וכמדומה לי, שתפיסתם אינה מצד דקדוק הלשון, אלא מעיקר ענין התלבשות השכינה בקליפות. שאין להם אמונה במ"ש האריז"ל בס' הגלגולים.
שאם ירצו לחלק בין קליפות הרוחניים לעו"ג הגשמיים - אין לך גשמי כעפר הארץ, ואף על פי כן מתלבשת בו מלכות דמלכות דעשיה ובתוכה מלכות דיצירה כו' וכנ"ל.
ואם משום טומאת נפשות העו"ג - הרי נפשותיהם מזיווג זו"ן דקליפות הרוחניים, כמ"ש בכהאריז"ל. נמצא שהרוחניים מקור טומאתם.
אך באמת צריך ביאור רחב איך הוא התלבשות זו, אבל לא עלינו תלונתם כ"א על כהאריז"ל.
ואל יחשדני שומע, שאני בעיני שהבנתי דברי האריז"ל להפשיטן מגשמיותן. כי לא באתי רק לפרש דברי הבעש"ט ז"ל ותלמידיו עפ"י קבלת האריז"ל.
בשגם שענין זה אינו מחכמת הקבלה ומהנסתרות לה' אלקינו, כי אם מהנגלות לנו ולבנינו. להאמין אמונה שלימה במקרא מלא שדבר הכתוב: "הלא את השמים ואת הארץ אני מלא נאם ה'", שאין מקרא יוצא מידי פשוטו.
וגם היא אמונה פשוטה בסתם כללות ישראל, ומסורה בידם מאבותיהם הקדושים, שהלכו בתמימות עם ה', בלי לחקור בשכל אנושי ענין האלקות, אשר הוא למעלה מהשכל עד אין קץ, לידע איך הוא מלא כל הארץ.
רק שחדשים מקרוב באו לחקור בחקירה זו, וא"א לקרב להם אל השכל, אלא דוקא עפ"י הקדמות לקוחות מכאריז"ל, מופשטות מגשמיותן, וכפי ששמעתי מרבותי נ"ע.
אך א"א לבאר זה היטב במכתב, כי אם מפה לאזן שומעת, ליחידי סגולה ולשרידים אשר ה' קורא. כדכתיב "ומבקשי הוי' יבינו כל". ומכלל הן אתה שומע כו':
הנה אתם ראיתם פי' מאמר אחד מספרים הידועים, לדוגמא ולאות, כי גם כל המאמרים התמוהים יש להם פי' וביאור היטב לי"ח.
אך לא יקוו מעלתם אלי לבאר להם הכל במכתב, כי היא מלאכה כבידה ומרובה, וא"א בשום אופן. רק אם תרצו שלחו מכם אחד ומיוחד שבעדה. ופא"פ אדבר בו אי"ה. וה' יהי' עם פי בהטיפי. ויהיו לרצון אמרי פי: