ב"ה, י"ד אייר, תשט"ו
ברוקלין.
הוו"ח אי"א נו"נ עוסק בצ"צ מוה"ר ירחמיאל שי'[1]
שלום וברכה!
נעם לי לקבל מכתבו ממוצש"ק תו"מ, בו כותב אודות השיעורים שיש לו עם הזולת, עם יחידים וגם - והוא העיקר - עם קבוצת תלמידים, ויישר חילו, ובודאי למותר להאריך בגודל הדבר, וכבר ידוע מרז"ל שאחר כל המעלות דהמלמד את בן חבירו תורה, ובנו וכו' הנה העומק רום - כשמוציא יקר מזולל (ב"מ פ"ה ע"א).
ובטח למותר לעוררו על הזהירות שלא יפרשו את לימודו עם תלמידי מוסדות חינוך מיוחדים - כעין נתינת הכשר למוסד החינוך ושיטתו. וכמו שכתבתי בזה כבר לאחדים מאנ"ש, אף שפשוט הוא, והזהירות בזה תלוי' בתנאי המקום והמוסדות, שלא בכל מקום שוים הם. ובכלל הוא - ע"י אי ההכנסה של שיעורי לימודו בהתכנית שלומדים בהנ"ל, שלילת התערבות הנהלת המוסד בשיעורים וכו' וכו', ותשועה ברוב יועץ של אלו הנמצאים במקום.
במ"ש שבהרצאתו ע"ד נושא חסידותי - הנה מציע שגם הבנות תשתתפנה, אבל בתנאי שתהיינה בשורות נפרדות (ובודאי כוונתו בצדדים נפרדים של החדר והפסק מקום מתאים באמצע), הנה אף שאין לפרסם הדבר שזהו באופן רשמי, וכעין שיטה, כי בודאי ימצאו קנאים (שלא לשמה) שיזכירו ע"ד מרז"ל כל המלמד בתו תורה כו' אבל יש להשתדל שיבוא הדבר לפועל (כמובן בהזהירות - שלא יהי' כהכשר על עצם המוסד, וכנ"ל). וכמו שסידר כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע, כתות בנות לומדי חסידות עוד בהיותו בריגא, וגם כתב להם מכתבים בנושאים כאלו, ובמשך הזמן נראו הפירות והתועלת הגדולה מזה - כי הרי האשה היא עקרת הבית, ועוד קודם לזה בהנוגע לשידוך, ובאמת הוא פסק ודין תורה, וכדאיתא בשו"ע הלכות ת"ת וגם בהלכות ת"ת לרבנו הזקן סוף פרק א', אשר הנשים חייבות בלימוד הנ"ל המביא את האדם לקב"ע מלכות שמים ליראת שמים ולהידור - בחיי היום יומים - בענינים של תומ"צ, והמפורסמות והנראה בחוש מעשים בכל יום - אין צריך אריכות.
בהתאם להנ"ל, מובן ג"כ גודל הענין שנתיסד גרעין או גם סניף של אגודת נשי חב"ד במחנם הט'. ובטח ישתדלו בהתפתחותם באופן המתאים. וכבר כתבתי מאז ולכמה סניפי אגודת נשי חב"ד, שאין להקפיד בהכנסת חבירות באגודתן שתהי' דוקא מקודם כבר משוכנעות ומתנהגות כמו שפּיץ חב"ד. וכיון שרוצות להכנס באגודה זו, זה מראה על יחסן הטוב לחב"ד, ולכן יש להיות בטוח שברובן ורובן ככולן תביאנה מחשבה טובה זו למעשה, ובזמן לא ארוך, ואפילו באופן דטופח ע"מ להטפיח...
בברכת הצלחה בכהנ"ל.