ב"ה, כ"ו טבת, תשט"ו
ברוקלין.
הוו"ח אי"א נו"נ עוסק בצ"צ מוה"ר אוריאל שי'[1]
שלום וברכה!
במענה על הודעתו, עם המכתב שקבל - המצורף אלי'.
...האומר על רב מישראל (ואפילו על איש פשוט מישראל) שהוא עובד ע"ז בשיתוף - הרי אם האומר שוטה הוא ידוע ששוטה שהזיק פטור, ולאו בר דיעה הוא ופטור מכל המצות. אבל מי שהוא חוזר על דבריו בזדון, ועוד יותר - אם העושה זה יש לו השפעה על הזולת, הרי זהו איסור, ולא - מדרבנן, אלא מן התורה - עד שתהי' בידו הוכחה (מה שנקרא הוכחה ע"פ תורה) שמותר לאמר על איש פלוני תואר כזה. ובאם לאו - הרי ע"פ מרז"ל שקולה אמירה זו כע"ז וג"ע וש"ד. ומובן שיש לתהות על קנקנו של החוזר על דברים אלו.
וחילוק כללי בזה בין ביטוים חריפים, חירופים וקללות הנאמרים בנוגע לדעות, לפרוגרמה של מפלגה, או אפילו למפלגה עצמה - או כשדנים ע"ד פלוני ופלוני.
דוגמא לדבר: פסק הרמב"ם (הלכות תשובה פ"ג ה"ז) האומר שהוא גוף ובעל תמונה ה"ז מין. ופשיטא שלא הי' כותב, ח"ו, תואר זה על פלוני ופלוני שבימיו (ולפניו). ואדרבה ענה על שאלותיהם וכו'. ואכ"מ.
ואם בנוגע לפסקי הרמב"ם כך כו'.
- שמעתי מכ"ק מו"ח אדמו"ר - שבין יהודי ליהודי, איך שיהי' ריחוק הערך ביניהם, אין לומר "להבדיל" -.
...בסיום המכתב הנ"ל, אשר מפחד על הדרך שבה מובלת תנועת חב"ד.
הנה נכון יהי' לבו בטוח, אשר השי"ת המשגיח בהשגחה פרטית על כל אחד מבני ישראל - שכן היא תורת הבעש"ט - יציל את אנשי חב"ד מהסכנות העומדות על דרכם, ויציל אותם גם מהשמצות. ומנוסה תנועת החסידות בכגון דא - מעת הוסדה והולדה בימי הבעש"ט ורבנו הזקן ועד לימינו אלה.