ב"ה, א' מ"ח, תשט"ו
ברוקלין.
שלום וברכה!
מאשר הנני קבלת מכתבו ממוצאי ר"ה - שנתקבל באיחור זמן קצת - ולפלא שמאז ועד עתה אין ממנו מכתבים נוספים, ובטח כבר מסר הרה"ג וכו' הר"ד שי' חנזין בקשתי כפולה ומשולשת, לכל המורים והמורות בהרשת אשר במכש"כ וק"ו ממוסדי בתי ספר דאגו"י אשר המורים-ות וויתרו במשך כל שנה שעברה על עשרים אחוז ממשכורתם, הרי על מורים-ות דמוסדות כ"ק מו"ח אדמו"ר להוסיף מזמנם לכה"פ 20 כאו"א לפי כשרונות[יו] להדרוש בבית-הספר בו מכהן...
במ"ש אודות ההדרכה כו', הרי דא עקא עם כמה מבני ישראל ואפילו מאנ"ש אשר רובם ככולם רוצים שידריכו אותם, אבל ברובא דרובא שידריכו אותם דוקא באופן שבוחרים הם בו ובהענינים שבוחרים בהם. וחוששני שגם בנוגע אליו כן הוא הדבר.
וכוונתי מובנת, בהקדם המרומז באגה"ק ומו[ס]בר בכ"מ בדא"ח, שלכל אחד מבנ"י ישנה מצוה וענין המשמש שער דרך בו עולים כל התומ"צ שלו, ודרך בו נמשך כל המשכות והשפעות מלמעלה לו.
והשער אפשר שיהי' לאו דוקא מצוה מיסודי הדת וכו', ואפי' לא מהחמורות - שבחלוקת המצות לחמורות וקלות - וכמובן מדוגמת מרז"ל אבוך במה הוי זהיר טפי, בציצית. ובשער המצוה הזו יש לאדם להזהר ולהדר טפי. ובהנוגע אליו ולחבריו המורים-ות ומנהלי הרשת, הרי בזמנים אלו השער שלהם הוא פעולתם והתעסקותם בהרשת, ובמילא כשיהדרו בזה ביותר וביותר - ימשיכו הצלחה בעניניהם הרוחנים ובמילא גם בעניניהם הגשמים ונוסף ע"ז - מ"ש במכתבי הכללי, בו לא נגעתי בנקודה הנ"ל, כ"א בענין הגומלין שבין העוסקים ע"מ לקב"פ והשכר שמקבלים, משא"כ במכתבי זה במיוחד אליו, הרי נקודה זו חשובה ונוגעת עוד יותר כדי לעורר לא רק כחות הגלוים שלו אלא גם כחות הנעלמים, לתת פעולתם בעניני הרשת, ותקותי שימצא האותיות המתאימות להסבירה לזוגתו ולכל חבריו המורים-ות וחברי ההנהלה שי'.
ודברים היוצאים מן הלב נכנסים אל הלב, ומזה מובן ג"כ, המענה על שאלתו אם יפרוש מעסקנות הצבורית - שע"פ הנ"ל הוא מופרך.
בהנוגע להעתקת דירתם להכפר חב"ד, לע"ע אין נראה לי הדבר כי צריכים להשתדל שהמתיישבים שמה יהיו כאלו שיתעסקו בחקלאות. ובהנוגע לו ולזוגתו שיחיו תועלת גדולה יותר מעסקנותם בחינוך.
בברכת הצלחה בכל הנ"ל ולבשו"ט בכל הנ"ל,