Letter # 3566

[י"ט סיון, תשט"ו]

In this letter, the Rebbe responds to questions on his commentary on the Haggadah.

Previous
0:00/0:00
1x

0.25x

0.5x

0.75x

1x

1.25x

1.5x

1.75x

2x

Next

[י"ט סיון, תשט"ו]

במענה על מכתבו מערב זמן מ"ת והקודם לו בברכת החג. הנה כל המברך - מתברך בברכתו של הקב"ה וכמ"ש ואברכה מברכיך (סוטה לא[1], ב), וע"כ כהן האמור שם[2] לאו דוקא. וכן הוא גם במדרש הגדול שם, וכן מוכח ג"כ בירושלמי (ברכות ח, הובא בתוספת חולין מט, א), שהתוספת מרובה על העיקר.

במה שהעיר על ההוספה להגדה של פסח הוצאת קה"ת:

א) בענין השם שבת הגדול, יעוין בתורה שלמה כרך יא ובמילואים שם - שציין לכמה ספרים המדיינים בזה.

ב) במה שכ"ק אדמו"ר (מוהרש"ב) נ"ע הי' אומר השתא הכא לשנה הבאה בארעא דישראל, הבאה, מלעיל[3], היינו לשון עבר. ושואל איך יפרשו זה[4]. הנה אף שלא שמעתי בפירוש, נראה לי לומר שפירושו כפשוטו, שזה תקופה שכבר התחילה, בשנת פסח זה עצמה, ולשנה הבאה מלרע - בני חורין, היינו בעתיד. ולהוסיף בם הכנות הדברים ובפרט ברוחניותם. כי לשנה הבאה בארעא דישראל תלוי רק בהאדם עצמו, שבחירה חפשית לו בפרט ברוחניות הדברים, אשר ארץ ישראל הוא שנמצא בהשגחה תמידית מד' אלקינו מראשית שנה עד אחרית שנה, תמידית ומיוחדת שזה תלוי באם אין הולכים בקרי כ"א בחקתי תלכו. ולכן כשאומר ומחליט לשנה הבאה בארעא דישראל - בידו להעשות כך על אתר וגם שעה אחת קודם, משא"כ להעשות בני חורין היינו להשתחרר משעבודים, הרי, כמו בדין הנגלה צריך לשטר שיחרור או לענינים מעין זה, וברוחניות ה"ז כמה שנאמר שרק הקב"ה שוחטו ליצה"ר שאז נעשים בני חורין, וכדרז"ל אל תקרי חרות אלא חירות.

* * *

במש"כ לעיל בפי' "הבאה" - להעיר מזהר ח"א רסה, א. רמב"ם הל' תשובה ספ"ח.

* * *

ג) מה שרוצה לפרש חילוק הלשונות ברמב"ם, שלפעמים כתב מרורים ל' רבים ולפעמים מרור ל' יחיד, אשר מרורים הוא בזמן שבית המקדש הי' קיים ומרור ל' יחיד לאחר החורבן. - הנה כדי לשלול פירוש זה - שהי' הקס"ד שלי, ציינתי להרמב"ם הל' חמץ ומצה פ"א[5] הלכה ד' שכתב מרור ל' יחיד[6], ובסדר הגדה שלו שבמקום א' כתב מרורים[7] - שהם בסתירה לפירוש הנ"ל.

ד) מה שרוצה לפרש בדברי התוספתא וכו' - יעיין בצפנת פענח המצויין ג"כ בהוספה.

ה) מה שהעיר אשר הכתוב בהוספה דהלימוד ביום השמיני הוא לאחר מ"ת[8], קשור זה בהסוגיא[9] אם מצות מילה רק נשנית בסיני. - הנה לא כן הוא לדעתי[10], ולכן ציינתי דווקא לתוספת[11] ולא להסוגיא דשבת, כי הענין דנשנה בסיני הוא במה שנאמר קודם מ"ת, ובמצות מילה בהענינים הנלמדים מפ' לך לך, משא"כ וביום השמיני - שהוא בפרשה שנאמרה לאחר מ"ת[12].

ו) מה שהביא פירוש היפה תואר שנמולו ביום דערב פסח ולא בלילה, וגדולה מזה נמצא בריב"א (פ' בא), שנמולו מבעשור לחדש. - הנה אין לפרש כזה בשמו"ר שציינתי שם, כי שם כתוב בפירוש שרק לאחר שהריחו ריח צלי הפסח שצלה משה נמולו. ובהנ"ל י"ל שזהו מדרשות חלוקות, או שכתות כתות היו. וקושיתו איך נמנו על הפסח ואכלו אותו וכו', ורוצה לדמות זה לגר שנתגייר כו' - לא נראה לי הדמיון, כיון שבמצרים נצטוו בפסח כולם להקריב קרבן פסח. ומה שאכלו בפסחו של משה י"ל שמנה את כלם מה"ט על פסחו הוא, והרי זכין לאדם בכגון דא, ובפרט בפסח מצרים שכמה ענינים מחודשים בו, וקשור בהגאולה והצלה ממכת בכורות, וכהלשון ופסח ד', שבזה כולם שווים.

* * *

במש"כ בהוספה - ונזכר לעיל - שמלו בלילה מפני שלא נאמרה עדיין פ' תזריע מצאתיו עתה בהרש"ש לשהש"ר א, יב.

  1. 1 לכאורה צ"ל ל"ח ב
  2. 2 אמר רבי יהושע בן לוי: כל כהן שמברך, מתברך. ושאינו מברך, אין מתברך. אף שכתוב שם כהן אבל הפסוק ואברכה הוא בסתם א"כ כהן שכתוב שם הוא לאו דוקא אלא כל אחד שמברך ישראל מתברך
  3. 3 The year has already come
  4. 4 The next seems has not yet come so how are we saying that it already came?
  5. 5 לכאורה צ"ל פ"ח
  6. 6 מַחְזִיר הַשֻּׁלְחָן לְפָנָיו וְאוֹמֵר, פֶּסַח זֶה שֶׁאָנוּ אוֹכְלִין, עַל שֵׁם שֶׁפָּסַח הַמָּקוֹם בָּרוּךְ הוּא עַל בָּתֵּי אֲבוֹתֵינוּ בְּמִצְרַיִם, שֶׁנֶּאֱמָר "וַאֲמַרְתֶּם זֶבַח-פֶּסַח הוּא לַה'" (שמות יב,כז); וּמַגְבִּיהַּ הַמָּרוֹר בְּיָדוֹ וְאוֹמֵר, מָרוֹר זֶה שֶׁאָנוּ אוֹכְלִין,
  7. 7 שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת, אָנוּ אוֹכְלִים שְׁאָר יְרָקוֹת; וְהַלַּיְלָה הַזֶּה, מְרוֹרִים. ואינו בזמן ביהמ"ק שאין מופיע שם קושיית צלי וזהו נוסח ההגדה. אמנם ברמב"ם שהתקתי כל הזמן נזכר מרורים ורק פעם אחר מרור והרבי כותב שבמקום אחד כתב מרורים ואולי זה לגירסא אחרת וצריך לברר
  8. 8 זה לשונו שם אף שאין מלין אלא ביום - וכמו שהקשו ע"ז בכמה ספרים - י"ל בפשיטות, דהדין דמילה שלא בזמנה אינה אלא ביום - נתחדש לאחר מ"ת (תוד"ה מר, יבמות עב, ב)
  9. 9 סנהדרין נט, ב לדעה אחת והרי מילה שנאמרה לבני נח דכתיב (בראשית יז, ט) ואתה את בריתי תשמור. ונשנית בסיני (ויקרא יב, ג) וביום השמיני ימול ר"ל שלעה זו כיון שנשנית וביום השמיני א"כ ההלכות של וביום השמיני אפילו בלילה הוא גם לפני מ"ת ובליל פסח לא היו יכולים למול. משא"כ להדיעה שם אי בעית אימא מילה אמעיקר' לאברהם הוא דקא מזהר ליה רחמנא ואתה את בריתי תשמור אתה וזרעך אחריך לדורותם אתה וזרעך אין איניש אחרינא לא א"כ לדיעה זו פסוק וביום השמינים שלמידים ממנו שאין מלין בלילה נתחדש לאחרי מ"ת
  10. 10 היינו שאף אם נשנית בסיני ההלכות שנשנו בסיני הם ההלכות שנאמר לפני מ"ת מהענינים שלמדים מפ' לך לך אבל הפרשה וביום שנאמרה לאחרי מ"ת לא נשנית בסיני ולפני מ"ת אפשר למול גם בלילה במילה שלא בזמנה כדלקמן.
  11. 11 שהלימוד שלא בלילה הוא מוביום השמיני לרבויי כל הני דאין נימולים אלא ביום ולא מהפסוק שמובא בשבת שם מבן שמונת ימים - ימים ולא לילות. כי כיון שלמדים מהפסוק שלפני מ"ת א"כ אם נשנה בסיני לא הי' להם למול, אבל כיון שמדובר במילה שלא בזמנה בזמן הקרבת הפסח א"כ למדים זה מוביום ולא מבן ח' ימים, א"כ דין זה נתחדש לאחרי מ"ת ומותר להם למול בלילה
  12. 12 עיין לקו"ש חי"ז תזריע שיחה א'