ענייני הגוף קשורים עם העצמות, ולכן כאשר מתפללים עבור ענייני הגוף, התפילה היא גם למען העצמות. כך גם בנוגע ל"מנחם אב," שהוא האב של הבנים: ענייני הבן נוגעים אליו, ולכן הנחמה לאב כוללת גם את הנחמה לבנים. לפי זה, כל בני ישראל שייכים לנחם את האב.
א) שייכות מטות ומסעות לחודש מנחם אב:
A) Connection of the Tribes and Journeying to the Month of Menachem Av.
ב) הפירוש מנחם אב שמנחמים את האב, הקב"ה:
B) The interpretation of "Menachem Av" is that we comfort the Father, HaKadosh Baruch Hu.
ג) כן מצינו במטות נקמת בנ"י = נקמת ה', ובמסעות אני ה' שוכן בתוך בנ"י בטומאתם:
C) Similarly, we find in the context of the tribes: "Vengeance for the Children of Israel" = "Vengeance for Hashem," and in the journeys: "I am Hashem dwelling among the Children of Israel in their impurities."
ד) למה רק מנחמים האב?
D) Why is only the Father comforted?
ה) אין עומדין להתפלל אלא מתוך כובד ראש שלמעלה:
E) One should stand to pray only with the deep reverence of the One Above.
ו) גוף של האדם הוא קנינו של הקב"ה:
F) The human body is the property of HaKadosh Baruch Hu.
ז) גם כשמתפלל לצרכיו בפנימיות מתפלל על חסרון דרישא:
G) Even when praying for personal needs, one is praying for the deficiency in the head.
ח) מעלה שבגוף יהודי שבו בחר עצמות:
H) The advantage of a Jewish body is that it was chosen by the essence.
ט) כשמתפלל על צרכי הגוף בפנימיות זה על עצמות שבחר בגופו:
I) When praying for bodily needs internally, it is for the essence who has chosen the body.
י) צער של בן של הקב"ה מגיע לעצמות:
J) The pain of a child of Hashem reaches the essence.
יא) חביבים ישראל מצד נשמתם שכינה עמהם, מצד הגוף הרי אני בתוך טומאתם:
K) The Jewish people are beloved due to their soul, which has the Shechinah with them; however, regarding the body, "I am within their impurity."
יב) יפה כח הבן שמתגלה למטה יש בכח לנחם האב:
L) The strength of the child manifested below has the power to comfort the Father.
יג) מנחמים כל החודש ע"י הדינים וההנהגות שבהם מוסיפין בתורה:
M) The comforting is done throughout the month through the laws and conduct, by increasing in Torah.