Enjoying this page?

TAANIS - 024b – סדר תעניות אלו – פרק שלישי – תענית, כד ע”ב

צורת הדף באתר היברובוקס

בנזיקין הוה,

ה"ג בנזיקין הוה - למודם לא היה גדול אלא בסדר נזיקין:

ואנן קא מתנינן בשיתא סדרין.

וכי הוה מטי רב יהודה בעוקצין: האשה שכובשת ירק בקדירה.

שכובשת ירק בקדירה - במסכת [טהרות] היא בפ' שני (מ"א) גבי ידות מיירי. דקיי"ל (עוקצין פ"א משנה א) כל ידות האוכלין אם נגעה טומאה בהן נטמא גם האוכל הצריך לידות. דיד מכניס ומוציא. כדאמרינן בהעור והרוטב: (חולין דף קיח.) מכל האוכל לרבות הידות. וקתני התם: אשה שהיא כובשת ירק - דידות שלהן טהורין. דכשהיא עוצרת אותם הידות משתברות וא"א ליטול הירקות בידות שלהן, שנשמט ונפסק האוכל מן היד מחמת כבישה:

כובשת - שול"ץ בלע"ז. עוצרת שיצא המשקה שלהן ויבשו. דרך אשה בכך כובשת ירק ממים שישתמרו לזמן מרובה:

טהורין - העלין והקלחין:

ואמרי לה: זיתים שכבשן בטרפיהן - טהורין.

ואמרי לה - כי מטא לאידך בפרק שני (דעוקצין משנה א) "זיתים שכבשן בטרפיהן" - כתרגומו: עלה טרפא" (בראשית ח) עלין שלהן, דהיינו ידות:

טהורין - הידות להביא טומאה לאוכל, דתו לא חזי למהוי בית יד:

אמר: הויי' דרב ושמואל קא חזינא הכא. 

הוויות דרב ושמואל - עומק גדול. ולא הוה נהירא ליה:

ואנן קא מתנינן בעוקצין תליסר מתיבתא.

תליסר מתיבתא - שלש עשרה ישיבות איכא בהך מתא דגמרי מסכת עוקצין:

ואילו רב יהודה כי הוה שליף חד מסאנא אתי מיטרא,

כי הוה שליף חד מסאנא - משום עינוי:

ואנן קא צווחינן כולי יומא - וליכא דאשגח בן!

אי משום עובדא - אי איכא דחזא מידי לימא.

דחזא מידי - חס ושלום בעובדי בישי [במעשים לא טובים]:

אבל מה יעשו גדולי הדור, שאין דורן דומה יפה.

 

רב יהודה חזא הנהו בי תרי דהוו קא פרצי בריפתא.

פרצי בריפתא - זורקים אותם זה לזה:

אמר: שמע מינה איכא שבעא בעלמא.

יהיב עיניה - הוה כפנא.

אמרו ליה רבנן לרב כהנא בריה דרב נחוניא שמעיה [השמש דר' יהודא]: מר דשכיח קמיה, ניעשייה דליפוק בפתחא דסמוך לשוקא.

ניעשייה - יעשנו שיצא לחוץ:

עשייה, ונפק לשוקא.

חזא כנופיא. אמר להו מאי האי?

אמרו ליה אכוספא דתמרי קיימי דקא מזדבן.

אכוספא דתמרי - על כלי מלא תמרים או פסולת של תמרים:

אמר: שמע מינה כפנא בעלמא.

אמר ליה לשמעיה: שלוף לי מסאניי.

שלף ליה חד מסאנא, ואתא מיטרא.

כי מטא למישלף אחרינא - אתא אליהו ואמר ליה: אמר הקדוש ברוך הוא אי שלפת אחרינא מחריבנא לעלמא.

אמר רב מרי ברה דבת שמואל: אנא הוה קאימנא אגודא דנהר פפא.

קאימנא אנהר פפא - ההוא יומא דעבד רב יהודה הכי:

חזאי למלאכי דאידמו למלחי דקא מייתי חלא ומלונהו לארבי.

חלא - חול:

והוה קמחא דסמידא.

דסמידא - סולת והן עצמן מוכרין אותו:

אתו כולי עלמא למיזבן.

אמר להו: מהא לא תיזבנון דמעשה נסים הוא.

אמר להו מעשה נסים כו' - ובמה דאפשר להתרחק ממעשה נסים יותר טוב ונכון:

למחר אתיין ארבי דחיטי דפרזינא.

דפרזינא - מקום:

רבא איקלע להגרוניא. גזר תעניתא ולא אתא מיטרא.

אמר להו: ביתו כולי עלמא בתעניתייכו. [שישנו כולם כשהם עדיין בתענית]

למחר אמר להו: מי איכא דחזא חילמא - לימא. [מי שראה חלום שיאמר]

אמר להו ר' אלעזר מהגרוניא: לדידי אקריון בחלמי:

אקרון - הקרוני הייתי קורא בחלומי:

שלם טב, לרב טב, מריבון טב, דמטוביה מטיב לעמיה.

אמר: שמע מינה עת רצון היא, מבעי רחמי.

בעי רחמי, ואתי מיטרא.

ההוא גברא דאיחייב נגדא בבי דינא דרבא משום דבעל נכרית.

נגדא - מלקות:

נגדיה רבא, ומית.

אשתמע מילתא בי שבור מלכא - בעא לצעורי לרבא.

אמרה ליה: איפרא הורמיז אימיה דשבור מלכא לברה

איפרא הורמיז - כך שמה [הורמיז] איפרא [=] חן. יופי שדים היה לה:

לא ליהוי לך עסק דברים בהדי יהודאי, דכל מאן דבעיין ממרייהו יהיב להו.

אמר לה: מאי היא?

מאי היא - מאי עביד להו:

בעין רחמי ואתי מיטרא.

אמרה ליה - דכל אימת דבעי מיטרא:

אמר לה: ההוא משום דזימנא דמיטרא הוא.

זימנא דמיטרא הוא - ואפילו לא בעו נמי אתי מיטרא:

אלא לבעו רחמי האידנא בתקופת תמוז וליתי מיטרא.

שלחה ליה לרבא: כוין דעתך ובעי רחמי דליתי מיטרא.

שלחה ליה לרבא - דרחמא ליה לרבא:

בעי רחמי ולא אתי מיטרא.

אמר לפניו: רבונו של עולם: (תהילים מד, ב) "אלהים באזנינו שמענו אבותינו ספרו לנו פועל פעלת בימיהם בימי קדם", ואנו בעינינו לא ראינו.

אבותינו ספרו לנו פועל פעלת בימיהם בימי קדם - שהיית מפליא להם נסים:

אתא מיטרא עד דשפוך מרזבי דצפורי לדיגלת.

עד דשפיך מרזבי דציפורי - שקילחו מים מן המרזיבות עד ששוטפין בחוצות ויורדין ושופכין:

לדיגלת - לנהר חדקל:

אתא אבוה איתחזי ליה בחלמיה, ואמר ליה: מי איכא דמיטרח קמי שמיא כולי האי.

אמר ליה: שני דוכתיך.

אשני מטתך: אל תשכב במטתך הלילה:

שני דוכתיה.

למחר אשכחיה דמרשם פורייה בסכיני.

בסכיני - שרצו שדים להורגו וחתכו את מטתו. והיינו דאמרי' בשחיטת חולין בפרק הזרוע: (דף קלג.) וליקריוה לרבא רבא נזוף היה לא מצינו לו נזיפה בכל הש"ס אלא בזה המעשה כשביקש הגשמים בתמוז שלא לצורך:

רב פפא גזר תעניתא ולא אתא מיטרא.

חלש ליביה, שרף פינכא דדייסא [אכל כף דייסא], ובעי רחמי ולא אתא מיטרא.

הכי גרסינן ר"פ גזר תעניתא חלש לביה טעים מידי בעא רחמי ולא אתא מיטרא:

אמר ליה רב נחמן: בר אושפזתי אי שריף מר פינכא אחריתי דדייסא אתי מיטרא.

אי שריף מר חדא פינכא דדייסא - מלשון שורפה חיה (ע"ז דף כט:). פינכא = מלא כף. כמו: "מלחיך פינכי" (פסחים דף מט.) דייסא = טריי"ס בלע"ז. ולחוכא קאמר ליה הכי משום דטעים ברישא והדר בעא רחמי:

איכסיף, וחלש דעתיה, ואתא מיטרא.

ר' חנינא בן דוסא הוה קא אזיל באורחא, אתא מיטרא.

רבי חנינא בן דוסא - תנא הוא:

אמר לפניו: רבונו של עולם כל העולם כולו בנחת וחנינא בצער - פסק מיטרא.

כל העולם כולו בצער - שמבקשין מים לשדותיהן:

כי מטא לביתיה אמר לפניו רבונו של עולם כל העולם כולו בצער וחנינא בנחת - אתא מיטרא.

בנחת - שאני יושב בביתי ואיני צריך לגשמים לפי שאין לי שדות:

אמר רב יוסף מאי אהניא ליה צלותא דכהן גדול לגבי רבי חנינא בן דוסא.

מאי אהניא ליה צלותיה דכהן גדול כשהיה מתפלל תפלה קצרה ביום הכפורים שהיה אומר: אל יכנס לפניך תפלת  עוברי דרכים, דר' חנינא מבטל ליה לצלותיה דכהן גדול, שאעפ"כ שמע הקב"ה תפלתו ופסיק מיטרא:

דתנן: היה מתפלל תפלה קצרה בבית החיצון.

מאי מצלי?

רבין בר אדא ורבא בר אדא דאמרי תרוייהו משמיה דרב יהודה: יהי רצון מלפניך ה' אלהינו שתהא השנה הזו גשומה ושחונה.

שחונה - חמה. כמו: "חמותי ראיתי אור" (ישעיהו מד) תירגם יונתן בן עוזיאל: שחינת:

שחונה מעלייתא היא! אדרבה גריעותא היא?

אלא אם שחונה - תהא גשומה וטלולה.

אם שחונה תהא גשומה - כשהיא חמה צריכה הארץ לגשמים מאד ותדיר:

ואל יכנס לפניך תפלת עוברי דרכים.

רב אחא בריה דרבא מסיים משמיה דרב יהודה: לא יעדי עביד שולטן מדבית יהודה, ואל יהו עמך ישראל צריכין להתפרנס זה מזה ולא לעם אחר.

אמר רב יהודה אמר רב: בכל יום ויום בת קול יוצאת ואומרת: כל העולם כולו ניזון בשביל חנינא בני, וחנינא בני דיו בקב חרובים מע"ש לע"ש.

בת קול יוצאת ואומרת כל העולם כולו - ולא גרסי' מהר חורב:

קב חרובים מערב שבת לערב שבת - כל השבת היה ניזון בכך. חסר לחם היה ומתגלגל היה בחרובין:

הוה רגילא דביתהו למיחמא תנורא כל מעלי דשבתא, ושדייא אקטרתא.

אקטרתא - דבר שמעלה עשן כקיטור הכבשן: