ב"ה, אדר"ח אלול, תשי"ד
ברוקלין.
שלום וברכה!
במענה על מכתבו - בלי הוראת זמן הכתיבה - בו כותב את אשר עבר עליו ובני ביתו ואשר איננו רואה הצלחה בעניניו וכו' ומסיים שבנפשו הוא יהודי הרוצה לקיים את מצות תורתנו אלא שאינו אדוק וגם לא שומר שבת וכו'.
והנה כמו שבנוגע לחיי הגוף הרי אם ידבר האדם יומם ולילה שמאמין הוא בתועלת המזון ורוצה הוא לקבלו ולאכלו הנה כל זמן שלא יאכל בפועל לא תהי' תועלת מדבורו לגופו ומזמן לזמן יחלש עד שלבסוף לא יהי' לו כח לדבר ע"ד תועלת המזון, וכמו כן ממש הוא בהנוגע לחיי הנשמה שאף שידבר לפעמים תכופות שרוצה לקיים את המצות ואודות תועלת המצות וכיוצא בזה הרי כל זמן שלא יעשה זה בפועל אין הנשמה מתחזקת וכיון שחסרה לה עניני' הרי נחלשת מזמן לזמן וככל המדובר לעיל בהנוגע להגוף, ובמילא אין צריך לחפש עוד סיבות להעדר הצלחה בעניניו כי הרי גם העדר קיום המצות מספיק לבאר העדר ההצלחה, ואף שרואים אנו כמה אנשים שאינם מקיימי מצות ובכל זה מצליחים, הרי אין אנחנו יודעים חשבונותיו של השם יתברך ולמי משלם את השכר במוקדם ולמי משלם השכר במאוחר וטעם השינוי בזה, וכיון שבעצמו כותב במכתבו שהוא מאמין בתורה הרי כבר כתוב בתורה בעשרת הדברות אודות הכרח דשמירת שבת והשכר הקשור בזה, וכן גם בנוגע לשאר המצות מעשיות אף שאין מזכיר אודותם במכתבו.
ואם לעצתי ישמע הרי תיכף ומיד יבדקו את כל המזוזות בדירתם שיהי' כשרות כדין, ויתחיל להניח תפילין בכל יום חול כדין ויתפלל על כל פנים קריאת שמע ושמונה עשרה וינהיג תיכף מאכלי כשר בביתם וכל זה הוא נוסף על שמירת השבת. וכיון שמזכיר את הרה"ח יונה שי' איידעלקעפ במכתבו הרי בטח יסייע לו בכל הענינים הנזכרים הנ"ל וגם להראותו איך להניח התפילין כו' וכו' ומובטחני שכשיעשה את זה הרי במשך זמן קצר יראה הצלחה בעניניו.
המחכה לבשו"ט ובברכת כוח"ט,
בשם כ"ק אדמו"ר שליט"א
מזכיר