Enjoying this page?

MOED KATAN - 009b – משקין בית השלחין – פרק ראשון – מועד קטן, ט ע”ב

צורת הדף באתר היברובוקס

כאן במצוה שא"א לעשותה ע"י אחרים.

ובמצוה שא"א לעשותה ע"י אחרים - אל תפלס. אלא מצוה שבא לידך בין גדולה בין קטנה עשה:

הדר יתבי וקא מבעי להו: כתיב (משלי ג, טו) יקרה היא מפנינים וכל חפציך לא ישוו בה.

הא חפצי שמים - ישוו בה.

חפצי שמים ישוו בה - כלומר שאם יש לך לעסוק במצוה תבטל תלמוד תורה ועסוק במצוה:

וכתיב: (משלי ח, יא) כל חפצים לא ישוו בה - דאפילו חפצי שמים לא ישוו בה?

דאפילו חפצי שמים לא - דמבטל מצוה ועוסק בתלמוד תורה:

כאן, במצוה שאפשר לעשותה ע"י אחרים.

כאן, במצוה שאי אפשר לעשותה ע"י אחרים.

אמרו ליה: מאי בעית הכא?

אמר להו: דאמר לי אבא: זיל גבייהו דליברכוך.

אמרו ליה: יהא רעוא דתזרע ולא תחצד.

תעייל ולא תיפוק. 

תיפוק ולא תעייל.

תעייל ולא תיפוק תיפוק ולא תעייל - משמע ליה בסחורה תעייל ולא תיפוק שתביא סחורה ולא תמכרנה. תיפוק ולא תעייל שתוציא בסחורה במקום אחר ולא תביאנה:

ליחרוב ביתך

וליתוב אושפיזך.

לבלבל פתורך

ולא תחזי שתא חדתא.

כי אתא לגבי אבוה.

א"ל: לא מבעיא דברוכי לא בירכן, אבל צעורי צעורן.

א"ל: מאי אמרו לך?

הכי והכי אמרו לי.

א"ל: הנך כולהו ברכתא נינהו.

תזרע ולא תחצד - תוליד בנים ולא ימותו.

תעייל ולא תיפוק - תעייל כלתא

תעייל כלתא - שדרך כלתא הולכת אצל הבעל:

- ולא לימותו בנך דליפקון.

ולא תיפוק - דלא לימות בנך. דהדרי נפקי מינך והדרי לבי נשייהו:

תיפוק ולא תעייל - תוליד בנתא ולא ימותו גוברייהו וליהדרו לותיך.

ליחרוב ביתך.

ליחרב ביתך - בית קברתך, דלא תמות אלא תחיה לאורך ימים:

וליתוב אושפיזך - דהאי עלמא אושפיזך, וההיא עלמא ביתא.

דכתיב (תהילים מט): קרבם בתימו לעולם - אל תקרי: קרבם אלא קברם.

לבלבל פתורך - בבני ובנתא.

ולא תיחזי שתא חדתא - דלא תמות אנתך ולא תנסב אינתתא אחריתי.

שתא חדתא - זו שנה ראשונה של נישואין. דכתיב: כי יקח איש אשה חדשה לא יצא וגו' (דברים כד):

ר' שמעון בן חלפתא: אפטר מיניה דרב.

א"ל [לבריה]: זיל לגביה דליברכך.

א"ל: יהא רעוא דלא תבייש ולא תתבייש.

לא תבוש ולא תתבייש - לא תיבוש אחריני כדי שלא תתבייש, שלא תבא לידי כך פן תתבייש:

אתא גבי אבוה.

א"ל: מאי אמר לך?

א"ל: מילין בעלמא הוא דאמר לי.

א"ל: ברכך ברכתא דברכן קודשא בריך הוא לישראל ותנא בה.

ותנא בה - ושנה בה: לא יבושו עמי לעולם, והיינו לא תבייש ולא תתבייש:

דכתיב (יואל ב): ואכלתם אכול ושבוע והללתם וגו' ולא יבושו עמי לעולם.

וידעתם כי בקרב ישראל אני וגו' ולא יבושו עמי לעולם:

Video  Audio

ועושה אשה תכשיטיה:

ת"ר: אלו הן תכשיטי נשים:

כוחלת.

כוחלת - נותנת כחול בין עיניה כדי שדומות נאים:

ופוקסת.

פוקסת - מחלקת שערה לכאן ולכאן:

ומעבירה [שרק] על פניה.

ומעברת סרק על פניה - סם אחד כדי שתראה אדומה:

ואיכא דאמרי: מעברת סרק על פניה של מטה.

סכין על פניה של מטה - כדי להעביר שער של מטה:

דביתהו דרב חסדא מקשטא באנפי כלתה.

היתה מיקשטא - כי הני קשוטין כדאמר הכא:

באנפי כלתה.

באנפי כלתה - שהיתה כל כך זקינה, שהיתה לה כלה שהיא אשת בנה:

יתיב רב הונא בר חיננא קמיה דרב חסדא, ויתיב וקאמר:

לא שנו

לא שנו - הא דאמר עושה אשה תכשיטיה:

אלא ילדה

אלא ילדה - בחורה שדרכה בכך, ולהכי הוי לה שמחה במועד:

אבל זקנה לא.

אבל זקינה לא - והיכי עבדא אשתך הכי דמיקשטא הא הויא זקינה:

א"ל: האלהים, אפילו אמך, ואפילו אימא דאימך, ואפילו עומדת על קברה.

ואפילו עומדת על פתח קברה - שריא להתקשט:

דאמרי אינשי: בת שיתין כבת שית, לקל טבלא רהטא:

לקל טבלא רהטא - פירוש קשקוש הזוג, ר"ל מיני זמר בהילולא. וכי היכי דרהטא ילדה בת שית לקל הילולא הכי עבדא בת שיתין, והכי נמי מיקשטא:

רבי יהודה אומר לא תסוד:

תניא רבי יהודה אומר: אשה לא תסוד - מפני שניוול הוא לה.

שניוול הוא לה - שגנאי הוא לה וניוול בסיד ומצטערת בסיד:

ומודה ר' יהודה בסיד שיכולה לקפלו במועד -

שיכולה לקפלו במועד - אע"פ שהיא מנוולת בסיד:

שטופלתו במועד.

שאע"פ שמצירה היא עכשיו, שמחה היא לאחר זמן.

 

ומי אית ליה לרבי יהודה האי סברא?

ומי אית ליה לרבי יהודה האי סברא - אע"ג שהיא מצירה עכשיו שמחה וכו':

והתנן רבי יהודה אומר: נפרעין מהן מפני שמצר.

נפרעים מהם - מהכותים ביום חגם, מפני שהוא מצער. דכל אדם שפורע מיצר. אבל לא משלמים להם ממון ביום חגם, לפי שמשמחם ביום חגם, ומודה לע"ז, כדפי' במס' ע"ז:

אמרו לו: אע"פ שמצר עכשיו, שמח הוא לאחר זמן.

שמח הוא לאחר זמן - שפרע לו ואמאי נפרע מהן, אבל לרבי יהודה לא אית ליה האי סברא - דמשום שמיצר עכשיו שרי. והיכי אית ליה האי סברא גבי טפול אע"ג שהיא מצירה עכשיו שמחה היא לאחר זמן:

אמר רב נחמן בר יצחק: הנח להלכות מועד

הנח להלכות מועד - להכי א"ר יהודה הכא דשרי אע"פ שהיא מצירה כו':

דכולהו מצר עכשיו ושמח לאחר זמן נינהו.

דכולהו הלכות מועד - דשרי משום האי טעמא נמי שרו, כגון אפיה ובישול דמצער השתא כשהוא אופה ומבשל ולהכי שרי דשמח הוא כשהוא אוכל אפייתו ובישולו ביו"ט:

רבינא אמר: גוי לענין פרעון לעולם מצר.

כותי לעולם מיצר - שפורע. ולהכי לא אית ליה לר' יהודה התם, אע"פ שמיצר שמח וכו'. אבל לעיל גבי טפול אית ליה לר' יהודה אע"פ שמצירה עכשיו שמחה לאחר זמן:

אמר רב יהודה: בנות ישראל שהגיעו לפירקן.

שהגיעו לפירקן - לשיער:

ולא הגיעו לשנים.

ולא הגיעו לשנים - שאינן בנות י"ב שנה ויום אחד, שעדיין אינו דין שיהא להן שער, ובושות על כך:

עניות - טופלות אותן בסיד.

עניות טופלות - השיער בסיד, ומשירות אותן:

עשירות - טופלות אותן בסולת.

בנות מלכים - בשמן המור.

שנאמר (אסתר ב): ששה חדשים בשמן המור.

מאי שמן המור?

רב הונא בר חייא אמר: סטכת.

רב ירמיה בר אמי אמר: שמן זית שלא הביא שליש.

תניא רבי יהודה אומר: אנפיקינון

אנפיקינון - היינו אנפיקינון דקתני התם במנחות (דף פה:) אנפיקינון לא יביא - היינו אותו שמן שעושין מזיתים:

- שמן זית שלא הביא שליש.

שלא הביאו שליש - שלא בישלו שליש:

ולמה סכין אותו

ולמה סכין אותו - אכל הני קא מהדר דקאמר טופלין כו':

- שמשיר את השער ומעדן את הבשר.

רב ביבי הוה ליה ברתא: טפלה אבר אבר.

שקל בה ד' מאה זוזי.

ושקל בה ארבע מאה זוזי - שנתייפת, ונטל מבעלה כך:

הוה ההוא גוי בשבבותיה דה"ל ברתא.

טפלה בחד זמנא - ומתה.

טפלה כולה בחד זימנא - דסבר למיעבד כרב ביבי ומתה:

אמר קטלא ביבי לברתי.

Audio  Video

אמר רב נחמן: רב ביבי דשתי שיכרא - בעיין בנתיה טפלא.

בעיין בנתין טפלא - דשכר מגדל השער ומעבה את הבשר: 

אנן דלא שתינן שיכרא - לא בעיין בנתין טפלא: