מת תופס ארבע אמות לטומאה.
מת תופס ארבע אמות לטומאה - חכמים גזרו שיהא המת מטמא כל הנכנס בארבע אמותיו, כדי שלא ירגילו אוכלי טהרות ליקרב לו, ויהא סבור שלא האהיל, ויש לחוש שמא יפשוט ידו ויאהיל, ולאו אדעתיה:
ותנא תונא,
ותנא תונא - וכן תני תנא דידן, במשנה הנשנית בינינו בבית המדרש, בסדר טהרות (אהלות פט"ו מ"ח):
"חצר הקבר,
חצר הקבר - שלפני המערה.
כדאמר סדר בנין הקברות בבבא בתרא (דף ק), שעושין מערות גדולות של שש על שש, וחופר בכותליה סביב, כוכין ארוכות כמדת המת, ותוחבו לתוכן. והמערה מקורה בתקרה וכיסוי. ועושה גומא רחבה בצד המערה, ופותח פי המערה, לתוך הגומא בכותל המערה, כמין פתח. ואותה גומא היא חצר הקבר:
העומד בתוכה, טהור.
העומד בתוכו טהור - כל מקום שהוא עומד בה, טהור. דכיון דמערה חלוקה הימנה ומחיצותיה ניכרות, לא גזור רבנן במתים שבתוכה שיתפסו ד' אמות סביבותיה לצד המערה. דכי גזור רבנן ארבע אמות במת המוטל באויר, וכגון למעלה אצל גג המערה, כדי להרחיק את האדם מלהאהיל על הטומאה, אבל כאן יש היכר:
והוא שיהו בה ארבע אמות.
והוא שיש בה ארבע אמות - הוא דחשיבא מקום לעצמה. אבל פחות מכאן, בטלה אצל המערה, ולא חשיבא למיהוי מקום לעצמה:
דברי בית שמאי.
ב"ה אומרים, ארבעה טפחים.
וב"ה אומרים ארבעה טפחים - הוי מקום חשוב בכל דוכתא:
במה דברים אמורים,
במה דברים אמורים - ב"ה אמרו ליה:
שפתחה מלמעלה,
כשפתחה של חצר למעלה - שאין לה כניסת מדרון במעלות מן הצד, אלא כשיורדין לה, קופצין לה, וכשעולין מתוכה, מטפס ועולה. ולקמן פריך, איפכא מיסתברא:
אבל פתחה מן הצד, דברי הכל ארבע אמות".
כלפי לייא?
כלפי לייא - כנגד איפוא הפכת דבריך. לייא, איפוא. כדאמר בברכות (דף נח) "כגני לייא", כדים שבורים להיכן הולכים. איפכא מסתברא, מן הצד, כשעשוי לחצר מדרון לצאת דרך צדדים, איכא למימר כיון דלא גזור רבנן ארבע אמות במחיצות ניכרות, סגי להאי חצר בארבעה טפחים, והעומד בה הרי זה טהור. שאין לנו במה לטמאו. דאינו צריך לטפס ולעלות, שיפשוט זרועותיו ויאהיל, וכנפיו על חלל הפתח. דכי נפיק מידדי ונפיק, נשמט ונמשך לו מן הפתח של מערה לצד פתח של חצר, ויוצא לו:
אדרבה, מן הצד מידריד ונפיק,
מלמעלה אי אפשר דלא מאהיל?
מלמעלה אי אפשר דלא מאהיל - כיון דאינו אלא ארבעה טפחים, אי אפשר לו לפרוש כנפיו ולטפס ולעלות, אלא אם כן מאהיל על חלל הפתח:
אלא, "במה דברים אמורים שפתחה מן הצד, אבל פתחה מלמעלה, ארבע אמות".
והני מילי, "חצר הקבר", דמסיימא מחיצתא, אבל מת בעלמא תפיס:
והני מילי כו' - השתא מהדר לפרושי סייעתיה מהכא. מדאיצטריך למיתני "העומד לתוכו טהור", ש"מ הני מילי חצר הקבר דמסיימא מחיצתא, דמערה לחודיה ודחצר לחודיה, ויש היכר בדבר. אבל מת בעלמא המוטל באויר, מודו בית הלל דתפיס ארבע אמות. מדאיצטריך למיתני "העומד לתוכו טהור". דאי בעלמא לא גזור, למה לי לאשמועינן הכא דטהור:
(דברים כ) מי האיש אשר ארש אשה כו': ת"ר, "אשר ארס",
אחד המארס את הבתולה, ואחד המארס את האלמנה, ואחד שומרת יבם.
ואפי' היא לו שומרת יבם - שלא קדשה הוא, אלא מכח אחיו באה לו:
ואפילו חמשה אחין, ומת אחד מהם במלחמה, כולן חוזרין.
(דברים כ) לא לקח, "ולא לקחה".
לקחה - מדלא כתיב לקח, מיעוטא הוא, למעוטי לקיחת איסור:
פרט, לאלמנה לכהן גדול.
גרושה וחלוצה לכהן הדיוט.
ממזרת ונתינה לישראל.
בת ישראל לממזר ולנתין.
ונתינה - מן הגבעונים. דכתיב בהו, "ויתנם יהושע לחוטבי עצים" (יהושע ט) והן משבעה אומות:
לימא, דלא כרבי יוסי הגלילי?
דאי רבי יוסי הגלילי, הא אמר, (דברים כ) "הירא ורך הלבב", זה המתיירא מעבירות שבידו?
אפילו תימא ר' יוסי הגלילי,
כדרבה.
כדרבה - דאמר אין עבירה בקידושין עד שיבעול, שיביא זרעו או את האשה לידי חילול. וממזרת ונתינה אין עבירה בקידושין, לא כתיב ביה לא יקח, אלא לא יבא, ולא תתחתן. אבל אלמנה כתיב בה "לא יקח", וקיחה היינו קידושין. ואיצטריך דרבה, דלא תימא מקידושין עבד ליה איסור:
דאמר רבה, לעולם אינו חייב עד שיבעול.
מה טעם?
"לא יקח", משום "לא יחלל", משום הכי אינו לוקה עד שיבעול.
תנו רבנן, "אשר בנה", "אשר נטע", "אשר ארש", לימדה תורה דרך ארץ.
שיבנה אדם בית,
ויטע כרם,
ואח"כ ישא אשה.
ואף שלמה אמר בחכמתו, (משלי כד)
"הכן בחוץ מלאכתך,
ועתדה בשדה לך,
ועתדה בשדה לך - ונצבה בשדה מלאכתך לך:
אחר ובנית ביתך".
"הכן בחוץ מלאכתך", זה בית.
"ועתדה בשדה לך", זה כרם.
"אחר ובנית ביתך", זו אשה.
ד"א.
"הכן בחוץ מלאכתך", זה מקרא.
"ועתדה בשדה לך", זה משנה.
"אחר ובנית ביתך", זה גמ'.
גמרא - לתת סברא להבין בטעמי המשנה, והלכה כדברי מי:
ד"א.
"הכן בחוץ מלאכתך", זה מקרא ומשנה.
"ועתדה בשדה לך", זה גמרא.
"אחר ובנית ביתך", אלו מעשים טובים.
ר' אליעזר בנו של ר"י הגלילי אומר,
"הכן בחוץ מלאכתך", זה מקרא ומשנה וגמרא.
"ועתדה בשדה לך", אלו מעשים טובים.
"אחר ובנית ביתך", דרוש וקבל שכר:
ואלו שאינן חוזרין הבונה בית שער כו': תנא, אם הוסיף בו דימוס אחד חוזר:
אם הוסיף בו דימוס אחד - שורה של אבנים, או בגובה או בעובי תו לא הוי על מכונו, וקרינא ביה חדש:
ר' אליעזר אומר אף הבונה בית לבנים בשרון לא היה חוזר: תנא, מפני שמחדשין אותו
שמחדשין אותו - שאינו מתקיים:
פעמים בשבוע:
בשבוע - בשמיטה:
ואלו שאין זזין ממקומן בנה בית חדש וחנכו וכו': תנו רבנן, (דברים כד) "אשה חדשה", אין לי אלא אשה חדשה,
אין לי אלא חדשה - בתולה:
אלמנה וגרושה מנין?
אלמנה וגרושה - מאחר ונשאה זה:
תלמוד לומר, "אשה" מכל מקום.
אם כן, מה ת"ל "אשה חדשה"?
מי שחדשה לו, יצא מחזיר גרושתו, שאין חדשה לו.
ת"ר, (דברים כד) "לא יצא בצבא", יכול בצבא הוא דלא יצא, אבל יספיק מים ומזון ויתקן הדרכים?
תלמוד לומר, (דברים כד) "ולא יעבור עליו לכל דבר".
יכול שאני מרבה, אף הבונה בית ולא חנכו,
יכול אף בנה בית - חדש ולא חנכו יהא כזה שיהא נקי מן הכל:
נטע כרם ולא חללו, ארס אשה ולא לקחה?
ת"ל, "עליו",
עליו אי אתה מעביר,
אבל אתה מעביר על אחרים.
ומאחר דכתב, "לא יעבור", "לא יצא בצבא", למה לי?
לעבור עליו בשני לאוין:
משנה (דברים כ) "ויספו השוטרים לדבר אל העם, וגו'.
ויספו השוטרים - על דברי כהן:
ר' עקיבא אומר, "הירא ורך הלבב", כמשמעו. שאינו יכול לעמוד בקשרי המלחמה,
בקשרי - כשמתקשרים לעמוד צפופים, שלא יפרידום אויבים:
ולראות חרב שלופה.
רבי יוסי הגלילי אומר, "הירא ורך הלבב", זהו המתיירא מן העבירות שבידו.
לפיכך תלתה לו התורה את כל אלו, שיחזור בגללן.
לפיכך - שהירא, זהו הירא מעבירות, תלה התורה, בנה ונטע ואירס לחזור בגללן, כדי שיתלה בכך החזרה, ולא יתבייש לומר מעבירות שבידו הוא ירא וחוזר:
רבי יוסי אומר, אלמנה לכהן גדול, גרושה וחלוצה לכהן הדיוט, ממזרת ונתינה לישראל, בת ישראל לממזר ולנתין, הרי הוא הירא ורך הלבב.
ר' יוסי אומר כו' - בגמרא מפרש במאי פליג אדרבי יוסי הגלילי:
(דברים כ) "והיה ככלות השוטרים לדבר אל העם, ופקדו שרי צבאות".
בראש העם, ובעקיבו של עם,
ובעקבו של עם - בסופו של עם, שעומדים שלא יחזרו אחרונים לאחריהם לנוס:
מעמידין זקיפין לפניהם,
מעמידין זקיפין מלפניהם - בראשה של צד המלחמה, מעמידין בני אדם גבורים ממונים לכך, ויזקיפוהו ויגבירו את אנשי הצבא בדבריהם:
ואחרים מאחוריהם,
[ואחרים] - ואנשים אחרים מאחריהם:
וכשילין של ברזל בידיהן.
וכשילין של ברזל בידיהם - לשמור שלא ינוסו.
וכשילין כעין חצין, שקורין ווריי"ש:
וכל המבקש לחזור, הרשות בידו, לקפח את שוקיו
____________________________________________
אין תוספות לעמוד זה