קשה זו כי אם הוא מתלמידיו של חכם, הנה אף שאין מבקשים אלא לפי כחו יכול להביא רוב שלום בעולם וע"פ המבואר בחוו"ד ליו"ד בהקדמה ענין דת"ח.
בברכה לבשו"ט בכל האמור ולחג פסח כשר ושמח.