ב"ה, ט"ז טבת, תשט"ו
ברוקלין.
הרה"ג הוו"ח אי"א נו"נ כו' מוה"ר יעקב שי'[1]
שלום וברכה!
במענה על מכתבו מח' טבת, בו ממשיך בהנוגע להדלקת נר חנוכה, שלדעת המפרשים משתשקע החמה, היינו בצאת הכוכבים, איך אפשר להדליק קודם לזה, כיון שהדלקה עושה מצוה.
הנה צודק הוא אם הי' כמה זמן לפני זה, וכמו קודם פלג המנחה*, משא"כ כשמדליקין לפ"ע זמן ההדלקה בערב שבת שאפילו לדיעה הנ"ל יוצאים בזה.
ומ"ש אודות הדלקת נר חנוכה בנר חשמלי כבר דשו בזה רבים והם בשו"ת בית יצחק, פקודת אלעזר, לבושי מרדכי וראה ס' מאורי האש וכמדומה ששקיל וטרי בזה גם בהירחון קול תורה היו"ל בירושלים.
אבל מ"ש הוא במכתבו - וכן עד"ז הוא גם בשו"ת פקודת אלעזר - שאין יוצאים בזה משום דבעי שיעור בעת הדלקה, ואפשר שיסגרו הזרם העלעקטרי או כמו שכותב דדבר מצוי סגירה, והפסק הנ"ל לא נראה לי כלל, כיון שהסגירה והפסק באים מסיבה חיצונית של בעל בחירה ואינו ודאי כלל וכלל שמפני שני טעמים אלו אינה דומה לרוח מצוי' ושכיחא וכיו"ב.
בברכה,
בשם כ"ק אדמו"ר שליט"א
מזכיר:
*) אחרונים רסתרע"ב (א"א).[2]