דף לז,ב גמרא אמר אביי בידות סכינין מיתיבי אף הוא עשה כני כלים ואוגני כלים וידות כלים וידות סכינין של יום הכפורים של זהב תרגומא אביי בקתתא דנרגי וחציני: הילני אמו עשתה נברשת של זהב וכו': תנא בשעה שהחמה זורחת ניצוצות יוצאין ממנה והכל יודעין שהגיע זמן קריאת שמע מיתיבי הקורא את שמע שחרית עם אנשי משמר ואנשי מעמד לא יצא מפני שאנשי משמר משכימין ואנשי מעמד מאחרים אמר אביי לשאר עמא דבירושלים: ואף היא עשתה טבלא: שמעת מינה כותבין מגילה לתינוק להתלמד בה אמר ר"ל משום רבי ינאי באלף בית מיתיבי כשהוא כותב רואה וכותב מה שכתוב בטבלא אימא רואה וכותב כמה שכתוב בטבלא מיתיבי כשהוא כותב רואה וכותב מה שכתוב בטבלא ומה כתוב בטבלא (במדבר ה) אם שכב איש אותך [ואם לא שכב] אם שטית אם לא שטית התם
בידות סכינין - שאי אפשר לעשות סכינין עצמן של זהב:
כני כלים - בסיסי מושבן:
ואוגני כלים - בית אחיזתן:
וידות סכינין וידות כלים - קתני סכינין וקתני כלים:
בקתתא דנרגי וחציני - ידות הקרדומות ומגלות:
ניצוצות - זהרורית שהחמה זורחת מן המזרח ונטה על פתח ההיכל שהוא לצד מערבי:
שהגיע זמן ק"ש - כדתניא (ברכות דף כו.) מצותה עם הנץ החמה:
שאנשי משמר - שהכהנים שהעבודה מוטלת עליהם מקדימין לקרותה קודם היום שמא תמשך עליהן העבודה וימנעו לקרות:
ואנשי מעמד - ישראל העומדים בשליחות הצבור על הקרבן שנאמר (במדבר כח) תשמרו להקריב לי מצוה שיהיו משמרים ועומדים על קרבנם הכי דריש ליה בספרי ובמסכת תענית (דף כו.):
מאחרין - לקרות עד כלות עבודת התמיד:
לשאר עמא - הבאים בעזרה הוא סימן להודיע זמן קריאת שמע:
שמע מינה כו' - ופלוגתא היא במסכת גיטין בפרק הניזקין (דף ס.):
באלף בית - אותיות של ראשי התיבות:
כשהוא כותב - כהן הכותב את המגילה להשקותה:
כמה שכתוב בטבלא - לפי סימני האותיות: