Enjoying this page?

SHABBOS - 033b – במה מדליקין – פרק שני – שבת, לג ע”ב

צורת הדף באתר היברובוקס

על המעשר ר' אלעזר בר' יוסי אומר על לשון הרע אמר רבא ואיתימא ריב"ל מאי קראה (תהילים סג) והמלך ישמח באלהים יתהלל כל הנשבע בו כי יסכר פי דוברי שקר איבעיא להו רבי אלעזר ברבי יוסי על לשון הרע קאמר או דילמא אף על לשון הרע נמי קאמר ת"ש כשנכנסו רבותינו לכרם ביבנה היה שם רבי יהודה ור' אלעזר בר' יוסי ור"ש נשאלה שאלה זו בפניהם מכה זו מפני מה מתחלת בבני מעיים וגומרת בפה נענה רבי יהודה ברבי אלעאי ראש המדברים בכל מקום ואמר אע"פ שכליות יועצות ולב מבין ולשון מחתך פה גומר נענה רבי אלעזר ברבי יוסי ואמר מפני שאוכלין בה דברים טמאין דברים טמאים סלקא דעתך אלא שאוכלין בה דברים שאינן מתוקנים נענה ר' שמעון ואמר בעון ביטול תורה אמרו לו נשים יוכיחו שמבטלות את בעליהן נכרים יוכיחו שמבטלין את ישראל תינוקות יוכיחו שמבטלין את אביהן תינוקות של בית רבן יוכיחו התם כדרבי גוריון דאמר רבי גוריון ואיתימא רב יוסף ברבי שמעיה בזמן שהצדיקים בדור צדיקים נתפסים על הדור אין צדיקים בדור תינוקות של בית רבן נתפסים על הדור א"ר יצחק בר זעירי ואמרי לה א"ר שמעון בן נזירא מאי קראה (שיר השירים א) אם לא תדעי לך היפה בנשים צאי לך בעקבי הצאן וגו' ואמרינן גדיים הממושכנין על הרועים ש"מ אף על לשון הרע נמי קאמר ש"מ

ואמאי קרו ליה ראש המדברים בכל מקום?

דיתבי רבי יהודה ורבי יוסי ורבי שמעון, ויתיב יהודה בן גרים גבייהו.

בן גרים - בן גר וגיורת היה:

פתח ר' יהודה ואמר: "כמה נאים מעשיהן של אומה זו!

של אומה זו - רומיים:

תקנו שווקים, תקנו גשרים, תקנו מרחצאות.

שווקין - סדר מושב שווקי עיירות וחוצותיהן:

ר' יוסי, שתק.

נענה רשב"י ואמר: "כל מה שתקנו לא תקנו אלא לצורך עצמן.

תקנו שווקין - להושיב בהן זונות.

מרחצאות - לעדן בהן עצמן.

גשרים - ליטול מהן מכס.

הלך יהודה בן גרים וסיפר דבריהם, ונשמעו למלכות.

וסיפר דבריהם - לתלמידים או לאביו ואמו ולא להשמיען למלכות ונשמעו על ידו למלכות:

אמרו: יהודה שעילה - יתעלה.

יתעלה - להיות ראש המדברים:

יוסי ששתק - יגלה לציפורי.

שמעון שגינה - יהרג.

אזל הוא ובריה, טשו בי מדרשא.

כל יומא הוה מייתי להו דביתהו, ריפתא וכוזא דמיא, וכרכי.

כי תקיף גזירתא, א"ל לבריה: "נשים דעתן קלה עליהן, דילמא מצערי לה ומגליא לן".

אזלו, טשו במערתא.

איתרחיש ניסא, איברי להו חרובא ועינא דמיא.

איברי להו חרובא - לאכול פירותיו ועינא דמיא לשתות:

והוו משלחי מנייהו והוו יתבי עד צוארייהו בחלא.

בחלא - בחול שהיו פושטין בגדיהם שלא יבלו ומכסין ערותן בחול:

כולי יומא גרסי, בעידן צלויי לבשו מיכסו ומצלו, והדר משלחי מנייהו, כי היכי דלא ליבלו.

איתבו תריסר שני במערתא.

אתא אליהו וקם אפיתחא דמערתא, אמר: "מאן לודעיה לבר יוחי דמית קיסר ובטיל גזירתיה?"

נפקו.

חזו אינשי דקא כרבי וזרעי.

כרבי - חורשים:

אמר: "מניחין חיי עולם ועוסקין בחיי שעה?!"

ועוסקין בחיי שעה - דאפשר על ידי נכרים והקב"ה הוא מחלק מזון וריוח לעושי רצונו:

כל מקום שנותנין עיניהן, מיד נשרף.

יצתה בת קול ואמרה להם: "להחריב עולמי יצאתם, חיזרו למערתכם".

הדור, אזול, איתיבו תריסר ירחי שתא.

אמרי: "משפט רשעים בגיהנם י"ב חדש".

משפט רשעים בגיהנם י"ב חודש - שנאמר (ישעיהו סו) ואשם לא תכבה והיה מדי חדש בחדשו ומדי שבת בשבתו יבא כל בשר אף הנדונים בו במשמע מה שבתות למינוי שלהם אף חדשים למינוי שלהן והאי ודאי בפושעי גיהנם משתעי דכתיב לעיל מיניה ויצאו וראו בפגרי האנשים הפושעים בי הכי תני לה בסדר עולם (פ"ו):

יצתה בת קול ואמרה: "צאו ממערתכם".

נפקו.

כל היכא דהוה מחי ר' אלעזר, הוה מסי ר"ש.

אמר לו: "בני, די לעולם אני ואתה".

די לעולם - בעוסקי תורה אני ואתה:

בהדי פניא דמעלי שבתא, חזו ההוא סבא דהוה נקיט תרי מדאני אסא, ורהיט בין השמשות.

תרי מדאני - חבילות של הדס להריח בשבת:

מדאני - כמו מעדנות כימה (איוב לח):

אמרו ליה: הני למה לך?

אמר להו: "לכבוד שבת".

"ותיסגי לך בחד?"

חד כנגד (שמות כ) זכור, וחד כנגד (שמות כ) שמור.

א"ל לבריה: "חזי כמה חביבין מצות על ישראל".

יתיב דעתייהו.

שמע ר' פנחס בן יאיר חתניה, ונפק לאפיה.

עייליה לבי בניה.

הוה קא אריך ליה לבישריה, חזי דהוה ביה פילי בגופיה.

אריך - מתקן ומחליק:

פילי - בקעים סדקים מחמת החול:

הוה קא בכי וקא נתרו דמעת עיניה, וקמצוחא ליה.

וקמצווחו ליה - לר' שמעון שהדמעות מלוחין ומכאיבין את המכה בתחלתן:

א"ל: "אוי לי שראיתיך בכך".

א"ל: "אשריך שראיתני בכך, שאילמלא לא ראיתני בכך, לא מצאת בי כך".

דמעיקרא כי הוה מקשי ר"ש בן יוחי קושיא, הוה מפרק ליה ר' פנחס בן יאיר תריסר פירוקי. לסוף כי הוה מקשי ר"פ בן יאיר קושיא, הוה מפרק ליה רשב"י עשרין וארבעה פירוקי.

אמר: "הואיל ואיתרחיש ניסא, איזיל אתקין מילתא".

אתקין מילתא - כדרך שעשה יעקב כשניצול מיד עשו:

דכתיב: (בראשית לג) "ויבא יעקב שלם". ואמר רב: שלם בגופו, שלם בממונו, שלם בתורתו[1].

שלם בגופו - שנתרפא מצלעתו:

שלם בתורתו - שלא שכח תלמודו מפני טורח הדרך:

(בראשית לג) "ויחן את פני העיר".

תיקן להם - דברי חן וחנייה ולי נראה מויקן את חלקת השדה לשון תיקון:

ושמואל אמר: שווקים תיקן להם.

ור' יוחנן אמר: מרחצאות תיקן להם.

אמר: "איכא מילתא דבעי לתקוני?"

אמרו ליה: "איכא דוכתא דאית ביה ספק טומאה,

על המעשר - האוכל פירותיו טבלים והוא במיתה בידי שמים וזוהי מיתתו מדה במדה דדרך גרונו נכנס במעיו:

יסכר - אסכרה:

לכרם - זה בית המדרש שיושבין שורות שורות ככרם כך מפורש בירושלמי בברכות:

מכה זו - אסכרה:

ראש המדברים - במצות המלך שצוה עליו לדבר תחלה בכל מקום כדלקמן:

פה גומר - לשון הרע והוא בא על כך לפיכך מתחיל במעיים ומסיים בפה שהלב מבין לספר לשון הרע ובודה הדברים מלבו:

פה גומר - הכל יוצא מן הגרון:

דברים טמאים סלקא דעתך - וכי עונשה מיתה דבשלמא לשון הרע עונשה מיתה דכתיב (תהלים קא) מלשני בסתר רעהו אותו אצמית:

מתוקנין - מעושרים שהטבל במיתה בידי שמים כדיליף באלו הן הנשרפים (סנהדרין דף פג.):

בעון בטול תורה - דענוש נמי מיתה כדאמרן מקרא נדרש לפני פניו למען ירבו ימיכם הא אם לא תלמדו יתמעטו:

נשים יוכיחו - שאינן מצוות על דברי תורה דכתיב ולמדתם אותם את בניכם ולא בנותיכם ומתות באסכרה אמר להן אף הן מבטלות את בעליהן:

תינוקות יוכיחו - שאינן בני לימוד אמר להן אף הן בעון שמבטלים את אביהם להוליכן לחמה ולצונן ולפייסן באגוזים:

של בית רבן - לא בטלין ולא מבטלין:

אם לא תדעי לך - לשמור מצותי צאי לך ובקשי רחמים בזכות עקבי הצאן אבות הראשונים שהיו רגלי הצאן וחזוקם ורעי בזכותן את גדיותיך תינוקות שלך שלא יתפשו על משכנות  הרועים רועי הדור ופרנסיו:

ש"מ אף על לשון הרע - ולא פליג אמעשר דהא קאמר הכא שהם אוכלין דברים שאינן מתוקנין:

 

  1. 1 [רש"י בראשית לג, יח]