ב"ה, י"ט טבת, תשט"ו
ברוקלין.
שלום וברכה!
לאחרי שתיקתו הארוכה נתקבל מכתבו מב' טבת. ונהניתי ממה שכותב דגם הם רואים שיש יכולת ואפשר להגדיל הישיבה ועניני' ביותר וביותר. ובפרט נהניתי ממ"ש אודות פתיחת הגן ילדים שגודל הענין בזה אין לשער וכידוע גם במרז"ל בענין הבל תשב"ר. ובפרט שבימינו אלה הנה גם לימוד האותיות והנקודות, ובהנהגות ביראת שמים - על מוסד חינוך לעשותם, כי לא תמיד יש לסמוך על ההורים, שהתעסקו בהנ"ל בזמן הש"ס ואפילו בזמן השו"ע ונ"כ. ומ"ש שיש מעצורים וכו' - הנה לפלא שכל מעצור עושה עליו רושם גדול כ"כ, אף שגם בעיני בשר רואים אז די שווערע איז מען שוין איבערגעקומען.
מה שכותב אודות היי סקול, הנה כיון שאינני יודע המצב על אתר קשה להורות בזה פרטים, ועליהם להחליט בהתאם לנקודה העיקרית והכללית, שמוכרח הדבר שתעשה ישיבת... מרכז ליהדות ותורה ויר"ש, וכל ענינים שיסייעו לזה - מבלי וויתור על עיקרי תנועת חב"ד - יש לעשותם ובמרץ. ובודאי סיפר להם הרב... שי' מעניני הסקול שיש כאן על יד הישיבה, שכנראה גם הסקול שכותב אודותה היא באופן כזה...
וע"פ הנ"ל מובן, אשר גם המענה על סיום מכתבו, שאם יהי' ספיקות באיזה ענינים - הרי אבן הבוחן לפתרונם הוא, שאי אפשר לוותר על עיקרי תכונות חב"ד, אי אפשר להעשות מפלגה איזה שתהי', אבל לולא זאת - הרי צריך להרחיב את המוסד הן בכמות והן באיכות. והשי"ת יזכהו ויצליחו שמתוך בריאות הנכונה יראה גם בעיני בשר, וכן כל אנ"ש שי', איך שישיבת... הוא הצנור הכללי להמשכת וקבלת ברכות השי"ת בגשמיות וברוחניות לכל אנ"ש וב"ב ד... ועל ידם לכל בני ישראל שם, שמצנור ודרך מרכזי זה מתפשטים צנורות ודרכים לכל אחד ואחד בפרט. וע"ד המבואר בכ"מ בדא"ח בענין ההמשכות מלמעלה לכל סדר ההשתלשלות.
בברכת הצלחה בכל הנ"ל המחכה לבשו"ט ופו"ש כהדו"ש.