Enjoying this page?

BERACHOS 052a – אלו דברים – פרק שמיני – ברכות, נב ע”א

Tzuras Hadaf - צורת הדף

ורבי יהושע היא, דאמר' "אין משגיחין בבת קול".

וסברי בית שמאי דברכת היום עדיפא?!

והתניא, "הנכנס לביתו במוצאי שבת, מברך על היין, ועל המאור, ועל הבשמים, ואחר כך אומר הבדלה.

ואם אין לו אלא כוס אחד, מניחו לאחר המזון, ומשלשלן כולן לאחריו"?

והא ממאי דב"ש היא, דלמא ב"ה היא?

לא ס"ד.

דקתני, מאור ואח"כ בשמים.

ומאן שמעת ליה דאית ליה האי סברא?

ב"ש.

דתניא, "א"ר יהודה, לא נחלקו בית שמאי וב"ה על המזון שבתחלה, ועל הבדלה שהיא בסוף.

על מה נחלקו?

על המאור ועל הבשמים.

ב"ש אומרים, מאור ואחר כך בשמים.

וב"ה אומרים, בשמים ואחר כך מאור.

וממאי דבית שמאי היא ואליבא דרבי יהודה.

דילמא בית הילל היא, ואליבא דרבי מאיר?

לא ס"ד.

דקתני הכא במתניתין, "בית שמאי אומרים נר ומזון בשמים והבדלה.

ובית הלל אומרים נר ובשמים מזון והבדלה".

והתם בברייתא קתני, "אם אין לו אלא כוס אחד מניחו לאחר המזון ומשלשלן כולן לאחריו".

שמע מינה דבית שמאי היא, ואליבא דרבי יהודה.

ומכל מקום קשיא?

קא סברי בית שמאי, שאני עיולי יומא מאפוקי יומא.

עיולי יומא, כמה דמקדמינן ליה עדיף.

אפוקי יומא, כמה דמאחרינן ליה עדיף.

כי היכי דלא להוי עלן כמשוי.

וסברי ב"ש ברכת המזון טעונה כוס?!

והא תנן, "בא להם יין לאחר המזון.

אם אין שם אלא אותו כוס.

בית שמאי אומרים, מברך על היין ואחר כך מברך על המזון".

מאי לאו, דמברך עילויה, ושתי ליה?

לא.

דמברך עילויה, ומנח ליה.

והאמר מר, "המברך צריך שיטעום"?

דטעים ליה.

והאמר מר, "טעמו, פגמו"?

דטעים ליה בידיה.

והאמר מר, "כוס של ברכה, צריך שיעור".

והא קא פחית ליה משיעוריה?

דנפיש ליה טפי משיעוריה.

והא, "אם אין שם אלא אותו כוס" קתני?

תרי לא הוי, ומחד נפיש.

והא תני רבי חייא, "ב"ש אומרים, מברך על היין ושותהו, ואחר כך מברך ברכת המזון"?

אלא תרי תנאי, ואליבא דב"ש:

 

ב"ש אומרים וכו': ת"ר, "ב"ש אומרים, נוטלין לידים ואח"כ מוזגין את הכוס.

שאם אתה אומר מוזגין את הכוס תחלה, גזרה שמא יטמאו משקין שאחורי הכוס מחמת ידיו, ויחזרו ויטמאו את הכוס".

וליטמו ידים לכוס?

ידים שניות הן, ואין שני עושה שלישי בחולין אלא על ידי משקין.

"ובה"א, מוזגין את הכוס ואחר כך נוטלין לידים.

שאם אתה אומר נוטלין לידים תחלה, גזרה שמא יטמאו משקין שבידים מחמת הכוס, ויחזרו ויטמאו את הידים".

וניטמי כוס לידים?

אין כלי מטמא אדם.

וניטמי למשקין שבתוכו?

הכא בכלי שנטמאו אחוריו במשקין עסקינן, דתוכו טהור וגבו טמא.

דתנן, "כלי שנטמאו אחוריו במשקין, אחוריו טמאים,