פרק כ
איהו וחיוהי חד איהו וגרמוהי חד בהון.
(פי' ע"ס דאצילות, "חיוהי" - הן האורות, "וגרמוהי" - הן הכלים, שכולן אלקות, משא"כ בבי"ע כו').
וצריך להבין היטב, איך הא"ס חד עם גרמוהי הן הכלים, הרי הכלים הן בבחי' גבול ותכלית, כמ"ש בע"ח?
אמנם הכוונה היא לומר, שהן אלקות לברוא יש מאין כמו הא"ס, ולא בבחי' השתלשלות עילה ועלול לבד.
ומ"ש הרמ"ק ענין השתלשלות עילה ועלול, וכ"ה בזוה"ק פ' בראשית - היינו בהשתלשלות הספירות בספירות עצמן, (בבחי' הכלים), שנקראות: "בלי מה" בס"י, שאינן בבחי' יש ומהות מושג, וכמו הא"ס דלית מחשבה תפיסא ביה כלל.
וכמ"ש: "ופני לא יראו". ונבואת משה רבינו ע"ה והשגתו, היתה מפרק עליון דנצח דז"א.
ובהשתלשלות העלול הוא מוקף מהעילה ובטל במציאות אצלו, כזיו השמש בשמש, כמ"ש בפרדס מהרמ"ק.
ואף גם צמצומים רבים מאד לא יועילו להיות גשם עב כעפר, מהשתלשלות הרוחניות משכלים נבדלים, אפילו של המלאכים, אלא להיות רוח הבהמה מפני שור, כמ"ש במ"א, וע"ש.