ב"ה, י"א תשרי, תשט"ו
ברוקלין.
שלום וברכה!
במענה על מכתבו מא' וילך בו כותב הסיבות שמפניהן לא יכלו לסדר החתונה בחדש אלול, הנה לאחר כל ההסברה, טפלות הן לגבי ענינים עיקרים שבסיבתם לא הי' כדאי להמשיך הזמן, ומובן שאין כוונתי לצעוק על העבר אלא לזרזו עכ"פ בהנוגע להבא שעכ"פ יסדרוה בחדש כסלו חדש הגאולה הבע"ל, ויה"ר שתהי' בשעה טובה ומוצלחת.
מ"ש אם תהי' הנהגתו עם המיול"ח כמים הפנים או כו' הנה מובן שהנהגתו צ"ל כמים הפנים לפנים אבל כפי אמיתית הפירוש בזה היינו מה שבפנימיות ובאמת שבלי ספק טוב הוא גם המיול"ח וזוגתו תחי' אלא שצריך להוציאם מן ההעלם אל הגילוי, ואחת העצות לזה היא שיתיחס אליהם באהבת ישראל בכלל, ובתוספת הבאה מצד היחס המשפחתי בעתיד הקרוב אשר חתנו כבנו, והאריכות בדבר הפשוט אך למותר.
מ"ש בענין לימוד החסידות שמצא בזה עכובים מאין רב מתאים בזה וכו', הנה גם בזה פשוט הדבר שאין זה אלא מפיתוי היצה"ר שאומן הוא במלאכתו כביטוי רז"ל ובמילא מסית את כל אחד באותיות המתאימות לאיש פרטי זה, ובמילא גם המלך זקן וכסיל מבין שבאם יבוא אליו ויאמר לו אל תלמוד חסידות כי זה מביא לאהבת ד' ויראתו (ראה רמב"ם הל' יסודי התורה ריש פרק ד') ומכניס חיות גם בלימוד הנגלה וקיום המצות ועי"ז תתקשר באילנא דחיי כמבואר בזהר ח"ג דף קכ"ד ע"ב, הרי בטח שאז לא הי' שומע להסתתו ופיתויו כלל וכלל ואדרבה הי' מוסיף אומץ בהשתדלות. ולכן בא הנ"ל בטענות מקצה השני אלו שכותב במכתבו.
וכבר כתבתי לכמה מהשואלים בסגנון דא, שכמו שבקבלת התורה הכללית היתה רק ע"י הקדמת נעשה לנשמע, שאז תומת ישרים תנחם ובא"ל כו' (כדאיתא בשבת פ"ח ע"ב) הרי כן הוא גם בלימוד פנימיות התורה ועוד יותר וכמובא בקונטרס לימוד החסידות מכ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע.
ובימים האלו ערב חג שמחתנו בלשון רבים, הנה יה"ר שתומשך השמחה אצלו ואצל ב"ג שיחיו, ע"פ הכלל דשמחה פורץ גדר, יתמעטו ההעלמות וההסתרים בעניניהם ומתוך הרחבת הדעת ושמחה יבנו בית בישראל בית יהודי חסידותי.
בברכה המחכה לבשו"ט.