השותפין שרצו לעשות מחיצה בחצר.
השותפין - שיש להן חצר בשותפות ובתי שניהן פתוחין לתוכו וכל חצירות ששנו חכמים לפני הבתים הן ורוב תשמישן בחצר:
- בונין את הכותל באמצע.
באמצע - זה נותן מחלקו חצי מקום עובי הכותל וכן זה:
מקום שנהגו לבנות גויל גזית כפיסין לבינין – בונין.
גויל גזית כפיסין - הכל מפרש בגמרא:
הכל כמנהג המדינה.
הכל כמנהג המדינה - אם מנהג לבנות בגויל אין חבירו יכול לומר איני חפץ אלא גזית:
גויל - זה נותן ג' טפחים וזה נותן ג' טפחים.
זה נותן ג' טפחים כו' - שעובי כותל גויל ו' טפחים ושל גזית חמשה ושל כפיסים ד' ושל לבינים ג':
בגזית - זה נותן טפחיים ומחצה וזה נותן טפחיים ומחצה.
בכפיסין - זה נותן טפחיים וזה נותן טפחיים.
בלבינין - זה נותן טפח ומחצה וזה נותן טפח ומחצה.
לפיכך, אם נפל הכותל המקום והאבנים של שניהם.
לפיכך - הואיל ובתחלת הבנין חייבום חכמים לבנות בין שניהם אם נפל הכותל לאחר שנים רבים אין האחד יכול לומר כל הכותל נבנה בחלקי ומשלי היו האבנים אע"פ שהוחזק יותר מחבירו וכגון שנפל הכותל בחלקו כדמפרש בגמ':
וכן בגינה, מקום שנהגו לגדור מחייבין אותו.
וכן בגינה - מחייבין את שניהן לבנות במקום שנהגו לגדור באמצע:
אבל בבקעה,
אבל בבקעה - שדה הלבן:
מקום שנהגו שלא לגדור אין מחייבין אותו.
מקום שנהגו כו' - בגמ' מפרש מאי קאמר:
אלא אם רצה כונס לתוך שלו ובונה.
ועושה חזית מבחוץ.
ועושה חזית מבחוץ - מפרש בגמ':
לפיכך, אם נפל הכותל המקום והאבנים שלו.
אם עשו מדעת שניהם - בונין את הכותל באמצע ועושין חזית מכאן ומכאן.
ועושין חזית מכאן ומכאן - להודיע ששניהם עשאוהו:
לפיכך אם נפל הכותל, המקום והאבנים של שניהם:
גמרא
סברוה מאי מחיצה גודא כדתניא מחיצת הכרם שנפרצה אומר לו גדור חזרה ונפרצה אומר לו גדור