אמר לפניו רבש"ע ולא כך אמרת לי אף לרשעים והיינו דכתיב (במדבר יד, יז) ועתה יגדל נא כח ה' כאשר דברת לאמר ר' חגא הוה סליק ואזיל בדרגא דבי רבה בר שילא שמעיה לההוא ינוקא דאמר (תהלים צג, ה) עדותיך נאמנו מאד לביתך נאוה קדש ה' לאורך ימים וסמיך ליה (תהלים צ, א) תפלה למשה וגו' אמר ש"מ ארך אפים ראה א"ר אלעזר א"ר חנינא עתיד הקב"ה להיות עטרה בראש כל צדיק וצדיק שנאמר (ישעיהו כח, ה) ביום ההוא יהיה ה' צבאות לעטרת צבי ולצפירת תפארה לשאר עמו וגו' מאי לעטרת צבי ולצפירת תפארה לעושים רצונו ומצפים לישועתו יכול לכל ת"ל לשאר עמו למי שמשים עצמו כשירים (ישעיהו כח, ו) ולרוח משפט ליושב על המשפט ולגבורה משיבי מלחמה שערה ולרוח משפט זה הרודה את יצרו וליושב על המשפט זה הדן דין אמת לאמיתו ולגבורה זה המתגבר ביצרו משיבי מלחמה זה שנושא ונותן במלחמתה של תורה שערה אלו שמשכימין ומעריבין בבתי כנסיות ובתי מדרשות אמרה מדת הדין לפני הקב"ה רבש"ע מה נשתנו אלו מאלו אמר לה (ישעיהו כח, ז) וגם אלה ביין שגו ובשכר תעו [וגו'] פקו פליליה ואין פוקה אלא גיהנם שנאמר (שמואל א כה, לא) לא תהיה זאת לך לפוקה ואין פלילה אלא דיינין שנאמר (שמות כא, כב) ונתן בפלילים:
מתני'
אנשי עיר הנדחת, אין להם חלק לעוה"ב.
שנאמר: (דברים יג, יד) "יצאו אנשים בני בליעל מקרבך וידיחו את (אנשי) [יושבי] עירם".
יצאו אנשים בני בליעל מקרבך - שאין להם חלק לעוה"ב:
ואינן נהרגים, עד שיהיו מדיחיה מאותה העיר.
ומאותו השבט.
וידיחו את (אנשי) [יושבי] עירם - הא אין נהרגים עד שיהיו מדיחיה מאותה העיר ואותד השבט עצמה. דכתיב: "מקרבך", מקרב אותו שבט עצמו:
ועד שיודח רובה.
עד שיודח רובה - דכתיב "יושבי העיר", משמע ישובה של עיר, היינו רובה. לישנא אחרינא. עד שיודח רובה דכתיב "מקרבך" קרי ביה "מרובך":
ועד שידיחוה אנשים.
ה"ג עד שיודח רובה עד שידיחוה אנשים:
הדיחוה נשים וקטנים או שהודח מיעוטה או שהיה מדיחיה חוצה לה - הרי אלו כיחידים.
או שהיו מדיחיה חוצה לה - שלא היו מאותה העיר:
הרי אלו כיחידים - שהן בסקילה וממונן פלט:
וצריכין ב' עדים והתראה לכל אחד ואחד.
זה חומר ביחידים מבמרובים: שהיחידים בסקילה,
לפיכך ממונם פלט
וצריכים ב' עדים והתראה לכל אחד - כדיליף בגמרא. יחידים בסקילה לפיכך ממונן פלט, ומתוך שהחמרת עליו במיתתו הקלת עליו בממונו:
והמרובין בסייף, לפיכך ממונם אבד.
(דברים יג, טז) "הכה תכה את יושבי העיר הזאת לפי חרב".
הכה תכה את יושבי העיר ההיא לפי חרב החמרת והגמלת העוברת ממקום למקום מצילין. מדכתיב: "יושבי" מכלל דשיירה של חמרים וגמלים שנשתהו בעיר ל' יום כדמפרש בגמרא דהוו להו יושבי העיר, הרי אלו מצילין. אם רוב אנשי העיר הודחו וחמרים וגמלים משלימין המיעוט ועושה אותם רוב - מצילין עליהם. שאין ממונם אבד, אלא נדונים כיחידים. וגורמין נמי לעשות אותה עיר הנדחת, אם משלימים לעיר הנדחת לעשות רוב. אלא הא פסיקא טפי. דחמרת וגמלת אין דעתם מעורבת עם בני העיר להיות נדונין עמהן:
החמרת והגמלת העוברת ממקום למקום, הרי אלו מצילין אותה.
שנא' (דברים יג, טז) "החרם אותה ואת כל אשר בה ואת בהמתה לפי חרב"
ה"ג החרם אותה וכל אשר בה מכאן אמרו צדיקים וכו' ושל רשעים בין מתוכה בין מחוצה לה אבודים בגמרא מפרש לה מדכתיב כל:
מכאן אמרו: נכסי צדיקים שבתוכה - אובדין, שבחוצה לה – פליטין.
ושל רשעים בין שבתוכה בין שבחוצה לה - הרי אלו אובדין.
שנאמר: (דברים יג, יז) "ואת כל שללה תקבוץ אל תוך רחבה וגו'".
אם אין לה רחוב - עושין לה רחוב.
ואת כל שללה תקבוץ אל תוך רחובה אין לה רחוב עושין לה רחוב - ורחובה דהשתא נמי משמע:
היתה רחבה חוצה לה - כונסין אותה לתוכה.
היה רחובה חוצה לה - שמקום קבוץ בני העיר היה חוץ לעיר, כונסין אותה לעיר שצריך לעשות לה רחוב בתוכה רחוב סרטיא גדולה:
שנאמר: (דברים יג, יז) "ושרפת באש את העיר ואת כל שללה כליל לה' אלהיך".
"שללה", ולא שלל שמים.
את העיר ואת כל שללה ולא שלל שמים - דשלל שמים פלט:
מכאן אמרו: ההקדשות שבה - יפדו,
מכאן אמרו הקדשות שבתוכה יפדו - כלומר אין נשרפין אלא הרי הם כשאר הקדש שצריך פדייה כ"ש - דשלל שמים הם:
ותרומות - ירקבו.
ותרומות ירקבו - ובגמ' מוקמי לה בתרומה ביד כהן דממון כהן הוא, וחל עליה איסור דעיר הנדחת. דנהי דבשריפה - לא הויא עם שאר שללה, דקדש אקרי, ולא מזלזלינן ביה כולי האי:
מעשר שני וכתבי הקדש – יגנזו.
מעשר שני - אע"פ שהוא נאכל לישראל, הואיל וקדש איקרי לא אמרי' ישרף אלא יגנזו, וכן כתבי הקדש יגנזו:
"כליל לה' אלהיך".
ה"ג כליל לה' אלהיך אר"ש אמר הקב"ה וכו' כאילו אתה מעלה עולה שהוא כליל לפני:
אמר ר"ש: אמר הקב"ה, ט"אם אתם עושין דין בעיר הנדחת מעלה אני עליכם כאילו אתם מעלים עולה כליל לפני".
(דברים יג, יז) "והיתה תל עולם". לא תעשה גנות ופרדסים. דברי ר' יוסי הגלילי.
לא תעשה גנות ופרדסין וכו' - בגמ' מפרש במאי פליגי:
ר"ע אומר: י"לא תבנה עוד", לכמות שהיתה אינה נבנית, אבל נעשית היא גנות ופרדסים.
לכמו שהיתה - ביישוב בתים:
"ולא ידבק בידך מאומה מן החרם".
שכל זמן שהרשעים בעולם - חרון אף בעולם. אבדו רשעים מן העולם - נסתלק חרון אף מן העולם:
גמ'
ת"ר: "יצאו", הן ולא שלוחין.
יצאו הם ולא שלוחם - אם המדיחין עצמן יצאו והדיחן והרי הם מרובים ודנין בסייף אבל אם הדיחו ע"י שליח כיחידים הם בסקילה וממונם פלט:
"אנשים", כאין אנשים פחות מב'.
אין אנשים פחות מב' - דע"י מדיח אחד אין נעשית עיר הנדחת:
דבר אחר: "אנשים", לולא נשים.
"אנשים", ולא קטנים.
"בני בליעל", בנים שפרקו עול שמים מצואריהם.
"מקרבך", מולא מן הספר.
בקרבך - משמע באמצע ולא מן הספר. שאם היתה עיר של ספר, בין מחוז עובדי כוכבים למחוז ישראל - אינה נעשית עיר הנדחת. דגזירת הכתוב היא שלא תעשה עיר הנדחת:
"יושבי עירם", ולא יושבי עיר אחרת.
יושבי העיר ולא יושבי עיר אחרת - דהיינו מדיחי' מחוצה לה:
"לאמר", שצריכין עדים והתראה לכל אחד ואחד.
לאמר נלכה ונעבדה - משמע שצ"ל לפנינו שכך אומרים: "נלכה ונעבדה". ואין אמירה אלא בעדים. אלמא צריך עדים לכל אחד ואחד, שיעידו עליהם מה שאמרו. וה"נ צריך התראה לכל א' וא' מהם:
איתמר. ר' יוחנן אמר: חולקין עיר אחת לשני שבטים.
חולקין עיר אחת - בתחלה כשחלקו ישראל את הארץ, היו רשאין ליתן ולחלוק עיר א' לב' שבטים. כגון אם אירע להם עיר בתחום ומקצת מושכת לתחום אחר שבט אחד נוטל חלק באותו קצת הארץ. ע"פ הגורל נחלקה הארץ, אם נפתלי עולה תחום גינוסר עולה עמו. דהכי אמרינן בב"ב בפרק י"נ ומנחילין . (דף קכב.):
ור"ל אמר: אין חולקין עיר אחת לב' שבטים.
אין חולקין - אלא כולה של אותו השבט שרוב' בתחומי':
איתיביה ר' יוחנן לר"ל.
"עד שיהו מדיחיה מאותה העיר ומאותו שבט".
מאי לאו אע"ג דמדיחיה מאותה העיר, אי איכא מאותו שבט אין אי לא לא.
מאי לאו אע"ג דמדיחיה מאותה עיר - אם יהיו מאותו שבט נעשית עיר הנדחת ואי לא לא. שאם אינו מאותו שבט שהודחו אלא משבט אחר שבעיר אינו בסייף אלא בסקילה. אלמא אפשר שיהו מן אותה העיר ולא מאותו שבט, וה"ד, כגון שחלקו עיר אחת לשני שבטים:
ש"מ חולקין עיר אחת לב' שבטים?
לא. דנפלה ליה בירושה.
לא - לעולם אימא לך דאין חולקין, והיכי משכחת לה מאותה עיר ולא מאותו שבט, כגון דנפלה למדיחיה בירושה מקצת העיר ע"י בת יורשת נחלה:
א"נ דיהבוה ניהליה במתנה.
איתיביה: (יהושע כא, טז) "ערים תשע מאת שני השבטים האלה".
ערים תשע מאת שני השבטים האלה - ממטה יהודה וממטה שמעון נטלו ט' ערים ונתנום ללוים:
מאי לאו ארבע ופלגא מהאי וארבע ופלגא מהאי.
מאי לאו דשקל מהאי ד' ופלגא - שהיתה עיר א' של יהודה ושמעון ונטלו מהם. אלמא חולקין עיר אחת לשני שבטים:
וש"מ, חולקין עיר אחת לב' שבטים?
לא. ארבעה מהאי וחמש מהאי.
ה"ג לא ד' מהאי וה' מהאי:
אי הכי לפרוש פרושי?
א"ה לפרוש פרושי - הי נינהו שבט דשקיל מיניה ה' והי נינהו דשקיל מיניה ד'? ואמאי כתיב: "ערים תשע מאת שני השבטים", משמע דבשוה שקל: