ב"ה, ג' תמוז, תשי"ד
ברוקלין.
שלום וברכה!
בנועם קבלתי מכתבו מיום ה' קרח בו כותב את אשר עבר עליו מעת בואו לאה"ק ת"ו, ושוברו כתוב בצדו בסיום מכתבו בו כותב ע"ד המצב ב... מקום אשר כהן ברבנות כמה וכמה שנים ועתה עזב אותם, וכבר ידוע מענה ירמי' לברוך בן נרי' כשבקש נבואה בעת חורבן בית המקדש והליכת ישראל בגולה (אשר בד"מ כשגלו לאדום שכינה עמהם) וגם שכינתא בגלותא[1].
וכבר ידוע מענה הצמח צדק לאחד מהחסידים הגדולים, ששמענוה כ"פ מכ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע, על שאלתו ומבוקשו לעלות לאה"ק ת"ו, וז"ל הצ"צ: ר' הלל'ן פעלט ניט ארץ ישראל און דיר פעלט ארץ ישראל. מאך דא ארץ ישראל. דלכאורה אינו מובן הסיום "מאך דא ארץ ישראל" ושייכותו להתחלת המאמר. והפירוש בזה הוא אשר התשוקה לארץ ישראל צריכה להתבטא לכל לראש אין מאכען דא, היינו במקום מגורו, ארץ ישראל.
אינני רוצה להאריך בדבר המכאיב, ובפרט שכת"ר כבר נמצא באה"ק ת"ו ולימוד זכות עליו שגם קודם עלותו ארצה הי' באה"ק ת"ו ומשם בא ל... ועכ"פ יה"ר שבהיותו באה"ק ת"ו יעשה ארץ ישראל בסביבתו, וכפירוש הפנימי בזה המובא בכ"מ בדא"ח, ארץ שרצתה לעשות רצון קונה, ישראל ישר אל כי שרית עם אלקים ואנשים, ותוכן פנימי עוד יותר מזה - ישראל לי ראש, ועיין בלקו"ת שלח (מח, ב ואילך).
בברכה לבריאות הנכונה ולו ולזוגתו הרבנית ולהצלחה בכל הנ"ל מתוך הרחבת הדעת.
נ.ב.
בטח משתתף בהתועדויות חסידיות וגם מעורר ומזכיר עד"ז מזמן לזמן. והשי"ת יצליחו.