משנה
תמיד נשחט בשמונה ומחצה, וקרב בתשעה ומחצה.
בערבי פסחים, נשחט בשבע ומחצה, וקרב בשמונה ומחצה.
בין בחול בין בשבת.
חל ערב פסח להיות בערב שבת, נשחט בשש ומחצה, וקרב בשבע ומחצה.
והפסח אחריו:
גמרא
מנא הני מילי?
אמר ר' יהושע בן לוי, דאמר קרא (במדבר כח, ) "את הכבש אחד תעשה בבקר, ואת הכבש השני תעשה בין הערבים".
חלקהו לבין שני ערבים.
ב' שעות ומחצה לכאן, שתי שעות ומחצה לכאן.
ושעה אחת לעשייתו.
מתיב רבא, "בערבי פסחים נשחט בשבע ומחצה, וקרב בשמונה ומחצה, בין בחול בין בשבת".
ואי סלקא דעתך בשמונה ומחצה דאורייתא, היכי מקדמינן ליה?
אלא אמר רבא, מצותו דתמיד משינטו צללי ערב.
מאי טעמא, דאמר קרא "בין הערבי'", מעידנא דמתחיל שמשא למערב.
הלכך בשאר ימות השנה דאיכא נדרים ונדבות, דרחמנא אמר (ויקרא ו, ) "עליה חלבי השלמים".
ואמר מר, "עליה השלם כל הקרבנות כולם".
מאחרינן ליה תרתי שעי, ועבדינן ליה בשמנה ומחצה.
בערבי פסחים, דאיכא פסח אחריו, קדמינן ליה שעה אחת, ועבדינן ליה בשבע ומחצה.
חל ערב פסח להיות ערב שבת, דאיכא נמי צלייתו דלא דחי שבת, מוקמינן ליה אדיניה, בשש ומחצה
ת"ר, "כסידורו בחול, כך סידורו בשבת.
דברי ר' ישמעאל.
רבי עקיבא אומר, כסידורו בערב פסח".
מאי קאמר?
אמר אביי, הכי קאמר.
כסידורו בחול בערב הפסח, כך סידורו בשבת בערב הפסח.
דברי רבי ישמעאל.
רבי עקיבא אומר, כסידורו בערב הפסח שחל להיות בערב שבת, כך סידורו בשבת.
ומתני' דקתני בין בחול בין בשבת, רבי ישמעאל היא.
במאי קא מיפלגי?
במוספין קודמין לבזיכין קמיפלגי.
רבי ישמעאל סבר, מוספין קודמין לבזיכין.
עבד להו למוספין, בשש.
ובזיכין בשבע.
ועביד ליה לתמיד, בשבע ומחצה.
רבי עקיבא סבר, בזיכין קודמין למוספין.
בזיכין בחמש.
ומוספין בשש.
ועביד ליה לתמיד, בשש ומחצה.
מתקיף לה רבא, מידי רבי עקיבא, "כסידרו בערב הפסח שחל להיות בערב שבת" קתני?!
"כסידרו בערב הפסח" סתמא קתני?
אלא אמר רבא, הכי קאמר:
כסידרו בחול דעלמא, כך סידרו בשבת בערב הפסח.
דברי רבי ישמעאל.
רבי עקיבא אומר, כסידרו בערב הפסח.
ומתני' דקתני, "בין בחול בין בשבת", רבי עקיבא היא.
במאי קא מיפלגי?
במכמר בשרא[1] קמיפלגי.
רבי ישמעאל סבר, חיישינן למכמר בשרא.
ורבי עקיבא סבר, לא חיישינן למכמר בשרא.