דף יג,ב גמרא וחלב אשה מטמאין טומאת משקין ברביעית רוקו
ת"ר (ויקרא י) ולהבדיל בין הקודש ובין החול - אלו דמין וערכין חרמין והקדשותץ
בין הטמא ובין הטהור - אלו טמאות וטהרות.
ולהורות -
את כל החוקים - אלו מדרשות.
אשר
ביד משה - זה תלמוד.
יכול אף המשנה - ת"ל: ולהורות.
ר' יוסי בר' יהודה אומר: יכול אף תלמוד - ת"ל: ולהורות.
כמאן אזלא הא דתניא יצא שרץ טמא וצפרדע טהור ששתויי יין מורין בהן הוראה נימא רבי יוסי בר' יהודה היא ולא רבנן אפי' תימא רבנן ושאני הכא דזיל קרי בי רב הוא אמר רב
רוקו בכל שהוא - דכתיב (ויקרא טו) וכי ירוק הזב בטהור וגו' ו
ושהה כדי אכילת פרס - משמע במקדש שהה והיינו דקפריך בגמרא מה לי לישהויי דקתני ושהה:
עד מ' יום - מתוק הוא ולא משכר:
מוזהרין עליו בכל שהוא ומגתו - אבל אינו במיתה עד שישתה רביעית בן מ' יום:
במאי פליגי - תנא קמא ור' יהודה:
שכר שכר - מנזיר:
דבילה קעילית - מקום:
נדרא עלה דביתהו - שלא ליהנות הימנה:
אתא לקמיה דרב אשי - לאחר אכילה ושתיה:
לא מוקים אמורא עליה - למידרש בפירקא:
מיומא טבא לחבריה - מאחר שעשה שמחת יום טוב שאכל ושתה עד למחר משום שכרות:
ביותר מרביעית - אף על גב דרמא ביה מיא משכר ואנא יותר מרביעית שתאי:
ולהבדיל - יין ושכר אל תשת בבואכם אל אהל מועד וגו' ולהבדיל וגו' ובבואכם להבדיל בין הקדש והחול נמי אל תשת יין ושכר:
הדמין והערכין והקדשות - שאסורים שתויי יין לשום אותן לבעלים לפדותן דדילמא לא שיימי להו שפיר:
ההוראה של איסור והיתר - שתויי יין אסורין בה:
מדרשות - שדורשין בפירקא אסור לשתויי יין שיש בהן הוראה:
תלמוד לומר ולהורות - לאפוקי משנה שאין מורין
ר' יוסי אומר יכול אפילו התלמוד - יהא אסור ללמוד תלמוד לומר ולהורות לא אסרתי אלא הוראת
שתויי יין מורים - ששרץ טמא וצפרדע טהור ואין חוששין שהרי לכל גלוי:
נימא רבי יוסי בר יהודה היא - דאמר שתויי יין מותר בגמרא ואי אפשר שלא יבין ויורנו משם ולא רבנן דאסרו אפילו לשנות בגמרא וכל שכן שום הוראה:
והא רב לא מוקים כו' - ואמאי לא דריש בפירקא כיון דגמרא שרי כל שכן מדרשות:
לא סגי בלא הוראה - דכ"ע בעו מיניה:
מתני' ד' חטאות - חד משום דאכל קדש בטומאה וחד משום חלב וחד משום נותר וחד משום יוה"כ:
ואשם - מעילה:
אינו מן השם - דאין חיוב זה משום אכילה: