ב"ה, י"ב תמוז, ה'תשי"ד
ברוקלין.
הרה"ג והרה"ח הוו"ח אי"א עוסק בצ"צ וכו' מוה"ר יצחק שי'[1]
שלום וברכה!
מכתבו נתקבל.
ובימי סגולה אלו, ימי הגאולה של כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע, ראש ישראל. יצליח השי"ת את כאו"א שיהי' בתר רישא גופא אזיל.
אשר מכאן ולהבא יתמעטו ויבטלו המניעות בעבודת הפצת היהדות בכלל, ובהחזקת והרחבת הענינים והמוסדות שבהם עמל ויגע כ"ק מו"ח אדמו"ר בפרט, ונלכה באורחותיו נס"ו.
בברכה.
א) מש"כ דאולי אין לזה דין מ"ר. כיון שנלקחים ע"י הקאטעטער מכיס השתן, ובמילא א) אין שוהין בכיס כפי הרגיל ע"פ טבע ואפשר עוד לא נגמר איכותם, ב) אין יוצאין ע"י האבר (כי פשיטא שהדין שוה גם אם הי' הקאטעטער הולך מכיס השתן ישר לחוץ) - יש להביא סמוכות לזה מדין ההפכי במכשירין (פ"ו מ"ז) אע"פ שיוצאין נקיים. עיי"ש.
וזאת למודעי, דגם לולא הנ"ל יש להתיר, וכמצויין במכתבי הקודם לפמ"ג כו'[2].
ולפלא שכותב שפשוט הי' אצלם לאיסור. ולאחר כתבי מצאתי בס' מלמד להועיל - שו"ת להרב האפפמאנן דברלין - חאו"ח ס"ז שמתיר כנ"ל, אף שלא נחית כלל לטעמי הראשון מדלא הזכירו.
ב) פי' מאמר זח"א (ד, א) מאן מנכון כו' - בתניא ספ"י - הוא ע"פ הדיוק בתיבת מהפכן, שהרע עצמו נהפך כו' והיינו צד"ג.
הפי' בהשלילה שבמאמר זה מאן לא מהפך כו' - שבלקו"ת חקת (סא, ד) - הוא ע"פ פי' הרמ"ז שם (כמצויין בלקו"ת שם) שהוא המתקת ק"נ כו' ע"י תומ"צ כו' שזהו שייך והכרחי בכל אדם, כמובן. - ועייג"כ תו"א מקץ מב, א. ובדרושים שבס' דרמ"צ ח"ב לשמ"ר פמ"ג.