ואי אתמר בהא.
בהא קאמר רבה, אבל בהא אימא מודי ליה לרב הונא.
צריכא.
תנן, "המבכרת המקשה לילד, מחתך אבר אבר, ומשליך לכלבים".
מאי לאו, "מחתך" ומניח.
ואי אמרת למפרע הוא קדוש, "יקבר" מיבעי ליה?
לא.
הכא במאי עסקינן, במחתך ומשליך.
אבל מחתך ומניח מאי?
יקבר!
אדתנא סיפא, "יצא רובו, יקבר, ונפטרה מן הבכורה".
ליפלוג וליתני בדידיה?
במה דברים אמורים במחתך ומשליך אבר אבר, אבל מחתך ומניח, יקבר.
הכי נמי קאמר.
בד"א במחתך ומשליך, אבל מחתך ומניח, נעשה כמי שיצא רובו ויקבר.
בעי רבא, הלכו באיברין אחר הרוב, או לא הלכו באיברין אחר הרוב?
היכי דמי?
אילימא, כגון שיצא רוב במיעוט אבר. וקא מיבעיא ליה, האי מיעוט דבראי, בתר רוב דאבר שדינן ליה, או בתר רובא דעובר שדינן ליה?
פשיטא דלא שבקינן רובא דעובר, ואזלינן בתר רוב אבר?
אלא, כגון שיצא חציו ברוב אבר, וקא מיבעיא ליה, ההוא מיעוט דבגואי מהו למישדייה בתר רוב אבר?
ת"ש, "יצא רובו, הרי זה יקבר".
מאי רובו?
אילימא רובו ממש.
עד השתא לא אשמעינן דרובו ככולו?!
אלא לאו, כגון שיצא חציו ברוב אבר.
לא.
כגון שיצא רובו במיעוט אבר.
וקמ"ל, דלא שבקינן רובו דעובר דבהמה, ואזלינן בתר אבר.
בעי רבא, כרכו בסיב, מהו?
בטליתו, מהו?
בשליתו, מהו?
בשליתו?! אורחיה הוא?
אלא, בשליא אחרת, מהו?
כרכתו ואחזתו והוציאתו, מהו?
היכי דמי?
אי דנפק דרך רישיה?
פטרתיה?!
אלא דנפק דרך מרגלותיו.
בלעתהו חולדה והוציאתו, מהו?
הוציאתו?!
הא אפיקתיה?!
אלא, בלעתו, והוציאתו, והכניסתו, והקיאתו, ויצא מאליו, מהו?
הדביק שני רחמים, ויצא מזה, ונכנס לזה, מהו?
דידיה פטר, דלאו דידיה לא פטר.
או דלמא, דלאו דידיה נמי פטר?
תיקו.
בעי רב אחא, נפתחו כותלי בית הרחם, מהו?
אויר רחם מקדיש, והאיכא.
או דלמא, נגיעת רחם מקדשה, והא ליכא.
בעי מר בר רב אשי, נעקרו כותלי בית הרחם, מהו?
נעקרו?!
ליתנהו?!
אלא, נעקרו, ותלו ליה בצואריה, מאי?
במקומן מקדשי, שלא במקומן לא מקדשי.
או דלמא, שלא במקומן, נמי מקדשי?
בעי מיניה ר' ירמיה מר' זירא, נגממו כותלי בית הרחם, מהו?
א"ל, קא נגעת, בבעיא דאיבעיא לן.
דבעי ר' זירא, ואמרי לה בעא מיניה ר' זירא מרבי אסי, עומד מרובה על הפרוץ, ויצא דרך פרוץ.
פרוץ מרובה על העומד, ויצא דרך עומד.
מאי?
עד כאן לא איבעיא ליה, אלא פרוץ מרובה על העומד דאיכא עומד בעולם, אבל נגממו לא קא מיבעיא ליה:
ואי אתמר בהא בהא קאמר רבה - מכאן ולהבא דאי אמרת למפרע קולא הוא דלא קדיש:
מחתך ומניח - עד שיצא הרוב ואע"ג שיצא הרוב והרי החתיכות לפנינו משליכו לכלבים אי אמרת בשלמא מכאן ולהבא הוא קדוש ומקמי יציאת רוב לא קדיש מידי הנך דאיחתכו מקמי הכי לא חלה קדושה עלייהו אלא אי אמרת דלמפרע הוא קדוש הא כיון דרובא קמן איגלאי מלתא ביציאת הרוב דמעיקרא קדוש להו:
לא מחתך ומשליך - דכיון דליתנהו אמאי תיחול בשעת גמר יציאת הרוב ואיסורא ליכא דהא כי שדא קמא חולין הוה אבל ביצא שליש ומכרו לעובד כוכבים וחזר ויצא שליש אחר וכולן לפנינו איכא למימר אגלאי מלתא וחיילא למפרע ומבטלה מכירה:
אדתני יצא רובו - דמשמע בבת אחת:
נעשה כמי שיצא רובו - בבת אחת:
הלכו באברים - כדמפרש ואזיל שיצא רובו במיעוט אבר רוב העובר יצא ומיעוט א' מן האברים השלים ליציאת הרוב וקא מיבעיא ליה הלכו באברים אחר הרוב דנשדי מיעוט אבר שיצא בתר רובו שבפנים והוי כמאן דלא נפק האי מיעוט וליכא יציאת רוב עובר ואם רצה מחתך ומשליך לכלבים ומשום מטיל מום בקדשים ליכא דמותר להטיל מום בבכור קודם שיצא לאויר העולם כגון יציאת ראשו או יציאת רובו דרך מרגלותיו:
או לא הלכו - ושדינן ליה בתר רוב עובר דלא שבקינן רוב עובר וניזיל בתר רוב אבר:
אלא שיצא חציו - של עובר ורוב אבר משלים אותו החצי ואי שדינא למיעוטא דגוואי בתר רובא נפק ליה רובא דולד:
אי נימא רובו ממש - ובבת אחת קא מיירי על כרחך דאע"ג דשנינן לעיל מחתך ומניח נעשה כו' שינויא בעלמא שני אגב דוחקיה ומתניתין במשמעותיה קיימא:
אלא לאו כגון שיצא חציו ברוב אבר - וקרי ליה רובו דשדינן מיעוט אבר דגוואי בתר רוב אבר והוה ליה רוב עובר:
לא - לעולם לא הלכו ולא שדינן מיעוט אבר בתר רובא ומתניתין ביצא רובו ממש ודקשיא לך למאי איצטריך כגון שהיה מיעוט אחד מן האברים משלים לרוב העובר ואיצטריך לאשמעינן דהוי רובא ולא אמרינן שדי מיעוט אבר שבחוץ אחר רוב שבפנים וליכא לידה אלא שדייה בתר רוב העובר הואיל ובהדיה נפיק:
כרכו בסיב - שגדל ונכרך סביב הדקל כעין מרייל"א של גפנים:
מהו - שתהא חציצה ואמרינן כיון דלא נגע ברחם לא קדיש דהא רחם הוא דמקדש דבדידיה תלא רחמנא ולקמן בעי אימת כרכו ואת"ל סיב הוי חציצה דמין שלא במינו הוא:
שליא - מי הוי חציצה או לא:
כרכה - אשה בידיה והוציאתו והפסיקו ידיה בינו לבין הרחם מי אמרינן כיון דאורחיה הוא לילד את בהמתה לאו חציצה היא:
היכי דמי - כל הנך בעיי:
אי דנפק דרך ראשו - ואחר שהוציאו אותו עשו בו אחד מן הדברים הללו:
פטרתיה - רישיה לרחם וקדוש מיד דהא יצא ראשו הרי זה כילוד:
דרך מרגלותיו - וקודם יציאת רובו כרכוהו:
בלעתהו - חולדה בתוך הרחם והוציאתהו:
הא אפיקתיה - כשהיה בלוע ולא נגע ברחם והיינו כרכתו:
אלא בלעתו והוציאתו והכניסתו והקיאתו ויצא מאליו מהו - מי קדוש בהאי יציאה אחרונה או לא:
ונכנס לזה מהו - נפטרה בהמה האחרת מן הבכורה או לא:
נפתחו - גרסינן נפתחו נתרחבו שכשיצא לא נגע:
נעקרו - קס"ד קודם לכן נעקרו ונפלו: הא ליתנהו: ומאן נקדיש לא אויר ולא נגיעה דהא אין כאן רחם:
נעקרו - (קס"ד קודם לכן נעקרו) ונכנסו לפנים ונתלו לו בצוארו:
נגממו - ניטל מעובי הכתלים מבפנים סביב סביב:
קנגעת בבעיא דאיבעיא לן - כבר ומשם אתה למד את תשובתך:
ויצא דרך פרוץ - מהו מי אמרינן כיון דעומד מרובה עליו הוה ליה כאילו כולו עומד ל"א נגממו מבפנים ושפה חיצונה משמרת וקא מיבעיא ליה תורא ברא מקדש או לא:
מאי לאו מחתך ומניח ואי אמרת למפרע קדוש יקבר מבעי ליה. תימה דלמ"ד נמי מכאן ולהבא הוא קדוש אמאי משליך לכלבים כיון דכבר יצא רובו דהא ברוב מחותך נמי חשיב ליה לידה כדאמר בהמפלת (נדה דף כח.) דיצא מחותך מרובו אמו טמאה לידה ומתניתין נמי קתני ונפטרה מן הבכורה ובכל ענין קאמר בין שיצא אבר אבר בין שיצא רובו בבת אחת וי"ל דבשלמא אי מכאן ולהבא הוא קדוש כיון דאין קדושה חלה עליו עד יציאת רובו א"כ מה שנחתך קודם יציאת רוב אין קדושה חלה עליו כלל ויכול להשליכו לכלבים אף מאחר יציאת הרוב ומיהו מכי יצא רובו ואילך טעון קבורה למה שיצא וכן משמע לשון הקונטרס ואע"ג דקתני יצא רובו הרי זה יקבר ומשמע רובו בבת אחת כדמוכח בסוגיא ומשמע אבל אבר אבר לא היינו דוקא לענין המיעוט הראשון דאפי' אותו מיעוט טעון קבורה כשיצא רובו מאחר דאין מחותך אבל למ"ד למפרע קדוש שמתחלה הקדושה חלה עליו מתחלת הלידה א"כ במחותך נמי יקבר ואמאי דמחתך נמי לא קשיא ליה היכי מטיל בו מום דאיכא לאוקומי בנפל שאינו ראוי להקרבה א"נ מחתך קודם שיצא לאויר העולם:
כרכתו אחזתו. פי' בקונטרס האשה כרכתו לעובר ואחזתו בידים והפסיקו ידיה בינו לבין הרחם וקשה לרבינו תם דבשום מקום לא איירי באשה מילדת עם הבהמה אלא רועה כדתנן בהמה שמת עוברה בתוך מעיה והושיט הרועה את ידו ורישא דהך מילתא נמי איירי ברועה כרכו בסיב לשון זכר הכי נמי הוה ליה למנקט כרכו ואחזו והוציאו ועוד דמאי פריך אי דנפק דרך רישיה פטרתיה וכי אין יכול להיות שאחזתו בידים בראשו ומפסיק בידיה בין ראשו לרחם וזה דוחק לומר דאין לרחם לפתוח קודם שיצא הראש ואין יכול להכניס ידו ועוד דמתניתין דהושיט רועה את ידו בלא הוציא כלל איירי דאם לא כן נטמא במה שיצא ואע"ג דיש לחלק בין מבכרת לאין מבכרת אי נמי התם כשילדה אחר' קודם לזה שנפתח רחמה כל זה דוחק ונראה לר"ת כמו גרסת ר"ח כרכתו אחותו והוציאתו שילדה נקבה עמו כדאמר נמי בפ' כל הבשר (לקמן דף קיד.) אין לי אלא אחותו הקטנה הגדולה מנין ופריך אי דנפק דרך רישיה וכן הנקבה הא פטרתיה ראש הנקבה שיצא ראשה תחלה שראש הזכר כרוך בין ברכיה ומשני דנפק מרגלותיו והוא כרוך בין ברכיה וה"ה דהוה מצי למימר כרכו אחיו לענין איזה מהן בכור אלא נקט אחותו משום דליכא בכורה כלל: