הלכות נטילה שחרית
לפי שבנוסח זה [מודה אני] אין בו שם מז' שמות שאינן נמחקין[1] אין איסור לומר קודם נטילת ידים, בעוד שאין ידיו נקיות. אבל להזכיר את השם בברכות או להוציא דברי תורה מפיו - אסור עד שינקה ידיו. ולהרהר בדברי תורה - מותר.
מי שישן במלבושיו, מאחר שיכול להיות שלא נגעו ידיו במקומות המכוסים שבגופו שדרכן להיות מכוסים לעולם - הרי סתם ידים אלו כשרות להזכיר את השם בברכות, ולדבר דברי תורה מדין התלמוד. ואצ"ל ליגע במלבושיו קודם נטילה, אע"פ שרוח רעה שורה עליהם.
אך בזוהר החמירו מאוד שלא להזכיר השם בברכות, ולא ללמוד, וכן שלא ליגע במלבושיו, וכן שלא לילך ד' אמות בעוד שרוח הטומאה שורה על הידים קודם נטילת ידים שחרית.
ומכל מקום אם אירע מקרה שאין לו מים ליטול ידיו ג' פעמים כראוי כשמשכים בלילה - חלילה לו לבטל מדברי תורה עד שיאיר היום ויטול ידיו כראוי - אלא יטול מעט או ינקה בכל דבר שמנקה, כדין התלמוד. רק יזהר שלא ליגע לעין ולא לאוזן ולא לחוטם ולא לפה ולא לאמה, כגון מעטרה ולמטה[2] או לצורך זיווג[3].
וכן יזהר שלא יגע במים תוך הכלי ויטמאם. וכל שכן שצריך ליזהר מאוד שלא ליגע בשום מאכל או משקה שלא לטמאם. וצריך להזהיר על זה הנשים ביותר, כי רוב תיקון המאכלים על ידן:
"Laws of morning handwashing"
Because in the the Modah Ani prayer, it does not include any of the seven divine names that are not erased. There is no prohibition to recite it before washing hands, while the hands are not clean. However, mentioning the divine name in blessings or speaking words of Torah from one's mouth is prohibited until the hands are cleansed. Reflecting on words of Torah is allowed.
Someone who slept in their clothes, since it is possible that their hands did not touch the covered areas of their body, which are always covered, these plain hands are considered ritually clean for mentioning the divine name in blessings and speaking words of Torah according to the Talmudic ruling. It goes withut saying that one can touch their clothes before handwashing, even though an evil spirit rests upon them.
However, in the Zohar, there is a strict caution not to mention the divine name in blessings, not to learn, not to touch one's clothes, and not to walk four cubits while the impure spirit rests on the hands before morning handwashing.
If a situation arises where there is no water available when waking up at night to wash hands properly three times as is customary, it is unthinkable to desist from studying Torah until daylight and washing hands properly. Instead, one should wash with a small amount of water or clean with any cleansing agent, as per the Talmudic ruling. Just be cautious not to touch the eyes, ears, nose, mouth, or private part, below the atara or for the purpose of marital relations.
Similarly, one should be careful not to touch water inside the vessel and make it impure. And certainly, one should be extremely cautious not to touch any food or drink in order not to make them impure. It is crucial to emphasize this to women, as most of the preperation of food is done by them.