א) פירוש רש"י הוא יינה של תורה.
Rashi's interpretation is the wine of the Torah.
ב) בפסוק "אתה הראת" מה הקשר בין שני הענינים בפירוש רש"י: "אתחזיתא" ו"פתח להם שבעה רקיעים."
In the verse "You have shown," what is the connection between the two matters in Rashi's interpretation: "the vision" and "He opened for them seven heavens"?
ג) רש"י אומר "הראת" אינו קאי אלפניו או אלאחריו אלא הראה להם עוד ענין.
Rashi states that "you have shown" does not refer to what precedes or follows it, but rather introduces another matter.
ד) ההוכחה מלשון הפסוק "הראת" ולא "הראך" – ההדגשה היא על הפעולה ולא על הפועל.
The proof from the wording of the verse "you have shown" and not "you have seen" emphasizes the action rather than the actor.
ה) לפי רש"י, "לדעת" הוא חלק מההראיה, ולא כהמפרשים שזה כדי שתתבוננו.
According to Rashi, "to know" is part of the showing, unlike other commentators who interpret it as for contemplation.
ו) עוד טעם להוכחת רש"י כי משאר העניינים אין הוכחה שאין עוד מלבדו שהוא יחידי.
Another reason supporting Rashi's interpretation is that from other matters, there is no proof that there is none other than Him, who is only.
ז) למה רש"י כותב "פתח להם" ולאחר מכן כותב "קרע"?
Why does Rashi write "He opened for them" and then write "He tore"?
ח) החילוק בין "פתח" ל"קרע". בעבודת האדם, החילוק בין עבודת הבירורים לעבודת הנסיונות.
The distinction between "opened" and "tore" in the service of man is the difference between the work of refinement and the work of trials.
ט) החילוק הנ"ל הוא גם החילוק בין מה שנתגלה על ידי עליונים או על ידי תחתונים.
The aforementioned distinction also applies to what is revealed through the higher or the lower realms.
י) במתן תורה, התגלות העצמות, לכן גם בעליונים "קרע".
In the giving of the Torah, there is a revelation of the essence; therefore, even in the higher realms, it is "torn."
יא) החילוק בפירוש "אין עוד מלבדו" ברמב"ם ופירש"י – יינה של תורה.
The distinction in the interpretation of "there is none other than Him" in Maimonides and Rashi is the wine of the Torah.
יב) הפירוש מצד הלכה, והפירוש מצד פשוטות של מקרא – יינה של תורה.
The interpretation from a legal perspective and the interpretation from the simple meaning of Scripture is the wine of the Torah.
יג) גילוי העצמות הוא על ידי שקרע.
The revelation of the essence is through tearing.
יד) ההוראה מראיה שהוא יחידי, ומפתח להם.
The lesson from the vision and from he opens for them.
טו) גילוי אלוקות על ידי עבודת האדם.
The revelation of divinity is through the service of man.