וזהו שאמר דהע"ה: "מה רב טובך וגו'".
כלומר, שמדת הטוב והחסד, אשר היא בבחינת העלם והסתר אצל כל מי ששורש נשמתו מבחי' שמאל, הנק' בשם: "יראיך" כמדת ב"ש.
הנה אף שהוא טוב הגנוז וצפון, אעפ"כ הוא רב וגדול מאד.
כמו מדת הגדולה והחסד ממש, שמבחי' ימין.
ושתיהן הן מבחי' גילוי, בלי גבול ומדה ושיעור.
וז"ש: "מה רב טובך".
כלומר, בלי גבול ומדה.
בין הטוב אשר "צפנת ליראיך" ובין אשר "פעלת לחוסים בך" שהם בעלי הבטחון, שמבחי' ימין.
וחסדם וטובם הוא ג"כ בבחי' גילוי והתפשטות, "נגד בני אדם", ולא בבחינת צמצום והסתר כלל.
(ומ"ש "ליראיך", ולא "ביראיך"?
היינו משום שכל מה שהוא בבחינת העלם, בכל נשמה, הנה בחי' זו אינה מלובשת תוך הגוף במוחו ולבו, אלא הוא בבחינת מקיף מלמעלה.
ומשם היא מאירה למוחו ולבו, לעתים הצריכים להתעוררות בחי' זו, שתתעורר ותאיר למוחו ולבו, כדי לבא לידי מעשה בפועל ממש).
ואמר ע"כ, אשר "רב טוב" לבית ישראל הצפון והגלוי, הוא בבחי' בלי גבול ומדה, לפי ערך נפשותם המלובשת בגוף.
לכן גם אתה ה' תתנהג עמהם במדת חסדך הגדול בלי גבול ותכלית, הנק': "רב חסד".
דאית חסד ואית חסד.
אית חסד עולם, שיש כנגדו ולעומתו מדה"ד ח"ו, למעט ולצמצם חסדו וטובו.
אבל חסד עליון, הנק' רב חסד, אין כנגדו מדה"ד למעט ולצמצם רוב חסדו מלהתפשט בלי גבול ותכלית.
כי הוא נמשך מבחי' סוכ"ע, וטמירא דכל טמירין, הנק' כתר עליון.
וז"ש: "תסתירם בסתר פניך וגו' תצפנם בסוכה וגו'":