Enjoying this page?

Kidushin, Page 042b

צורת הדף

הא דטעו הא דלא טעו.

הא דטעו - הא דפיחת שתות או הותיר:

אי דלא טעו מאי יכולים למחות יכולים למחות ברוחות:

ברוחות - מי שנפל לו חלק בדרום אומר נוח לי חלק בצפון שהיתה לו שם שדה סמוכה לה שנפלה לו מאמו:

אמר רב נחמן: האחין שחלקו הרי הן כלקוחות.

הרי הן כלקוחות כו' - כך דינן של לקוחות קצוב בפרק הזהב (ב"מ דף מט:):

פחות משתות - נקנה מקח.

יתר על שתות - בטל מקח.

שתות - קנה ומחזיר אונאה.

אמר רבא: הא דאמרן פחות משתות נקנה מקח - לא אמרן אלא דלא שויה שליח. אבל שויה שליח אמר: לתקוני שדרתיך ולא לעוותי. 

והא דאמרן יתר משתות בטל מקח - לא אמרן אלא דלא אמר ניפליגן בשומא דבי דינא אבל אמר נפלוג בשומא דבי דינא מכרן קיים.

ה"ג והא דאמרן יתר על שתות בטל מקח לא אמרן אלא דלא אמר נפלוג בשומא דבי דינא. הא דאמר יתר על שתות בטלה חלוקה לגמרי לא אמרן אלא שלא התנו מתחילה להיות שומת הנכסים בשלשה שהן ב"ד אבל קבלו עליהם להיות חלוקתם כדין שום הדיינין אפי' יותר על שתות מכרן קיים דקי"ל כרשב"ג דאמר מכרן קיים במסכת כתובות פרק אלמנה ניזונית (ד' צט:) ולא ס"ל לרבא הא דאמר רב נחמן לעיל הלכה כדברי חכמים:

דתנן: שום הדיינים שפיחתו שתות או הותירו שתות - מכרן בטל. רשב"ג אומר: מכרן קיים. 

והא דאמרן שתות קנה ומחזיר אונאה - לא אמרן אלא במטלטלי אבל במקרקעי אין אונאה לקרקעות.

והא דאמרן שתות צריך להחזיר אונאה לא אמרו אלא במטלטלי - דאונאה כתיבה בהן או קנה מיד עמיתך אל תונו דבר הנקנה מיד ליד:

ובמקרקעי לא אמרן אלא דפלוג בעילויא אבל פלוג במשחתא לא. כדרבה.

בעילויא - שלא חלקום בחבל ליטול כל אחד ברעה וביפה אלא העלום בדמים ונטל זה ברעה כפי דמים וזה ביפה כפי דמים:

דאמר רבה: כל דבר שבמדה ושבמשקל ושבמנין אפילו פחות מכדי אונאה נמי חוזר.

חוזר - שאין זה כשאר אונאות דקי"ל בהזהב (ב"מ דף מט:) פחות משתות מחיל אינש דהתם אין כל אדם יכול לצמצם הדמים אבל טועה במדה טעות הוא ואדעתא דהכי לא עביד:

והא דתנן: השולח את הבעירה ביד חרש שוטה וקטן - פטור מדיני אדם וחייב בדיני שמים. 

זשילח ביד פיקח - פיקח חייב.

ואמאי נימא שלוחו של אדם כמותו?

נימא שלוחו של אדם כמותו - יתחייב שולחו ולא השליח:

שאני התם: דאין שליח לדבר עבירה.

אין שליח - חשוב שליח לדבר עבירה שיתחייב שולחו אלא הרי הוא כעושה מאיליו:

דאמרינן דברי הרב ודברי תלמיד דברי מי שומעים.

והדתניא: שליח שלא עשה שליחותו - שליח מעל.

שליח שלא עשה שליחותו - גבי הקדש קאי שהיו אצלו מעות הקדש וטעה כסבור שהן של חולין ומסרו לשליח ליקח בהן חלוק וקנה בהן טלית שליח מעל ולא השולחו שבדבר זה אינו שלוחו:

עשה שליחותו - בעל הבית מעל.

אבל אם עשה שליחותו בעל הבית מעל - ומביא קרבן מעילה:

כי עשה שליחותו דבעל הבית בעל הבית מיהא מעל - אמאי? נימא אין שליח לדבר עבירה?

שאני מעילה, דילפא חטא חטא מתרומה.

חטא חטא מתרומה - לרוב דברים היא למודה מתרומה במסכת מעילה (דף יח:) כתיב הכא וחטאה בשגגה מקדשי ה' וכתיב בתרומה באוכלה בשוגג ולא ישאו עליו חטא:

מה תרומה משוי שליח אף מעילה משוי שליח.

משוי שליח - להרמתה:

ונילף מינה?

ונילף מינה - לכל דבר עבירה דיש שליח:

משום דהוי מעילה ושליחות יד שני כתובים הבאים כאחד, וכל שני כתובים הבאים כאחד אין מלמדין.

שליחות יד - בפקדון:

מעילה - הא דאמרן.

שליחות יד מאי היא?

דתניא: (שמות כב, ח) על כל דבר פשע

על כל דבר פשע - בתר אם לא שלח ידו כתיב:

בש"א לחייב על המחשבה כמעשה. ובה"א אינו חייב עד שישלח בו יד. שנאמר: אם לא שלח ידו וגו'.

לחייב על המחשבה - או על הדיבור שאם אמר או חשב לשלוח יד בפקדון הרי הוא ברשותו מאותה שעה ואילך להתחייב בכל אונסין שיעלו בו אפילו הוי שומר חנם שלא היה חייב עד עכשיו אלא בפשיעה:

אמרו ב"ש לב"ה והלא נאמר על כל דבר פשע?

אמרו להם ב"ה לב"ש: והלא נאמר (שמות כב, י) אם לא שלח ידו במלאכת רעהו?

אמרו ב"ש לב"ה א"כ על כל דבר פשע למה לי?

שיכול אין לי אלא הוא, אמר לעבדו ולשלוחו מנין - ת"ל על כל דבר פשע.

אין לי - שנתחייב באונסין בשליחות יד אלא בזמן ששלח בה יד הוא עצמו:

הניחא לב"ה, אלא לב"ש דמוקמי ליה להאי קרא במחשבה כמעשה

 

 תוספות

 

הא דטעו הא דלא טעו. ה"ה דמצי למימר הא דטעו בשתות והא דטעו בפחות משתות ולא איצטריך לומר יכולין למחות ברוחות:

אבל שויה שליח מצי אמר ליה לתקוני שדרתיך כו'. וא"ת הא אמרי' בפ' אלמנה ניזונת (כתובות דף ק. ושם) שליח כמאן רבא אמר רב נחמן שליח כדיינין משמע דפחות משתות המקח קיים כדיינים ורבא גופיה קאמר הכא דאי שוייה שליח מצי א"ל לתקוני שדרתיך כו' משמע דהמקח בטל אף בפחות משתות ואומר רשב"ם דהתם רבא משום דרב נחמן קאמר וליה לא ס"ל והכא משמיה דנפשיה ור"ת מפרש דהתם מיירי בשליח הדיינין דאלמוהו רבנן להיות כמותם והכא מיירי בשליח דשויה הלוקח בעצמו אי נמי י"ל דנהי דקאמר התם שליח כדיינין והמקח קיים האונאה מיהא צריך להחזיר והכא נמי ה"ק לתקוני שדרתיך כו' וצריך להחזיר האונאה ולא כשאר אדם דפחות משתות הויא מחילה: ה"ג בקונטרס הא דאמרן יתר משתות בטל מקח לא אמרן אלא דלא אמר נפלוג בשומא דבי דינא אבל אמר נפלוג בשומא דבי דינא לא. כלומר המקח קיים ולפי גירסא זו מייתי ראיה מרשב"ג דאמר מכרן קיים ולא ס"ל לרבא הא דאמר רב נחמן לעיל דהלכה כחכמים והא דאמרן שתות קנה ומחזיר אונאה לא אמרן אלא במטלטלים דהא כתוב בהן אונאה או קנה מיד עמיתך אל תונו דבר הנקנה מיד ליד עכ"ל וקשה לר"ת חדא מדנקט גבי שתות אין אונאה לקרקעות משמע דביתר משתות יש להן אונאה ובפרק המקבל (ב"מ דף קח.) מסיק רב נחמן זבין שוה מאה במאתן אין להם אונאה ועוד קשה דפירש דרבא לא ס"ל כר"נ ודוחק הוא דהא רב נחמן רבו היה וע"ק דלפי' הקונטרס גרס מעיקרא יתר משתות במילתיה ומייתי ראיה ממשנה דשום הדיינין שפחתו שתות או הותירו שתות כו' ואמאי מייתי ראיה מינה הא משנה זו לא מיירי כלל ביתר משתות מה יהא דינן וא"כ לא הוי דומה בדומה לכך נראה לר"ת דגרס איפכא וכן גרס ר"ח וה"ג הא דאמר שתות קנה ומחזיר אונאה לא אמרן אלא דלא אמר נפלוג בשומא דבי דינא אבל אמר נפלוג בשומא דבי דינא לא והוי המקח בטל והשתא מייתי ראיה מחכמים והא דאמר יתר משתות בטל המקח לא אמרן אלא במטלטלי אבל במקרקעי כו' והשתא ניחא שפיר זבין שוה מאה במאתן מיהו קשה דמשמע הכא לפי' רבינו תם דבקרקעות לא שייך ביטול מקח אליבא דרב נחמן ובפרק הזהב (ב"מ דף נז.) אמר ר"נ הדר אמר רב. חסדא אונאה אין להם ביטול מקח יש להם וי"ל דביטול מקח דהתם היינו מפלגא וה"נ איתא בירושלמי עד פלג יש להם אונאה אבל בציר מפלג לא הוי ביטול מקח וההוא דזבן מאה במאתן אי פלג דוקא לא הוי זבין מאה במאתן דוקא אלא פחות ממאתן פורתא ואי מאתן דוקא הא דקתני עד פלג לאו דוקא אלא ר"ל יותר מפלג פורתא אבל מפלג המקח קיים:

אמאי מעל נימא אין שליח לדבר עבירה. תימה הא ע"כ מיירי בשוגג דאי במזיד ליכא מעילה דאין מעילה במזיד א"כ יש שליח לדבר עבירה דלא שייך למימר דברי הרב ודברי תלמיד דברי מי שומעים כיון שהוא שוגג דהכי נמי משמע בפ' מרובה (ב"ק דף עט:) דקאמר הרי שגנב טלה מן העדר ואמר לכהן טול טלה זה שהוא שלי או נתנו לכהן לבכורות בנו והראה לו בטלה של חבירו ומסיק דמיד שהוציאו הכהן מרשות בעלים נתחייב הגנב במשיכת הכהן והקשה ר"י התם אמאי חייב הגנב נימא אין שליח לדבר עבירה ותירץ כיון שאין הכהן יודע שהוא בא מגניבה לא שייך למימר דברי מי שומעין ואומר ר"י דהכא מיירי אפי' דנזכר השליח קאמר דמעל בעל הבית והשתא פריך אמאי מעל נימא אין שליח לדבר עבירה דדברי הרב ודברי התלמיד דברי מי שומעין ואע"ג דנזכר השליח מעל בעל הבית כדמוכח במעילה (דף כא.) דתני נזכר בעל הבית ולא נזכר שליח השליח מעל נזכרו שניהם חנוני מעל והטעם לפי דמעילה אינו אלא בשוגג כדפרישית לפיכך מעל אותו שלא נזכר ואותו שנזכר מזיד הוא מ"מ דוקא אם נזכרו שניהם הא אם נזכר השליח לבד בעל הבית מעל:

נר מצוה ותורה אור

כה א מיי' פ"יג מהל' מכירה הלכה יב , סמג לאוין קע , טור ושו"ע חו"מ סי' רכז סעיף לז:

כו ב מיי' פ"יג מהל' מכירה הלכה ט , ומיי' פ"א מהל' שלוחין הלכה ב , סמג לאוין קע , טור ושו"ע חו"מ סי' קפב סעיף ג , וטור ושו"ע חו"מ סי' רכז סעיף כט וסעיף ל:

כז ג מיי' פ"יג מהל' מכירה הלכה יב , סמג לאוין קע , טור ושו"ע חו"מ סי' רכז סעיף לח , [וחלופי גרסאות יש כאן וגי' הרמב"ם וש"ע אינו כגירסת רש"י אלא כגירסת הרי"ף ז"ל ע"ש]:

כח ד מיי' פ"יג מהל' מכירה הלכה ח , ומיי' פ"א מהל' שלוחין הלכה ב , סמג לאוין קע , טור ושו"ע חו"מ סי' רכז סעיף כט:

כט ה מיי' פ"טו מהל' מכירה הלכה א , סמג לאוין קע , טור ושו"ע חו"מ סי' רלב סעיף א:

ל ו מיי' פ"יד מהל' נזקי ממון הלכה ה , סמג עשין סט , טור ושו"ע חו"מ סי' תיח סעיף ז:

לא ז מיי' פ"יד מהל' נזקי ממון הלכה ו , טור ושו"ע חו"מ סי' תיח סעיף ח:

לב ח מיי' פ"ז מהל' מעילה הלכה ב , סמג עשין רי:

לג ט מיי' פ"ז מהל' מעילה הלכה א:

לד י מיי' פ"ג מהל' גזילה הלכה יא , סמג עשין רי , טור ושו"ע חו"מ סי' רצב סעיף ד:

לה כ מיי' פ"ג מהל' גזילה הלכה יא , טור ושו"ע חו"מ סי' רצב סעיף ה: