ומזה יובן היטב בענין סדר מדרגות דצח"מ, שהן בחי' עפר מים אש רוח.
שאף שהחי הוא למעלה מהצומח, והמדבר למעלה מהחי, אעפ"כ, החי ניזון וחי מהצומח, והמדבר מקבל חיותו משניהם.
וגם חכמה ודעת, ש"אין התינוק יודע לקרות אבא ואימא עד שיטעום טעם דגן כו'". "ועדיין לא אכילנא בישרא דתורא כו'".
כי הוא בחי' אור חוזר ממטה למעלה, מתחתית העשיה, שמתגלית שם ביתר עז הארה דהארה כו' מאור א"ס הסובב כ"ע, ומהקו אור א"ס שבסיום רגלי היושר דא"ק - בבחי' אור חוזר כנ"ל.
ויובן היטב בזה טוב טעם ודעת, מה שמלאכים עליונים שבמרכבה, פני שור ופני נשר, נהנים מאד וניזונים ומסתפקים מרוח הבהמה והעוף העולה עליהם מהקרבנות שע"ג המזבח. וכדקדוק לשון הזוה"ק, "ואתהניין מיסודא ועיקרא דילהון".
ואחרי הדברים והאמת האלה דעת לנבון נקל להבין ע"י כל הנ"ל, גודל מעלת המצות מעשיות, אשר הן תכלית ירידת הנשמות לעוה"ז הגשמי. כמ"ש, "היום לעשותם". "ויפה שעה א' בתשובה ומעשים טובים בעוה"ז מכל חיי עוה"ב".
(ע"כ מצאנו מכיה"ק):