ב"ה, ג' תמוז, תשי"ד
ברוקלין.
שלום וברכה!
במענה על מכתבו מיום ד' אודות הסברא דישיבת נשים ואנשים יחד מבלי מחיצה כשרה.
הנה בכגון דא כיון שכבר פרסמו בעתונות מאגודת הרבנים, אגוד הרבנים, וכמדומה שמשך זמן לפי זה הי' כעין זה גם מיאנג איזראעל ועוד מאיזה אגוד של רבנים, צריך הי' להשיג קטעי עתונים אלו (ובטח יוכל להודע איפוא למוצאם אצל הנהלת אגודת הרבנים, ואפשר ע"י הרה"ג ד"ר ווייס אשר ביאנג איזראעל), וכאשר יפרסם קטעי מכ"ע אלו בין הבעלי בתים שלו ומי יאמר כשיראם הקטעים שנדפסו באנגלית (ואפשר הי' זה במכ"ע דזשואיש לייף) יקל מעליו השקו"ט בזה.
הסברא דלחפש תומ"י משרה אחרת, הנה מלבד הדוחק במשרות מתאימות, הרי גם כשימצא אי אפשר לדעת מראש אם לא יהיו שם ענינים המכאיבים יותר.
וגם בנדון דידי' הנה יש לראות צדקת מרז"ל: כל החונף לחבירו סוף נופל בידו, כי הרי מה שבאיזה ענינים אין ברו כתוכו שהוא "חניפות" שרוצה להתדמות ולהראות דוקא באופן כזה שלא יכירו בחוץ שתלמיד הוא דישיבת תומכי תמימים ליובאוויטש, שהרי אין זה מצד שמכיר באמת דהתנהגות זו אלא שהוא כעין חניפה להסביבה, הנה לסוף נופל בידם, כי באים בטענה כיון שהרב מרא דאתרא רוצה להדמות לסביבתו הרי למה ועל מה לא ירצו הם להדמות לסביבתם בעניניהם. וההסברה שזהו ענין דרבנן וגם יש מתירים לגמרי, ע"ז המענה מן המוכן כי בענינים דמראית העין יש להתחשב עם הרואה ולא עם התירוץ של האיש דבי' הוה עובדא.
יודע ג"כ אני מהתירוץ ע"ז שהרי רובא דרובא מהרבנים הצעירים ג"כ נוהגים בכגון זה, אבל א) גם להם כמה צרות כו', ב) בזמן האחרון החלו תנועה לשפר גם המראה החיצוני אף שיש למצוא עליו "הכשר". וכל המקדים בזה הרי זכות הרבים תלוי בו.
כדרכו אינו מזכיר במכתבו ע"ד שיעוריו בתורת הנגלה ובחסידות אשר המיעוט בהם הוא ג"כ קצת תירוץ על הנ"ל.
בברכה להמעטת ההעלמות וההסתרים אשר לו ולהקלת עבודתו בתור חסיד בתור רב ובתור איש ירא שמים.